A student occupation as war machine: social media as a tool of resistance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/par-v4n2-2019-48924

Keywords:

Social networks, Deleuze, Guattari, Occupation, Education

Abstract

This paper relates to a possible understanding of social media and photographs produced or found online by high school students during the occupied schools movement in São Paulo occurred from November 2015 to January 2016 opposing to a reorganizing school plan. We observe the page which corresponds to Fernão Dias Paes State School movement “Escola de luta Fernão Dia Paes” on Facebook. We discuss the Deleuze’s concepts of smooth and striated regarding the dynamics of that occupation and some of its potentialities of resistence and vanishing points.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Douglas Feitosa Romão, Universidade Federal Fluminense - UFF - Rio de Janeiro - Brasil

Universidade Federal Fluminense – UFF – Brasil
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1347-2782
http://lattes.cnpq.br/9901778793006136
E-mail: romao.doug@gmail.com

References

BRISSAC, Nelson. Arte/Cidade Zona Leste: máquinas urbanas. Santiago de Compostela: Artedardo, 2011.

DELEUZE, Gilles & GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol.II. São Paulo, Ed. 34. 2004.

DELEUZE, Gilles & GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol.V. São Paulo, Ed. 34. 1997.

PASSETTI, Edson (Org.) A Tolerância e o Intempestivo. Cotia: Ateliê editorial. 2005.

CARVALHO, Alexandre Filordi de & CAMARGO, A. C. Guattari e a topografia da máquina escolar. ETD. Educação Temática Digital, v. 17, p. 107-124, 2015. Disponível em :<https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/etd/article/view/6457>. Acesso em: 15/01/2019. https://doi.org/10.20396/etd.v17i1.8634821

EL PAÍS. Justiça nega reintegração de posse das escolas ocupadas em São Paulo. Disponível em: <http://brasil.elpais.com/brasil/2015/11/23/politica/1448299485_133769.html>. Acesso em: 18/01/2019

HAESBAERT, Rogério & BRUCE, Glauco. A desterritorialização na obra de Deleuze e Guattari. Revista GEOgraphia, Niterói, ano IV, n.7, p.7-31, 2002. Disponível em: < http://www.uff.br/geographia/ojs/index.php/geographia/article/viewArticle/74> Acesso em: 20/01/2018. https://doi.org/10.22409/geographia2002.47.a13419

MENDONÇA, Kleber S. Ruínas Discursivas. A ocupação midiática sem-terra como máquina nômade. 2007. Tese de Doutorado – PPGCOM, UFF, Niterói, 2007.

NYTIMES. Brazil’s Students Occupy Their Schools to Save Them. Disponível em: < http://www.nytimes.com/2015/12/16/opinion/brazils-students-occupy-their-schools-to-save-them.html?_r=0> Acesso em: 10/01/2019

OLIVEIRA, Andréia M. & FONSECA, Tania M. G. Os devires do território-escola: trajetos, agenciamentos e suas múltiplas paisagens. In: Educação e Realidade. Porto Alegre, v. 31, n.2, 2006. Disponível em :< http://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/viewFile/6849/4120> Acesso em: 20/01/2019

RAMOS, Márcia Elisa Teté (Org.) Estágio / Pesquisa : Ideias históricas de alunos do Ensino Médio. Londrina: UEL. 2013

SAQUET, Marcos A & DA SILVA, Sueli Santos. MILTON SANTOS: concepções de geografia, espaço e território. Geo UERJ - Ano 10, v.2, n.18, 2º semestre de 2008. P. 24-42. Disponível em : <http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/geouerj/article/viewFile/1389/1179>. Acesso em: 20/02/2019. https://doi.org/10.12957/geouerj.2010.1481

SESP. Alunos falam sobre planos e engajamento em ações da escola na volta às aulas. Disponível em :< http://www.educacao.sp.gov.br/noticias/secretario-da-educacao-visita-escola-no-primeiro-dia-de-aula > Acesso em: 15/02/2019. https://doi.org/10.15220/uis-unicef-cntry-brasil-2012-po

VOORWALD, Herman. A reorganização paulista e o novo modelo de escola. Disponível em :< http://www.educacao.sp.gov.br/noticias/a-reorganizacao-paulista-e-o-novo-modelo-de-escola > Acesso em: 25/01/2019

ZOURABICHVILI, François. O Vocabulário de Deleuze. Trad. André Telles. Rio de Janeiro: Relume Dumara, 2004.

Documentário ACABOU A PAZ - Isto aqui vai virar o Chile - Escolas ocupadas em São Paulo, 1:00:05. https://www.youtube.com/watch?v=cdcFnnlO4k0

Escola de Luta Fernão Dias Paes. https://www.facebook.com/OcupaFernao

O Mal Educado. https://www.facebook.com/mal.educado.sp

Comando das Escolas em Luta. https://www.facebook.com/comando.escolas

Published

2019-12-31

How to Cite

Romão, D. F. (2019). A student occupation as war machine: social media as a tool of resistance. Paradoxos, 4(2), 53–70. https://doi.org/10.14393/par-v4n2-2019-48924