CARTOGRAPHIC LITERACY AND TEACHER TRAINING FOR ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Jaqueline Gorisch Wilkomm Fruet Universidade Estadual de Maringá (UEM)

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v9-2018-76786

Keywords:

Geography, Cartography, Teaching

Abstract

Cartographic literacy in geography teaching is considered a form of understanding in the world in which the child lives. Thus, taking into account this assumption, we sought to demonstrate the interaction between cartographic language and geographic science, based on the theoretical-methodological reflection of several authors. This reflection was elaborated and based on the discussion about the possibility of integrating technologies to geographic knowledge through geotechnologies, as well as the importance of cartographic literacy, as well as its lack in elementary education, which refers to the training of teachers who work in this stage of basic education. Cartographic literacy when acquired is fundamental for the cognitive development of the child, besides contributing to the understanding and representation of the space experienced by the child.

Author Biography

  • Jaqueline Gorisch Wilkomm Fruet, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

    Mestre em Geografia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE); Doutoranda em Geografia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM).

References

ALMEIDA, R. D. de. Do desenho ao mapa: iniciação cartográfica na escola. São Paulo: Contexto, 2001.

ALMEIDA, R.D.; PASSINI, E.Y. O espaço geográfico: ensino e representação.

ASSAD, E.D.; SANO E.E. Sistemas de Informações Geográficas: aplicação na Agricultura. Brasília: Embrapa – SPI, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: 3º e 4º ciclos ensino fundamental: geografia. Brasília: MEC/SEF, 1998.156 p.

CAVALCANTE, M. M. A.; BIESEK. A. S. O uso de tecnologia no ensino de geografia: experiência na formação de professores. In: Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia (ENPEG), 10. Porto Alegre, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2009. Anais... Porto Alegre, 2009.

CHRISTOFOLETTI, A. As características da nova geografia. In: Perspectivas da geografia. São Paulo: Difel, 1985.

CLAVAL, P.; WIEBER, J-C. La cartographie thématique comme méthode de recherche. Les Belles Lettres, Paris, 1969.

COLÉGIO ESTADUAL SANTO AGOSTINHO. Projeto Político Pedagógico. Estado do Paraná. Secretaria de Estado De Educação. Núcleo Regional De Educação, 2011. Disponível em: <http://www.potsantoagostinho.seed.pr.gov.br/ rede escola /escolas /27/1810/15/arquivos/ File/PROJETO_PEDAGOGICO_2011.pdf>. Acesso: 05/03/2017.

FANTIN, Maria Eneida; TAUSCHECK, Neusa Maria; NEVES, Diogo Labiak. Metodologia do Ensino de Geografia. 2. ed. Curitiba: Ibpex, 2013.

FERREIRA, L. N. B. Alfabetização cartográfica e formação de professor: um aprendizado significativo. Dissertação (Mestrado em Educação). Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL). Americana-SP, 2012. 87 p.

FLORENZANO, T. G. Iniciação em Sensoriamento Remoto. 3ª ed. Ampliada e atualizada. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

KONVITZ, J. Remplir la carte. In: Cartes et figures de la terre. L’édition Artistique, 1980, p. 304-315.

MANTOVANI, A. C.. Reflexões sobre o ensino de Cartografia Temática na Geografia. Disponível em: <http://www.bocc.ubi.pt/pag/francischett-mafalda-representacoes-cartograficas.pdf>. Acesso em: 01/03/2017.

MARTINELLI, M. Curso de Cartografia Temática. São Paulo: Contexto, 1991.

MARTINELLI, M. Mapas de geografia e cartografia temática. São Paulo: Contexto, 2006.

MATIAS, L. F. Por Uma Cartografia Geográfica: uma análise da representação gráfica na geografia. Dissertação (mestrado em Geografia). Universidade de São Paulo, Faculdade De Filosofia, Letras E Ciências Humanas, Departamento de Geografia. São Paulo,1996. 476 p.

MENEGUETTE, A. A nova história da cartografia ou a história de uma nova cartografia?. Disponível em: <http://www.multimidia.prudente.unesp.br>.

MORAES, A. C. R. Geografia: pequena história crítica. 20. ed. São Paulo: Anablume, 2000.

OLIVEIRA, L. Estudo metodológico e cognitivo do mapa. 1977. 234 p. Tese (Livre docência). Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro.

PALSKY, G. Des chiffres et des cartes. La cartographie quantitative au XIX siécle. Comité des Travaux Historiques et Scientifiques, Paris,1996.

PALSKY, G. Des représentations topographiques aux représentations thématiques. Recherches historiques sur la communication cartographique. Bulletin Association des Géographes Français, 506, p. 389-398, 1984.

PESSANHA, F.R. Recursos Tecnológicos e Educação: amplitude de possibilidades. Disponível em <http://www.pedagogia.com.br/artigos/tecnologia/>.

ROMUALDO, S. S.; SOUZA, G. M. Discutindo a alfabetização cartográfica infantil: uma contribuição ao ensino de Geografia nas séries iniciais. In: Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia (ENPEG), 10. Porto Alegre, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2009. Anais... Porto Alegre, 2009.

SALICHTCHEV, K. A. Cartografía. Habana (Cuba): Editorial Pueblo y Educación, 1979.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Editora Hucitec, 1996. São Paulo: Contexto, 1989.

SARMENTO, ? et al. Alfabetização Cartográfica: Atividades de ensino para facilitar a aprendizagem no ensino fundamental. In: Semana de Geografia, VIII. Geografia e a Questão Ambiental; e Jornada Científica do Curso de Geografia, V. Cornélio Procópio-PR, UENP, 2012. Anais... Cornélio Procópio, 2012.

SILVA, M. Introdução de Conceitos Básicos da Cartografia no Primeiro Ano do Ensino Fundamental. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia-MG, v. 2, n. 3, p. 79-94, jul./dez. 2011.

SILVA, M. R. S. A. Relação Pedagogia/Geografia acerca do ensino de cartografia nos anos iniciais do ensino fundamental. In: Congresso Brasileiro de Geógrafos (ENG), VII. Vitória-ES, Universidade Federal do Espírito Santo. Anais... Vitória-ES, Associação dos Geógrafos Brasileiros (AGB), 2014.

Published

2019-04-15

Issue

Section

Artigos

How to Cite

CARTOGRAPHIC LITERACY AND TEACHER TRAINING FOR ELEMENTARY SCHOOL. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 9, n. 17, p. 110–125, 2019. DOI: 10.14393/REG-v9-2018-76786. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76786. Acesso em: 28 dec. 2025.