Ney Matogrosso, from a snail to a neanderthal man

Authors

  • Edélcio Mostaço

DOI:

https://doi.org/10.14393/artc-v27-n50-2025-80232

Keywords:

Ney Matogrosso, “Água de céu – Pássaro”, performance

Abstract

After leaving the band Secos & Molhados, Ney Matogrosso began a solo career as a singer. This article is a historical and critical analysis of his first album in this new phase and of the show “Água do Céu – Pássaro”, which marked the 50th anniversary of its release. Produced and executed as a conceptual work, permeated by the resonances of performance art, this avantgarde work released in 1975 used artistic procedures that involved the sound, scenography, costumes and ambience of the show. Still resonating as innovative today, the record occupies a prominent role in the Brazilian discography of the 20th century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Edélcio Mostaço

    Doutor em Artes Cênicas pela Universidade de São Paulo (USP). Professor do Programa de Pós-graduação em Teatro da Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). Pesquisador do CNPq. Autor, entre outros livros, de Grafos: escritos nômades sobre a cena. Rio de Janeiro: Teatro do Pequeno Gesto Edições Virtuais, 2024. 

References

BAIANA, Ana Maria. Nada será como antes: MPB nos anos 70 – trinta anos depois. Rio de Janeiro: Senac, 2006.

BOND, Billy. Depoimento. O som do vinil: Água do céu – Pássaro, vídeo em 4 partes. Direção de Darcy Burguer, apresentação de Charles Gavin. Canal Brasil, 2010. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=zc_Hay8jFHY>.

BUZAID, Alfredo. Em defesa da moral e dos bons costumes. Brasília: Ministério da Justiça/Departamento de Imprensa Nacional, 1970.

CARLSON, Marvin. Performance, uma introdução. Editora UFMG: Belo Horizonte: 2010.

CLARK, Bianca e WERNECK, Juliano. Dzi Croquettes. Rio de Janeiro: Stamppa Gráfica, 2016.

CRANE, Diana. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. São Paulo: Senac, 2006.

DUNN, Christopher. Brutalidade jardim: a tropicália e o surgimento da contracultura brasileira. São Paulo: Editora Unesp, 2009.

FAVARETTO, Celso. Tropicália, alegoria, alegria. 3. ed. São Paulo: Ateliê, 2000.

HOLANDA, Heloisa Buarque de. Impressões de viagem: CPC, vanguarda e desbunde. São Paulo: Aeroplano, 2004.

MARIA, Júlio. Ney Matogrosso, a biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.

NAPOLITANO, Marcos. História & música: história cultural da música popular. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

NAPOLITANO, Marcos. História e música popular: um mapa de leituras e questões. Revista de História, n. 157, São Paulo, 2007.

NAPOLITANO, Marcos. 1964, a história do regime militar brasileiro. São Paulo: Contexto, 2014.

Ney Matogrosso: Água do céu – Pássaro. LP Continental, 1975.

RIDENTI, Marcelo. Em busca do povo brasileiro: artistas da revolução, do CPC à era da tv. Rio de Janeiro: Record, 2000.

SOUZA, Lucas e LOBO, Janaína. Música popular na década de 1970 e a cena pós-tropicalista: análise de uma geração sem “vida”. Tempo Social, v. 33, n. 1, São Paulo, 2021.

TOVAR, Cláudio. Dzi Croquettes, as internacionais. Rio de Janeiro: edição do autor, 2024.

VAZ, Denise Pires. Ney Matogrosso: um cara meio estranho. Rio de Janeiro: Rio Fundo, 1992.

VENTURA, Zuenir. 1968, o ano que não acabou. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1988.

Published

2025-06-30

Issue

Section

Dossier – Popular music and artists from here and elsewhere

How to Cite

Ney Matogrosso, from a snail to a neanderthal man. (2025). ArtCultura, 27(50), 71-83. https://doi.org/10.14393/artc-v27-n50-2025-80232