Historical research and cinema: the creation of Villa-Lobos
DOI:
https://doi.org/10.14393/ArtC-V18n33-2016-2-07Abstract
This article aims at discussing the tension between meaning construction in historical films taking into account its different phases, which include research and script writing previously to its final formatting. This discussion shall demonstrate that a dialogue is established with a number of memories. In this sense, I propose that historical movies are documented fictions, as they are fictional creations based on historical documentation. In the case of Villa-Lobos, uma vida de paixão (Villa- Lobos, a life of passion, by Zelito Vianna), the choice of a dreamlike and mythological perspective was not dictated only by the filmmaker and scrip writer’s imagination, but stems from a confrontation with tensions in the memories constructed about the title character.
keywords: cinema; historical research; Villa-Lobos.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.