Apollinairian wanderings: myths and fatalities of the modern
DOI:
https://doi.org/10.14393/artc-v21-n39-2019-52037Keywords:
wandering, modernity, ApollinaireAbstract
This text goes through some places in the literary work of Apollinaire that are motivated by the urban wanderings of the author. A modernization of the gaze is evident there: invested with an allegorical and mythical bias, in favor of an unusual feeling of estrangement from the banal and the quotidian, it concours to a lyrical, sometimes elegiac, game that the writer establishes between objects and figures, and between the past, the present and the future. The wandering Apollinaire, thus, expresses polysemic depth for lived space and time, over an increasing depersonalization imposed by the modern metropolis. The adhesion of Apollinaire to the forms of urban life reveals, at last, orphic power of lyrical and mythical transfiguration of the present.
Downloads
References
ANTELO, Raúl. O ponto de vista subjectile. Travessia: Revista de Literatura, n. 33, Florianópolis, 1996.
APOLLINAIRE, Guillaume. Articles au Paris-Journal. Université Paris-Sorbonne/Labex Obvil, 2015.
APOLLINAIRE, Guillaume. Calligrammes. Paris: Gallimard, 1966.
APOLLINAIRE, Gullaume. Œuvres poétiques complètes : tome I, Paris: Gallimard, Coll. Bibliothèque de la Pléiade, 1965.
APOLLINAIRE, Guillaume. Le flâneur des deux rives. Paris: Éditions de la Sirène, 1918.
APOLLINAIRE, Guillaume. Le voyageur. Alcools. Édition de Didier Alexandre. Université Paris-Sorbonne/ Labex Obvil, 2014.
APOLLINAIRE, Guillaume. L’esprit nouveau et les poètes. OEuvres en prose complètes: tome II. Paris : Gallimard, coll. Bibliothèque de la Pléiade, 1991.
BARTHES, Roland. Le degré zéro de l'écriture. Paris: Éditions du Seuil, Coll. Points, 1972.
BAUDELAIRE, Charles. Le peintre de la vie moderne. In : Ecrits sur l’art. Paris: Le Livre de Poche, 1992.
BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire, un poète lyrique à l’apogée du capitalisme. Paris: Payot, 1974.
BIONDI, Carminella et al (orgs.). La quête du bonheur et l'expression de la douleur dans la littérature et la pensée françaises. Genebra: Droz, 1995.
BONNEFOY, Yves. Poésie et photographie. Paris: Galilée, 2014.
BRETON, André. Nadja. Rio de Janeiro: Imago, 1999.
CLIFFORD, James. Ethnographie polyphonie collage. Revue de Musicologie, 68, 1982.
DÉCAUDIN, Michel. Apollinaire. Paris: Le Livre de Poche, Coll. Inédit: Littérature, 2002.
DIDI-HUBERMAN, Georges. La ressemblance informe: ou le gai savoir visuel selon Georges Bataille. Paris : Minuit, 1995.
FRIEDRICH, Hugo. Estrutura da lírica moderna: da metade do século XIX a meados do século XX. São Paulo: Duas Cidades, 1978.
HAZAN, Eric. A invenção de Paris. São Paulo: Estação Liberdade, 2017.
JACQUES, Paola B. Elogio aos errantes. Salvador: Edufba, 2012.
LENTENGRE, Marie-Louise. Apollinaire : le nouveau lyrisme. Paris: J.-M. Place, 1996.
LIGER MARIE, Fabienne . Le moi et le monde : quête identitaire et esthétique du monde moderne dans l’oeuvre poétique de Guillaume Apollinaire, Blaise Cendrars et Vladimir Maïakovski, 2014.
PAUL, Jean-Marie. La foule: mythes et figures. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2005.
PLEYNET, Marcelin. Apollinaire illégitime. In: Comme la poésie la peinture. Saint-Loup-de-Naud: Éditions du Sandre/Éditions Marciana, 2010.
RANCIÈRE, Jacques. A revolução estética e seus resultados. São Paulo: Projeto Revoluções, 2011.
RANCIÈRE, Jacques. O que “médium” pode querer dizer: o exemplo da fotografia. ARTisON, n. 4, 2016.
READ, Peter. Améthyste et labyrinthe architextures parisiennes dans l’oeuvre de Guillaume Apollinaire. Cahiers de l'AIEF, n. 42 , 1990.
RENAUD, Philippe. Le musicien de Saint-Merry. Cahiers de l'AIEF, n. 23, 1971.
ROBERT MORAES, Eliane. O corpo impossível. São Paulo: Iluminuras, 2010.
WEISGERBER, Jean (org.). Les avant gardes littéraires au XXeme siècle. Budapeste: Akadémiai Kiadó, 1984.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.