Metaphors of the nation and the migrant experience in Luanda, Lisboa, Paraíso and Também os brancos sabem dançar

Authors

  • Adriano Carlos Moura IFFluminense

DOI:

https://doi.org/10.14393/TES-v0n0-2021-60793

Keywords:

Djaimilia Pereira de Almeida, Kalaf Epalanga, Metaphor, Migration, Nacionalism

Abstract

African diasporas and migrations contributed to the production of a literature starring individuals whose experience of displacement and the feeling of non-belonging manifest the need to build an identity regarding the demands of the new territory. How to be a foreigner, feeling at home? The nation's metaphors are a concept that aims to reflect on signs that allow citizens outside their native territory to maintain the link with the elements that were part of the construction of their national identity such as language, music, literature. The study is based on the experiences of the characters in the novels Luanda, Lisboa, Paraíso (2019), by Djaimilia Pereira de Almeida and Também os brancos sabem dançar (2018), by Kalaf Epalanga. Initially, a theoretical discussion is elaborated for the formulation of the concept of metaphor of the nation, based on Literary Theory which, in an interdisciplinary dialogue with other areas of knowledge such as Sociology, Geography, Philosophy and History, analyzes the presence of these metaphors in the lives of migrant characters.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Djaimilia Pereira. Esse cabelo: a tragicomédia de um cabelo crespo que cruza fronteiras. Rio de Janeiro: Leya, 2017.

______.Luanda, Lisboa, Paraíso. São Paulo: Companhia das Letras, 2019

ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.

BAUMAN, Zygmunt. Estranhos à nossa porta. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.

BUTLER, Judith; SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Quem canta o estado-nação? Brasília: Editora UnB, 2018.

EPALANGA, Kalaf. Também os brancos sabem dançar. São Paulo: Todavia, 2018.

FANON, Frantz. Pele negra máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.

HAESBAERT, Rogério. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multiterritorialidade. 10. ed. Rio de Janeiro: Betrand Brasil, 2016.

HOBSBAWM, Eric. Nações e nacionalismos desde 1780. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2013.

KANDJIMBO, Luís. Alumbu – O cânone endógeno no campo literário angolano para uma hermenêutica cultural. Luanda: Mayamba Editora, 2019.

LIMA, Norma Sueli. Esse cabelo em Luanda, Lisboa Paraíso: Djaimilia Pereira de Almeida e a experiência do desenraizamento na tentativa de integração. Convergência Lusíada. Rio de Janeiro | v. 31, n. 43 | p.12-24 | jan.-jun. 2020

Disponível em: https://www.convergencialusiada.com.br/rcl/article/view/375/292. Acesso em: 13 abril 2021.

MAUSS, Marcel. A nação. São Paulo: Três Estrelas, 2017.

MBEMBE, Achille. Políticas da inimizade. Lisboa: Antígona, 2017.

MEMMI, Albert. Retrato do colonizado precedido pelo retrato do colonizador. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

METÁFORA. In: E-Dicionário de termos literários, 2010. Disponível em: http://edtl.fcsh.unl.pt/encyclopedia/metafora/. Acesso: 19 ago. 2019.

MOURA, Adriano Carlos. Autobiografia: gênero literário ou forma de recepção? Miguilim Revista Eletrônica do Netlli, Crato, v. 3, n. 2, p. 142-152, mai.-ago. 2014.

PEPETELA. Mayombe. Rio de Janeiro: Leya, 2013.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 14 ed. São Paulo: Cortez, 2013.

SPINA, Segismundo. Ensaios de Crítica Literária. São Paulo: Edusp, 2010.

Published

2021-07-30

How to Cite

MOURA, A. C. Metaphors of the nation and the migrant experience in Luanda, Lisboa, Paraíso and Também os brancos sabem dançar. Téssera, [S. l.], p. 7–21, 2021. DOI: 10.14393/TES-v0n0-2021-60793. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/tessera/article/view/60793. Acesso em: 23 jul. 2024.