Creative process in fashion: a bibliometric review about authors in the area
DOI:
https://doi.org/10.14393/par-v6n2-2021-62789Keywords:
Creative process, Fashion, Bibliometric review, MappingAbstract
The theme of this research surrounds or the study of creative processes in fashion, which are the main factors of intuition and arise from the need to solve problems. It is admitted as a guiding question of this study to carry out a mapping of authors regarding content about creative processes in fashion and understanding who are the main authors who study those processes in the area fashion. This research becomes pertinent in the investigation of authors and concepts of creative processes in fashion, serving as a basis for use in future more in-depth studies, since it is part of a study at the macro level, resulting from disciplines and research project for the Professional Master's in Creative Industry, from Feevale University.
Downloads
References
ABIT (2019). Perfil do setor. Disponível em: https://www.abit.org.br/cont/perfil-do-setor. Acesso em: 03 mar. 2020.
CARVALHAL, André. A moda imita a vida: como construir uma marca de moda. São Paulo: Estação das Letras e Cores, Rio de Janeiro: Ed. Senac Rio, 2016.
GRANVILLE, W.C. Color harmony: What is it? (Article). Color Research & Application.
Volume 12, Issue 4, Pages 196-201. 1987.
HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentin. FARIA, Leandro Innocentini Lopes de. HAYASHI, Carlos Roberto Massao. Bibliometria e cientometria: estudos temáticos. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2013.
HENNESSEY, Beth A.; AMABILE, Teresa M. Creativity. The Annual Review of Psychology. Pages 569–98. 2010.
JONES, Sue Jenkyn. Fashion design. [3. ed., rev. ampl.]. São Paulo, SP: Cosac Naify, 2011.
KONOPKA, Regiane Machado. Moda imaginada: consumo, representações e atribuições de sentido à carreira fashion. Dissertação (Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [São Paulo]. 2017.
LEA-GREENWOOD, G.Visual merchandising: A neglected area in UK fashion marketing? (Review). International Journal of Retail & Distribution Management. Volume 26, Issue 8, 1 September 1998, Pages 324-329.
MILLS, C. Enterprise orientations: A framework for making sense of fashion sector start-up (Article). International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research. Volume 17, Issue 3, Pages 245-271. 2011.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. [30. ed.]. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
PINHEIRO, Cristiano Max Pereira; BARTH, Maurício.; SCHMIDT, Serje; SCHREIBER, Dusan. Mapeamento de conhecimento na plataforma Scopus: um estudo sobre a indústria criativa. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, p. 329-342, maio 2015. ISSN 1678-765X. Disponível em:
http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8635336. Acesso em: 11 jun. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.20396/rdbci.v13i2.8635336.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani César. Metodologia do Trabalho Científico [recurso eletrônico]: Métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
SANTOS, Raimundo Nonato Macedo dos; KOBASHI, Yumiko.
BIBLIOMETRIA, CIENTOMETRIA, INFOMETRIA: CONCEITOS E APLICAÇÕES. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação. v.2, n.1, p.155-172, jan./dez. 2009.
SCOPUS (2020). Disponível em: https://www.elsevier.com/solutions/scopus. Acesso em: 12 jun. de 2020.
SEIVEWRIGHT, Simon. Pesquisa e design. Porto Alegre, RS: Bookman, 2009.
SIMONTON, Dean Keith. Creativity: Cognitive, Personal, Developmental, and Social Aspects. American Psychological Association, Vol. 55, No. 1, 151-158. 2000.
SOUSA, Graziela. Empreendedorismo e(m) Design de Moda: uma visão estratégica para o Ensino Superior. Conference: I Jornadas de Ensino de Empreendedorismo. Portugal - Coimbra, IPN. April, 2015.
STERNBERG, Robert J. The Nature of Creativity. Creativity Research Journal, Vol. 18, No. 1, 87–98. 2006.
TREPTOW, Doris. Inventando moda: planejamento de coleção. 5. ed. São Paulo, SP: Edição do autor, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.