Chaotic Brazilianness: opera, samba and German Christmas in the film Aleluia, Gretchen! (1976)
Abstract
This article discusses the links between cinema and history in 1970’s Brazil by analyzing the film Aleluia, Gretchen! (1976), directed by Sylvio Back. We focus on the power relations between Repo, a black servant, and Frau Lotte, his mistress. We establish a connection between the film and a few issues that were at the core of the cultural and political debates of its time, specifically the authoritarianism of the military government and its National Cultural Policy (Política Nacional de Cultura - PNC).
Keywords: cinema and history; Brazilian cinema; Sylvio Back.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.