The question of identity and public policies in the field of music in Goiás
DOI:
https://doi.org/10.14393/artc-v27-n50-2025-80240Keywords:
identity, “Goianidade”, cultural policiesAbstract
This article aims to understand how a fraction of popular music contributed to the narratives of the “Goianidade”, supported by the laws of incentive to culture, as well as the local press, by considering the relationship between identity projects and cultural policies and their influence on music produced in the context of the discourse of modernity that emerged in the first half of the 20th century in the Brazilian Midwest. Memories and sensibilities were summoned in its musical production and circulation, unfolding in cultural activities as mechanisms to construct and crystilize an identity that promotes the discursive adjustment between a decadent developed past and a present considered new.
Downloads
References
ARRUDA, Maria Arminda do Nascimento. Mitologia da mineiridade: o imaginário mineiro na vida política e cultural do Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1999.
BERTRAN, Paulo. A memória consútil e a goianidade. Revista UFG, v. 8, n. 1, Goiânia, 2006.
CARDOSO, Vera Alice. 20 anos do Seminário sobre a Economia Mineira: 1982-2002, coletânea de trabalhos. Belo Horizonte, UFMG/Face/Cedeplar, 2002.
CHAUL, Nasr Fayad. Caminhos de Goiás: da construção da decadência aos limites da modernidade. Goiânia: Editora UFG, 1997.
CHAUL, Nasr Fayad. A construção de Goiânia e a transferência da capital. Goiânia: Editora da UFG, 1999.
FREITAS, Lena Castelo Branco de. Goiás e goianidade. Aphoononline, v. 1, n. 1, Trindade, jan.-jun. 2011.
SANTOS, Inglas Ferreira Neiva dos. Entre acordes da goianidade: identidade e regionalismos na música goiana (1992-2013). Tese (Doutorado em História) – UFG, Goiânia, 2021.
SOUZA, Rildo Bento de. Por uma identidade cultural para Goiás: uma análise da Revista Goianidade. Revista de História Regional, v. 22, n. 2, Ponta Grossa, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.










