Funk, soul, and jazz in the land of samba: the sound of Black Rio Banda

Authors

  • José Roberto Zan

DOI:

https://doi.org/10.14393/artc-v27-n50-2025-80233

Keywords:

popular music, culture industry, identity

Abstract

Formed in 1976, the Banda Black Rio gathered distinguished instrumentalists and arrangers with the objective of producing a repertoire that carried out the fusion of the samba, the funk, the soul music, the jazz and the resonance of the orchestras of gafieira. Between 1977 and 1984 the band became notable for their intense participation in ballrooms and shows, accompanied acclaimed Brazilian Popular Music artists and recorded three LPs that influenced specially groups linked to instrumental music in Brazil and abroad. This article intends to demonstrate to what extent such fusions, which originated in a style that many times was denominated “samba-funk or “soul brasileiro”, resulted from specific processes of hybridization of diverse poplar music genres, that implied the resignification of samba, traditionally identified as the symbol of brasilidade, within a context marked by the emergence of new identity movements. It also seeks to consider the meaning of these fusions that led to a musical aesthetic that was formed from the intersection of forces proceeding from, on the hand, from the youthful social- cultural movement mediated by the global market of symbolic goods, and, on the other hand, from the strategies of the music industry marketing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • José Roberto Zan

    Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professor aposentado do Departamento de Música da Unicamp. 

References

ADORNO, Theodor W. e HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

ANDRADE, Mário de. Ensaio sobre a música brasileira. São Paulo: Martins Fontes, 1972.

BAIHANA, Ana Maria. Nada será como antes – MPB nos anos 70. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.

BARBOSA, Marco Antônio. Nova Black Rio atualiza fusão dos anos 70. CliqueMusic, 2001. Disponível em <http://www.cliquemusic.com.br>.

Britânicos apostam no soul brasileiro dos anos 70. Folha Online, 2002. Disponível em <http://www1.folha.uol.com.br>.

DIAS, Márcia Tosta. Os donos da voz: a indústria fonográfica brasileira e mundialização da cultura. São Paulo: Boitempo/Fapesp, 2000.

GARCÍA CANCLINI, Néstor. Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Grijalbo, 1990.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.

HARVEY, David. A condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 1992.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 2 ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2001.

MAXWELL. Roberto. Rio Black Rio: um pequeno release sobre a história da banda e do movimento Black Rio, s./d. Disponível em <http://www.geocities.com/maxpires/rioblackrio.htm>

MIDANI, André. A indústria da loucura humana. Marketing, n. 35, Rio de Janeiro, jul.-ago. 1975.

MORELLI, Rita de Cássia Lanoz. Indústria fonográfica: relações sociais de produção e concepções acerca do trabalho artístico. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Unicamp, Campinas, 1988.

ORTIZ, Renato. Moderna tradição brasileira: cultura brasileira e indústria cultural. São Paulo: Brasiliense, 1988.

ORTIZ, Renato. Mundialização e cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

PAIANO, Enor. O berimbau e o som universal: lutas culturais e indústria fonográfica nos anos 60. Dissertação (Mestrado em Comunicações) – USP, São Paulo, 1994.

PIZA, Rodrigo. O poder negro de Dom Salvador, s./d. Disponível em .

SANDRONI, Carlos. Feitiço decente: transformações do samba no Rio de Janeiro (1917-1933). Rio de Janeiro: Jorge Zahar/Editora UFRJ, 2001.

TATIT, Luiz. O cancionista: composição de canções no Brasil. São Paulo: Edusp, 1996.

VIANNA, Hermano. O mundo funk carioca. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1988.

VIANNA, Hermano. O mistério do samba. Rio de Janeiro: Zahar/Editora UFRJ, 1995.

VICENTE, Eduardo. Música e disco no Brasil: a trajetória da indústria nas décadas de 80 e 90. Tese (Doutorado em Comunicações) – USP, São Paulo, 2001.

YÚDICE, George. A funkificação do Rio. In: HERCHMANN, Micael (org.). Abalando os anos 90 – funk e hip-hop: globalização, violência e estilo cultural. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

Published

2025-06-30

Issue

Section

Dossier – Popular music and artists from here and elsewhere

How to Cite

Funk, soul, and jazz in the land of samba: the sound of Black Rio Banda. (2025). ArtCultura, 27(50), 84-99. https://doi.org/10.14393/artc-v27-n50-2025-80233