The Three Gorges Dam and funeral imagery: iconology and visual culture in Still Life, by Jia Zhangke
DOI:
https://doi.org/10.14393/artc-v27-n50-2025-80248Keywords:
Jia Zhangke, iconology, visual cultureAbstract
Using theoretical and analytical tools from the fields of Iconology and Visual Culture, this article seeks to study the relationship between the film Still Life (San Xia Hao Ren 三峡好人, 2006), directed by Jia Zhangke, and some pictorial genres, as well as certain image apparatus. We focus particularly on the analysis of a sequence of the film in which we can identify the cinematographic incorporation of specific image configurations within the visual arts. Thus, we observe that the director's work involves the elaboration of a pictorial and symbolic program that dialogues deeply with some artistic traditions and fundamental cultural themes. As we demonstrate, the Chinese director makes use of images whose characteristics allow us to discern a privileged cultural relationship with funeral imagery. Through this imagery, the director raises reflections of an aesthetic, anthropological, and metaphysical nature while also acquiring, from a singular configuration of film material, a social and political meaning within a given historical context.
Downloads
References
AUMONT, Jacques. Matière d’images. Paris: Images Modernes, 2005.
BARNIER, Martin et JULLIER, Laurent. Une brève histoire du cinema (1895-2015). Paris: Fayard, 2017.
BAZIN, André. Qu’est-ce que le cinéma? Paris: Les Éditions du Cerf, 2011.
BELTING, Hans. Pour une anthropologie des images. Paris: Gallimard, 2004.
BEYAERT, Anne. Une sémiotique du portrait. Tangence, n. 69, Rimouski, jul. 2002. Disponível em < https://doi.org/10.7202/008074ar >.
BORDELEAU, Erik. Still life de Jia Zhangke: les temps de la rencontre. Inflexions: Transversal Fields of Experience, n. 4, dez. Montreal, 2010.
CHION, Michel. Guide des objets sonores: Pierre Schaeffer et la recherche musicale. Paris: Ina/Buchet-Chastel, 1983.
FOLEY, Kathy and REUSCH, Rainer. Théâtre d’ombres. World encyclopedia of puppetry arts. 2010. Disponível em <https://wepa.unima.org/fr/theatre-dombres/>.
MELLO, Cecília. De “Terra amarela” a “Em busca da vida”: pintura, filosofia e a China pós-socialista. Nava, v. 1, n. 1, Juiz de Fora, jul.-dez. 2015. Disponível em <https://www.eca.usp.br/acervo/producao-academica/002834714.pdf>.
MITCHELL, William. J. Thomas. Iconologie, culture visuelle et esthétique des médias. Perspective, n. 15, v. 3, Paris, set. 2009. Disponível em <http://journals.openedition.org/perspective/1301>.
PONTÉVIA, Jean-Márie. “Tout peintre se peint soi-même”; “Ogni dipintore dipingè se”. Écrits sur l’art et pensées détachées. Bordeaux: William Blake, 1986, v. III.
SIGGSTEDT, Mette. China. Painting. In: WIRGIN, Jan (org.). The Ernest Erickson collection in Swedish museums. Stockholm: Ostasiatiska Museet, 1989.
WANG, Cheng-Ying, O legado do olhar. A pintura chinesa “Ao longo do rio durante a festa de Qingminga” no filme “Em busca da vida”. In: KAUFMAN, Mariana e SERFATY, Jo (orgs.). Jia Zhangke, A cidade em quadro. Rio de Janeiro: Fagulha, 2014.
ZHANGKE, Jia. Entretien avec Jia Zhang-ke. Entrevista concedida a Jacques Kermabon e Marie-Claude Loiselle. 24 images, n. 133, Montreal, set. 2007. Disponível em <https://www.erudit.org/fr/revues/images/2007-n133-images1108541/13537ac/.
ZHANGKE, Jia. La Chine à contretemps: entretien avec Jia Zhang-ke. Entrevista concedida a Philippe Mangeot e Emmanuel Burdeau. Vacarme, v. 58, n. 1, Paris, jan. 2012. Disponível em <https://www.cairn.info/revue-vacarme-2012-1-page-42.htm>.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.










