The inconvenient truth that no one sees

a reading of the Brazilian environmental history through the theoretical contribution of Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/par-v7n1-2022-64859

Keywords:

History, Environment, Environmental education, Environmental journalism, Paulo Freire

Abstract

The central theme of this work is a reading of the Brazilian environmental issue, based on Paulo Freire's theoretical contribution. In order to develop and set the tone for the discussion, the debate surrounding water resources and their rational use is set as a guiding thread, analyzing three lines of action to raise awareness: a) public authorities, through public policies and environmental management; b) environmental education as a way of curbing the rapid depletion of natural resources and mitigating devastation; c) the media, as a promoter of environmental guidelines through the adoption of an engagement around the subject.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL DE FATO. Justiça proíbe o Planalto de atentar contra dignidade de Paulo Freire; multa é de R$ 50 mil. Disponível em: https://brasildefato.com.br/2021/99/17.justiça-proibe-o-planalto-de-atentar-contra-a-dignidade-de-paulo-freire-multa-e-de-r-50-mil. Acesso em 27 out. 2021.

BUENO, Wilson da Costa. Jornalismo Ambiental: explorando além do conceito. Desenvolvimento e Meio ambiente, n. 15, p. 33-44, jan/jun. 2007.

CERVEIRA FILHO, José Luiz Fernandes. Pós Modernidade e risco na Bacia Hidrográfica do Alto Paranapanema: uma análise da construção social da subpolítica ambiental no município de Piraju (SP). Tese de Doutorado. Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais da Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, 2007.

ELPAIS BRASIL. Txai Suruí, destaque da COP26: “Vivo sob clima de ameaças desde que me conheço por gente”. Disponível em:

https://brasil.elpais.com/brasil/2021-11-09/txai-surui-destaque-da-cop26-vivo-sob-clima-de-ameacas-desde-que-me-conheco-por-gente.html. Acesso em 06 ago. 2022.

FERREIRA, Beatriz Mendes Garcia. Repensando o conceito de segurança hídrica aplicado à gestão dos aquíferos transfronteiriços: Estudo de caso entre Mercosul e união europeia. Revista do Programa de Direito da União Europeia. n. 10, 2019.

Disponível em:

https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rpdue/article/view/79965/76418. Acesso em 15 out. 2021.

FIOCRUZ. Mapa de conflitos. Disponível em: http://mapadeconflitos.ensp.fiocruz.br/conflito/rs-usina-hidreletrica-de-barra-grande-inunda-mais-de-seis-mil-hectares-de-mata-atlantica-e-araucarias/. Acesso em 15 out. 2021

FREIRE, Paulo. Escola primária para o Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, n. XXXV, abr/jun 1961.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

GADOTTI, Moacir, FREIRE, Paulo e GUIMARÃES, Sérgio. Pedagogia: Diálogo e conflito, São Paulo: Cortez, 1995.

IPCC. Intergovernmental Panel on Climate Change Climate Change 2021. The Physical Science Basis. Working Group I contribution to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Approved Version: 7 August 2021.

MARQUES, Luiz. Capitalismo e colapso ambiental. Campinas: Unicamp, 2020.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO. Coordenação de Educação Ambiental. A Implantação da Educação Ambiental no Brasil. 1Edição. Brasília,1998. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me001647.pdf. Acesso em 20 jul. 2021.

MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. Secretaria de Articulação Institucional e Cidadania Ambiental. Departamento de Educação Ambiental. Os Diferentes Matizes Da Educação Ambiental No Brasil. 1997 – 2007. 2a. Edição. Brasília, 2009. Disponível em: https://www.terrabrasilis.org.br/ecotecadigital/index.php/estantes/educacao-ambiental/795-os-diferentes-matizes-da-educacao-ambiental-no-brasil-1997-2007. Acesso em 20 jul. 2021.

OLIVEIRA, Dennis de. Jornalismo e ação cultural pela emancipação. Uma práxis jornalística com base nos conceitos de Paulo Freire. Tese de Livre-Docência. Escola de Comunicações e Artes, Departamento de Jornalismo e Editoração da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2014.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE; UNICEF. 21 Bilhões de pessoas não têm acesso à água potável em casa. 2017. Disponível em: https://www.unicef.org/angola/comunicados-de-imprensa/21-bilhoes-de-pessoas-nao-tem-acesso-a-agua-potavel-em-casa. Acesso em 07 nov. 2021

RAMONET, Ignácio. O quinto poder. Le Monde Diplomatic, outubro de 2003. Disponível em: https://diplomatique.org.br/o-quinto-poder. Acesso em 22 out. 2021.

SANTOS, Anderson Alves e BORGES, Luís Antônio Coimbra. Panorama Educação ambiental no Brasil. Universidade Federal de Lavras – UFLA - Centro de Educação à Distância – CEAD. Lavras UFLA, 2015.

SENADO FEDERAL. Senado aprova projeto que permite edifícios às margens de rios e lagos em área urbana. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2021/10/14/senado-aprova-projeto-que-permite-edificios-as-margens-de-rios-e-lagos-em-area-urbana. Acesso 27 out 2021.

SFEZ, Lucien. La décision. Paris, Presses Universitaires de France. Col. Que sais-je? 1984.

SIGA/ANEEL. Sala-de-imprensa-exibicao-2/-/asset_publisher. Disponível em: http://www.aneel.gov.br. Acesso 27 out. 2021.

WALLACE-WELLS, David. A terra inabitável. Uma história do Futuro. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

Published

2022-09-06

How to Cite

Couto, A. T. (2022). The inconvenient truth that no one sees: a reading of the Brazilian environmental history through the theoretical contribution of Paulo Freire. Paradoxos, 7(1), 99–118. https://doi.org/10.14393/par-v7n1-2022-64859