Financial education

an extensionist experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v20n12021-61451

Keywords:

Financial education, Financial advisory, Familiar management, Personal finances

Abstract

This article presents the actions and results of an extension project, financed by the Paraná State Government and executed by the State University of Northern Paraná, which involved education and financial capacity building actions for the general public. For that, a qualitative and quantitative descriptive research was carried out using the field strategy and participant observation. The main results: 484 people assisted by the project, distributed in five municipalities of the State of Paraná, through lectures, courses and advisories, which provided access to knowledge about personal financial management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Cesar Garcia Freitas, Universidade Estadual do Norte do Paraná

PhD in Administration, Federal University of Paraná, State of Paraná, Brazil; adjunct professor at the State University of Northern Paraná, Campus Cornélio Procópio, State of Paraná, Brazil.

Matheus Lirança Landgraf, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Graduated in Administration, State University of Northern Paraná, State of Paraná, Brazil.

Kauani Oliveira Gracional de Moraes, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Graduated in Administration, State University of Northern Paraná, State of Paraná, Brazil.

Flaviane Pelloso Molina Freitas, Universidade Estadual do Norte do Paraná

PhD in Education, State University of São Paulo Julio de Mesquita Filho, Campus Marília, State of São Paulo, Brazil; collaborating professor at the State University of Northern Paraná, State of Paraná, Brazil.

References

ARAÚJO, F. de P.; CASIMIRO, L. C. A importância dos projetos de extensão universitária na forma-ção de cidadãos leitores. 2013. Disponível em: http://rabci.org/rabci/sites/default/files/CASIMIRO.%20A%20import%C3%A2ncia%20dos%20projetos%20de%20extens%C3%A3o.pdf. Acesso em: 21 fev. 2020.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Cosntituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 2018.

BRASIL. Estratégia Nacional de Educação Financeira. 2011. Disponível em: http://www.vidaedinheiro.gov.br/wp-content/uploads/2017/04/05-08-2014-CONEF-Deliberacao_2.pdf /. Acesso em: 20 fev. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as diretrizes para a extensão na educação superior brasileira e regimenta o disposto na meta 12.7 da lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 jun. 2020.

BRASIL. Portal Brasil. 2016. Disponível em: http://www.brasil.gov.br/educacao/2015/12/numero-de-estudantes-universitarios-cresce-25-em-10-anos. Acesso em: 22 jun. 2020.

BRITO, L. S. A importância da educação financeira nos contextos acadêmico e profissional: um levantamento de dados com alunos universitários. In: SIMPÓSIO DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO E TECNOLOGIA - SEGET. 9., 2012, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: 2012. Disponível em: http://www. aedb. br/seget/artigos12/49616595. pdf. Acesso em: 19 jun. 2020.

CARBONARI, M. E. E.; PEREIRA, A. C. A extensão universitária no Brasil, do assistencia-lismo à sustentabilidade. Revista de Educação, Londrina, v. 10, n. 10, p. 23-28, 2007. Dis-ponível em: https://revista.pgsskroton.com/index.php/educ/article/view/2133. Acesso em: 15 maio 2020.

CASTRO, L. M. C. A universidade, a extensão universitária e a produção de conhecimentos emancipadores. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 27, 2004, Caxambú. Anais [...]. Ca-xambú: ANPED, 2004. Disponível em: http://27reuniao.anped.org.br/gt11/t1111.pdf. Acesso em: 20 set. 2020.

DORNELA, F. J. et al. Educação financeira: aprendendo a lidar com Dinheiro. Raízes e Ru-mos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, 2014. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/raizeserumos/article/view/3900. Acesso em: 15 set. 2020.

FREITAS, C. C. G. et al. Práticas de gestão em organizações familiares: uma experiência extensionista. Revista Conexão, Ponta Grossa, v. 13, p. 474-487, 2017. Doi: 10.5212/Rev.Conexao.v.13.i3.0010. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/conexao/article/view/9968. Acesso em: 10 out. 2020.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

PINHEIRO, R. P. Educação financeira e previdenciária: a nova fronteira dos fundos de pensão. São Paulo: Peixoto Neto, 2008.

RODRIGUES, A. L. L. et al. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Caderno de Graduação-Ciências Humanas e Sociais-UNIT, Aracajú, v. 1, n. 2, p. 141-148, 2013. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/cadernohumanas/article/view/494. Acesso em: 18 set. 2020.

SILVA, F. M.; MELO, P. A. Universidade e compromisso social: a prática da universidade Federal de Santa Catarina. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE GESTÃO UNI-VERSITÁRIA NA AMÉRICA DO SUL, 10., 2010, Mar del Plata. Anais [...]. Mar del Plata: 2010. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/97090. Acesso em: 21 fev. 2020.

TREVIZAN, K. Brasil enfrenta pior crise já registrada poucos anos após um boom eco-nômico. 2017. Disponível em: https://g1.globo.com/economia/noticia/brasil-enfrenta-pior-crise-ja-registrada-poucos-anos-apos-um-boom-economico.ghtml. Acesso em: 19 jun. 2020.

ZANELLA, L. C. H. Metodologia da pesquisa. 2. ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 2011.

Published

2021-06-30

How to Cite

FREITAS, C. C. G.; LANDGRAF, M. L. .; MORAES, K. O. G. de .; FREITAS, F. P. M. Financial education: an extensionist experience. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 44–56, 2021. DOI: 10.14393/REE-v20n12021-61451. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/61451. Acesso em: 23 nov. 2024.