Rome on Gabriele D’annunzio’s roman elegies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/TES-v3n1-2020-57119

Keywords:

Rome, Roman Elegies, The pleasure, Gabriele D’Annunzio

Abstract

No Italian artist has described Rome as the novelist, poet, playwright, journalist, screenwriter, and soldier Gabriele D'Annunzio (1863-1938). Before he even set foot on Roman soil in 1881, he knew his streets, atmospheres, works of art, people in motion, and their faces; in a way, Rome was familiar to him thanks to the reading of authors considered like his masters, Italians and especially Latins. No one celebrated it with such love, devotion, and art as he did. Rome is a topos, a dominant note in his work, the immortal design of his ideal weavings, the meaningful dream of all his visions that he traverses as the Benjaminian flâneur. This article proposes a cross-reading of some descriptions of Rome in Elegie Romane (Roman Elegies) and Il Piacere (The pleasure).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, J. P. M. Elegias de Tibulo: tradução e comentários. 2014. 294 f. Tese (Doutorado, Programa de Pós-graduação em Letras) – Faculdade de Letras, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2014. Disponível em: http://repositorio.ufes.br/bitstream/10/3174/1/ tese_8248_Jo%C3%A3o%20Paulo%20Matedi%20-%20arquivo%20completo.pdf. Acesso em: 1 set. 2020.

AMIEL, H-F. Fragments d’un journal intime. Genève-Paris: Georg et Cie., 1922.

ARDUINI, S.; DAMIANI, M. Dizionario di rettorica. Covilhã: Livros LabCom, 2010.

CORBOZ, A. Ordine sparso: saggi sull’arte, il metodo, la città e il territorio. Milano: Franco Angeli, 1998.

D’ANNUNZIO, G. Il piacere. Napoli: Le Parche Edizioni, 2016.

______. Laudi del cielo, del mare, della terra,e degli eroi: Elettra, v. II. Milano: Fratelli Treves Editori, 1908.

_____. Elegie romane 1887-1891. 1 ed. Bologna: Nicola Zanichelli, 1892.

GOMBRICH, E. H. Arte e ilusão: um estudo da psicologia da representação pictórica. Trad. Raul de Sá Barbosa. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

LEACH, E. W. The rhetoric of space: literary and artistic representations of landscape in Republican and Augustan Rome. Princeton: Princeton University Press, 1988.

LOMBARDI, L. Il paesaggio “stato d’animo” nella seconda metà del XIX secolo: verso una “georgica dello spirito”. In: SISI, C. (org.). La pittura di paesaggio in Italia: l’Ottocento. Milano: Electa, 2003, p. 63–75.

MAZZAROTTO, B. T. Le arti figurative nell’arte di Gabriele D’Annunzio. Milano: Fratelli Bocca Editori, 1949.

NENCIONI, E. Poete e poetesse: nuovi volumi di versi italiani. Nuova Antologia di Scienza, Lettere ed Arti. v. XXXXV, 3ª serie. Roma: Direzione della Nuova Antologia, 1893, p. 381-412.

PASTORE, R. Catullo, Tibullo e Properzio di espurgate lezioni ad uso della gioventù studiosa. V. II. Milano: Giovanni Silvestri, 1837.

PEREC, G. Specie di spazi. Trad. Roberta Delbono. Torino: Bollati Boringhieri,1989.

SOUZA, L. S. Bi-tradução do livro primeiro dos Amores de Ovídio: reflexões sobre dois modos de verter o dístico elegíaco. 2016. 211 f. Dissertação (Mestrado, programa de Pós-graduação em Letras) – Faculdade de Letras, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/43537/R%20-%20D%20-%20LUIZA%20DOS%20SANTOS%20SOUZA.pdf?sequence=3&isAllowed=y. Acesso em: 1 set. 2020.

Published

2020-12-02

How to Cite

DALLA BONA, F. Rome on Gabriele D’annunzio’s roman elegies. Téssera, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 26–45, 2020. DOI: 10.14393/TES-v3n1-2020-57119. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/tessera/article/view/57119. Acesso em: 25 aug. 2024.