Creative Economy and the "amateur" creative: creativity from the unpredictable mechanisms of residual and emerging culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/par-v6n2-2021-63110

Keywords:

Creative Economy, Creative Industries, Semiotics of Culture, Amateur creative, Consumption

Abstract

The Creative Economy, as a necessity for cognitive capitalism, evidences a creativity in the ability to effectively generate the new. Therefore, new approaches and new mechanisms of creative existence are necessary for this goal. This work, therefore, aims to alter the extent to which the unpredictable mechanisms of creativity of the residual and emerging culture are established as a power for the Creative Economy, from the creative "amateur". The hypotheses are in: 1) the creative "amateur" finds himself in innovative creative frontiers; 2) it should be noted that such frontiers foster the residual and emerging culture with an atmosphere of strong creative character, thus raising unprecedented formats.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Romilson Marco dos Santos, Startup Romaic - Roma Indústrias Criativas – Brasil

References

CANCLINI, N. G. Consumidores e Cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. 4ª ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ,1999.

CANCLINI, N. G.. Diferentes, desiguais e desconectados: mapas da interculturalidade. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2005.

CORSANI, A. Elementos de uma ruptura: a hipótese do capitalismo cognitivo. In: COCCO, G; GALVÃO, A. P.; SILVA, G. (Org.) Capitalismo cognitivo: trabalho, redes e inovação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

COCCO, G; GALVÃO, A. P.; SILVA, G. (Org.) Capitalismo cognitivo: trabalho, redes e inovação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

FERRARA, L. A. A comunicação que não vemos. São Paulo: Paulus, 2018.

FLUSSER, V. Comunicologia: reflexões sobre o futuro. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

GORZ, A. O Imaterial: conhecimento, valor e capital. São Paulo: Annablume, 2005.

HARTLEY, J. Os Estudos Culturais e a urgência por interdisciplinaridade: cedo, e não tarde, vamos precisar de uma Ciência da Cultura. Matrizes, v. 5, n. 1, p. 11-44, 15 dez. 2011.

HOWKINS, J. Economia Criativa. Como ganhar dinheiro com ideias criativas. São Paulo: M. Books do Brasil Editora, 2013.

JOLLIVET, P. NTIC e trabalho cooperativo reticular: do conhecimento socialmente incorporado à inovação sociotécnica. In: COCCO, G; GALVÃO, A. P.; SILVA, G. (Org.) Capitalismo cognitivo: trabalho, redes e inovação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

KEEN, A. O culto do amador. Como blogs, Myspace, You Tube e a pirataria digital estão destruindo nossa economia, cultura e valores. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2009.

LÉVY, P. Filosofia Word. Mercado, o ciberespaço, a consciência. Lisboa: Instituto Piaget,2001.

LIPOVETSKY, G; SERROY, J. A estetização do mundo. Viver na era do capitalismo artista. 1ª ed. – São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

LAZZARATO, M. Signos, máquinas, subjetividades. São Paulo: Edições Sesc São Paulo; n-1 edições, 2014.

MACHADO, Irene. (Org.) Semiótica da Cultura e Semiosfera. São Paulo: Annablume/Fapesp, 2007.

LOTMAN, I. Cultura y explosión. Lo previsible y lo imprevisible en los procesos de cambio social. Barcelona. 2ª ed., Gedisa Editorial, 1999.

LOTMAN, I. The Unpredictable Workings of Culture. Trad. Brian James Baer. Tallinn: TLU Press, 2013.

PINHEIRO, A. América Latina: Barroco, cidade, jornal. São Paulo: Intermeios, 2013.

RIFKIN, J. A Era do Acesso. Transição de mercados convencionais para networks e o nascimento de uma nova economia. São Paulo: Makron Book, 2001.

SANTAELLA, L. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007.

SHIRKY, C. A cultura da participação. Criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

WILLIAMS, R. Cultura e materialismo. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

WISSBERG, J-L. Entre produção e recepção: hipermediação, uma mutação dos saberes simbólicos. In: COCCO, G; GALVÃO, A. P.; SILVA, G. (Org.) Capitalismo cognitivo: trabalho, redes e inovação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

Published

2021-12-23

How to Cite

Santos, R. M. dos. (2021). Creative Economy and the "amateur" creative: creativity from the unpredictable mechanisms of residual and emerging culture. Paradoxos, 6(2), 273–288. https://doi.org/10.14393/par-v6n2-2021-63110