The great art of disappearing: Rubem Fonseca and the Ipês documentaries
DOI:
https://doi.org/10.14393/ArtC-V19n35-2017-2-04Abstract
In the years leading up to the 1964 military coup, the Institute for Research and Social Studies (Instituto de Pesquisas e Estudos Sociais - Ipês) conducted a number of propaganda activities aimed at destabilizing João Goulart’s administration and thereby paving the way for a rupture of democracy. Among these activities was funding, and supervising the creation and distribution of a series of documentaries that, screened throughout the country, were intended to disseminate liberal ideology and, at the same time, strengtheninggroups that wanted to oust Goulart at any cost. The authorship of these documentaries’scripts is controversial: a number of researchers, supported by documents and testimonies, attribute it to writer Rubem Fonseca, while others reject this hypothesis. A formal comparison between the documentaries and the work Fonseca produced in the same period has not yet been established. This essay outlines, with its limits, a comparison.
keywords: 1964 military coup; Ipês; Rubem Fonseca.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.