The body, the visual, and the sound in the construction of modernity
Abstract
This article discusses the emergence of the human body as a privileged object in discussions of Brazilian modernity in the first half of the 20th century, particularly in the 1920s. To this end, we analyze primarily visual documents, both illustrations published in the press and the works of the “modernist squad”, especially the painter and illustrator Emiliano Di Cavalcanti, based on their proximities with the sound universe, which seems to serve as a channel to access the Brazilian national identitary contents. Interfaces between consumption images and artistic images serve as indicators of broader issues of that historical moment, allowing us to understand the roles assigned to the visual and sound dimensions in terms of aesthetic and political practices.
Keywords: painting; body; music.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.