BLESSED ART POETRYAMONG WOMEN, BLESSED IS THE FRUIT OF THY IMAGINARY
DOI:
https://doi.org/10.14393/TES-v2n2-2020-53938Keywords:
Poetry, Women, Imagery, Reading, ClassroomAbstract
This text discusses poetry, given its specificities in the field of language, as a genre that aggregates several other areas of knowledge. It aims to analyze the female lyric and the construction of her poetic imaginary, highlighting the erotic theme, in a theoretical-methodological-interpretive perspective, aiming at its insertion in the classroom. To do so, we selected the erotic poetry of three poets from Ceará: Regine Limaverde, Aila Sampaio and Hermínia Lima, who offer us poetic material rich in images. Our study is in line with Bosi (1998) Candido (2006) and Pinheiro (2018), when placing poetry in a reading practice; with Octavio Paz (1994, 2012), on poetic eroticity and with Bachelard (1988, 2001), who gives us the necessary tools to understand the poetic imagery. Poetry is blessed because it translates our humanity, without disguise, and warns us of the meaning of life, through the writing of many women.
Downloads
References
ARAUJO, G. Gilka Machado: corpo, verso e prosa. Conferência proferida na ABL, em 10 de junho de 2014. Disponível em: http://www.academia.org.br/node/20177. Acesso em
de janeiro de 2020.
BACHELARD, G. A poética do devaneio. Tradução Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1988.
____________. O ar e os sonhos: ensaio sobre a imaginação do movimento. Tradução Antonio de Pádua Danesi. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
BARTHES, R. O prazer do texto. São Paulo: Perspectiva, 2004.
BERTH, J. O que é empoderamento? Belo Horizonte: Letramento, 2018.
BOSI, A. Céu, inferno. Ensaios de crítica literária e ideologia. São Paulo:Editora Ática, 1988.
CAMPOS, H. O conceito e a imagem na poesia brasileira. São Paulo: Editora Brasileira Ltda. 1960.
CANDIDO, A. O estudo analítico do poema. 5ª ed. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2006.
ELIOT, T. S. De poesia e poetas. Tradução e prólogo Ivan Junqueira. São Paulo: Editora Brasiliense, 1991.
HAMBURGER, K. A lógica da criação literária. São Paulo: Editora Perspectiva, 1986.
LIMA, H. Sendas do sacrário. Fortaleza: Imprece, 2013.
___________. Sangria Azul. Fortaleza Imprensa Universitária- UFC, 2002.
LIMAVERDE, R. Dentro de mim, o mar. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2017.
MERQUIOR, J. G. Razão do Poema: ensaios de crítica e de estética. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1965.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma e reformar o pensamento. Tradução Eloá Jacobina. 21ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.
_____________. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Cataria Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya; revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. 2. ed. rev. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCOO, 2011.
PAES, J. P. Poemas para brincar. 12ª ed. São Paulo: Ática, 1997.
PAZ, O. A dupla chama: amor e erotismo. Tradução Wladyr Dupont. São Paulo: Siciliano, 1994.
_______. Signos em Rotação. Tradução Sebastião Uchoa Leite; organização e revisão Celso Lafer e Haroldo Campos. São Paulo: Perspectiva, 2009.
_______. O arco e a lira. Tradução: Ari Roitman e Paulina Wacht. São Paulo: Cosac Naify, 2012.
PERRONE-MOISÉS, L. Inútil poesia e outros ensaios breves. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
__________________. Mutações da Literatura no século XXI. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
PINHEIRO, H. Poesia na sala de aula. 1ª ed. São Paulo: Parábola, 2018.
QUINTANA, M. Espelho Mágico. São Paulo: Globo, 2005.
SAMPAIO, A. De olhos entreabertos. Fortaleza: Littere Editora, 2012.
SANTOS, N. E. Dos. Oficinas poéticas com jovens, adultos e idosos: Travessia(s). Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Uberlândia, Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.634. Acesso em 07 de junho de 2020.
XAVIER, E. Que corpo é esse? O corpo no imaginário feminino. Florianópolis: Ed. Mulheres, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.