Gestão de crise: a atuação da assessoria de comunicação da Celtins durante a intervenção da Agência Nacional de Energia Elétrica (ANEEL)

Authors

  • Joselita Damasceno Matos Universidade Federal de Goiás - Brasil
  • Poliana Macedo de Sousa Universidade Federal do Tocantins - Brasil https://orcid.org/0000-0002-4009-3884
  • Euclidia Dinormanda M. da S. Azevedo Universidade Católica de Brasília - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.14393/par-v1n1-2016-41629

Keywords:

Office of Communications, Crisis, Crisis Management, Celtins

Abstract

This paper aims to analyse the communication strategies in the Crisis Management, taking as a case study the electric utility company in the state, Celtins. The study was based on literature review and interviews directed to the company's Communications Department and the consultant and journalist João José Forni. It appears that the company investigated did not have a communication plan for crisis management, even going through its worst crisis since its inception, and its advisory stating that from this crisis, Celtins will be ready to face another critical juncture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joselita Damasceno Matos, Universidade Federal de Goiás - Brasil

Bacharel em Rádio e TV pela Universidade Federal de Goiás e especialista em Comunicação Pública pela POSEAD.

Poliana Macedo de Sousa, Universidade Federal do Tocantins - Brasil

Jornalista e Mestra em Ciências do Ambiente pela Universidade Federal do Tocantins.

Euclidia Dinormanda M. da S. Azevedo, Universidade Católica de Brasília - Brasil

Jornalista, Pós-graduada em Marketing político e Mestra em Comunicação pela Universidade Católica de Brasília.

References

BANDEIRA,Gabriela de Senna Pereira. Estratégia de Comunicação para crises de imagem nas organizações. Disponível em: <http://facom.ufba.br/portal/wp-content/uploads/2012/12/monografia-gabriela-bandeira-2006.1-orientador.claudiocardoso1.pdf>. Acesso em: 24 de junho de 2013.

BITTAR, Danielle Tristão. O poder da assessoria de comunicação nos momentos de crise. Disponível em: <http://bocc.ufp.pt/pt/pag/bittar-danielle-o-poder-da-assessoria-de-comunicação.pdf>. Acesso em 24 de junho de 2013.

CHAPARRO, Manuel Carlos. Cem anos de Assessoria de Imprensa. In: DUARTE, Jorge (Org.). Assessoria de Imprensa e Relacionamento com a Mídia: teoria e técnica. São Paulo: Atlas, 2008. p. 33-51.

FORNI, João José. Comunicação em tempo de crise. In: _______. Assessoria de imprensa e relacionamento com a mídia: teoria e técnica. Jorge Duarte (org.) – 2ed, São Paulo: Atlas, 2003.

GOMES, Graça Melo. Gerenciamento de Crises. POSEAD – Educação a Distância. Brasília – DF, 2010.

MARTINEZ, Maria Regina Estevez. Implantando e Administrando uma Assessoria de Imprensa. In: DUARTE, Jorge (Org.). Assessoria de Imprensa e Relacionamento com a Mídia: teoria e técnica. São Paulo: Atlas, 2008. p. 217-235.

Entrevistas

DRUMOND, Zenilda. Entrevista concedida no dia 25 de fevereiro de 2014.

FORNI, João José. Entrevista concedida no dia 29 de julho de 2013.

Published

2018-09-26

How to Cite

Matos, J. D., Sousa, P. M. de, & Azevedo, E. D. M. da S. (2018). Gestão de crise: a atuação da assessoria de comunicação da Celtins durante a intervenção da Agência Nacional de Energia Elétrica (ANEEL). Paradoxos, 1(1), 76–87. https://doi.org/10.14393/par-v1n1-2016-41629