Beyond folk music: the social production of space through the cueca urbana in Santiago de Chile (2000-2010)
DOI:
https://doi.org/10.14393/ArtC-V19n34-2017-1-06Abstract
This text resorts to the concepts of locality and neighborhood to explain how the Santiago’s cueca urbana music scene creates spatial events that go beyond the urban-rural dichotomy. It aims at demonstrating how this dance territorializes urban identity, thus creating a geographic memory rooted in neighborhoods. The text also aims to explain how performance is a means to criticize the current configuration of public space; through it, resistance is opposed to Santiago urban planning. The article starts by explaining the concepts of “locality”, “place”, and “city” and goes on to detail Santiago urban planning policies in the last half century, explaining the importance of places for performance and sociability, describing the importance of the concept of neighborhood and giving an example of the arguments above through a cueca event.Keywords: cueca; space; identity.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.