THE CITY SPACE AS THE EXPRESSION OF ABANDONMENT IN THE WORK OF FRANCISCO ESPINHARA

Authors

  • Jordy Dantas Maia UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA
  • José Eduardo Martins de Barros Melo Universidade Federal de Rondônia

DOI:

https://doi.org/10.14393/TES-v2n1-2019-50431

Keywords:

Abandonment, City, Francisco Espinhara, Poetry, Pessimism

Abstract

This article analyzes how Francisco Espinhara's pessimistic style is built in relation to the relations that his language establishes with the contemporary world of cities. This is a study that aims to investigate the abandonment and space as cutouts and marks of a work whose expression comes from the dilution of man in his infinite possibilities of solitude and isolation in the face of the impassive concreteness of the space in which he is inserted. In addition, this work was written in the effervescence of the Pernambuco Independent Writers Movement, which in its literary production identifies with the feeling of the city in its intimacy. The work, bibliographic in nature, takes as its principles the ideas of authors who bear the mark of pessimism and nihilism as supporting elements of the author's poetic language. Among them are Friedrich Wilhelm Nietzsche and Arthur Schopenhauer and the modern lyricist theorist Hugo Friedrich, who turns to an incident obsessed with his own existence in search of something that can bolster his loneliness and anguish, linking himself with themes related to his own. lyric poetry of the late nineteenth and early twentieth centuries. In this sense, the eyes of Mikhail Bakhtin and Gaston Bacherlard are inserted, as contributions that support part of our reflections regarding the voices we find in the subject and their relations with the space with which they relate.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOSI, Alfredo. O ser e o tempo da poesia. 8. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Maria Ermantina Galvão G. Pereira. 2. ed. São Paulo: MARTINS FONTES. 1997.

ESPINHARA, Francisco. A Poesia Possível. 1. ed. Recife: Claranan, 2017.

FRIEDICH, Hugo. Estrutura da lírica moderna: da metade do século XIX e meados do século XX. Trad. Marise M. Curisone. São Paulo: Duas cidades, 1978.

MARTINS, Eduardo. O espaço da alma em Francisco Espinhara. Porto Velho: UNIR, 2016.

NIETZSCHE, Friedrich. A origem da tragédia. Trad. José Joaquim de Faria. São Paulo: centauro, 2004.

__________. Além do bem e do mal ou prelúdio de uma filosofia do futuro. Trad. Márcio Pugliesi, Universidade de São Paulo, 2001.

PAZ, Octavio. O labirinto da solidão e post scriptum. Tradução de Eliane Zagury. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

POE, Edgar Allan. O Homem da Multidão. Tradução publicada na Revista da Semana, em sua ed. de 7 de novembro de 1942.

ROAS, David. A ameaça do fantástico – aproximações teóricas. São Paulo: UNESP, 2013.

SCHOPENHAUER, Arthur. O mundo como vontade e como representação. Tradução de Jair Barboza. São Paulo: UNESP, 2005.

SANCHES, Maria Elizabete e Melo, José Eduardo Martins de Barros. Movimento dos escritores independentes de Pernambuco: história e produção literária. Porto Velho, RO: 2019.

_________. À memória dos esquecidos: história e produção do MEIPE. UNIR, 2015.

_________. À margem do cânone: história e produção do movimento dos escritores independentes de Pernambuco. UNIR, 2014.

_________. Os limites da dor em Francisco Espinhara. UNIR, 2015.

Published

2019-12-17

How to Cite

DANTAS MAIA, J.; DE BARROS MELO, J. E. M. . THE CITY SPACE AS THE EXPRESSION OF ABANDONMENT IN THE WORK OF FRANCISCO ESPINHARA. Téssera, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 156–175, 2019. DOI: 10.14393/TES-v2n1-2019-50431. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/tessera/article/view/50431. Acesso em: 23 jul. 2024.