Retomada das telas de Rubem Fonseca

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/par-v1n1-2016-41625

Keywords:

Cinema da Retomada, Rubem Fonseca, Screenwriting, Adaptation

Abstract

There isn't a confront in the movement that approaches moving picture with Rubem Fonseca's literature, what we see is a “fonsequiam's cinematography” that is the result of a flow of his authorship work. He influenced the contemporary narrative art and made part of the Cinema da Retomada and the Brazilian TV production.

Author Biography

  • Gláucia Davino, Universidade Presbiteriana Mackenzie - Brasil

    Doutora em Ciências da Comunicação (USP), Mestre em Artes (USP), Bacharel em Comunicação - Cinema (USP). Docente e Pesquisadora do Centro de Comunicação e Letras da Universidade Presbiteriana Mackenzie.

References

BOTELHO JUNIOR, F.C. Técnica e estética na imagem do novo cinema de São Paulo. Doutorado. São Paulo: USP/ECA, 1991.

DAVINO, Gláucia. Roteiro, elemento oculto no filme. Filme, a cristalização do roteiro. Tese de Doutorado. Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo.

FIGUEIREDO, A.M.C. “Agosto”, o trágico e o patético, a socialização da obra “AGOSTO”, de Rubem Fonseca, na adaptação pela TV Globo - história e Ficção. Dissertação (Mestrado, IMS/SBC). São Bernardo do Campo: UMESP/POSCOM, 1995.

NAGIB, Lucia. Cinema da Retomada. Campinas: Editora 34, 2002.

ORICCHIO, Luiz Zanin. Cinema de novo. Um balanço crítico da retomada. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.

Revista Idiossincrasias, 14/06/ 2007. http://portalliteral.terra.com.br (março 2008).

SILVA, Deonísio da, “A violência nos contos de Rubem Fonseca”, in Um novo modo de narrar. São Paulo: Livraria Cultura Ed., 1979.

Published

2018-09-26

How to Cite

Davino, G. (2018). Retomada das telas de Rubem Fonseca. Paradoxos, 1(1), 36-45. https://doi.org/10.14393/par-v1n1-2016-41625