PREVENTIVE PEDAGOGICAL PRACTICES OF SCHOOL INDISCIPLINE

Authors

  • Olíria Mendes Gimenes Universidade Federal de Uberlândia
  • Elaine Amélia de Morais Universidade Federal de Uberlândia

Keywords:

Education, Pedagogical practices, v

Abstract

This article is based on a bibliographical research that intends to describe which pedagogical practices contribute to prevent and / or reduce indiscipline in the classroom in elementary school, what is the role of the teacher and the pedagogical coordinator in this intermedia. In this research, we searched for different references about the problem to which answers were sought. In order to do so, we analyzed educational documents in force in the Minas Gerais state education network and pointed out, through reflections, principles of pedagogical practices that guide teaching work. In addition to having been perceived if school indiscipline is a problem or a phenomenon of learning, discussed the issue of cultural diversity in the classroom, the importance of carrying out preventive, innovative and intervention pedagogical actions against indiscipline. As well as encouraging cooperative learning and the development of community and interdisciplinary projects to solve the problem.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AQUINO, J. G. A desordem na relação professor-aluno: indisciplina, moralidade e conhecimento. In: _____ (Org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. 8. ed. São Paulo: Summus, 1996. p. 39-55.


BASSO, C. R. et al. Coordenador Pedagógico: limites e desafios no contexto escolar. Pós-Graduação em História e Filosofia da Educação da UNICAMP, 2007.


BONAMINO, A. & MARTINEZ, S. A. Diretrizes e Parâmetros Curriculares Nacionais para o ensino fundamental: a participação das instâncias políticas do Estado. Educação e Sociedade, Campinas: UNICAMP, v. 23, n. 80, set/ 2002, p. 368-385.


BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997. 126 p.


BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação nacional (Lei 9394/96). Lei Darcy Ribeiro


CORSI, A. M. & LIMA, E. M. Práticas pedagógicas no ensino fundamental na perspectiva do multiculturalismo crítico. Universidade Federal de São Carlos, UFSC. Currículo sem Fronteiras, v.10, n.2, pp.158-182, Jul/Dez 2010.


FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.


FREITAS, R. A. M. da M. & ZANATTA, B. A. O legado de Pestalozzi, Herbart e Dewey para as práticas pedagógicas escolares. UCG. 2000


GÁRCIA, C. M. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992, p. 51-76.


GARCIA, J. Indisciplina na Escola: uma reflexão sobre a dimensão preventiva. Revista Paranaense de Desenvolvimento, Curitiba, n. 95, p. 101-108, jan./abr. 1999.


GARCIA, J. A gestão da indisciplina na escola. In: Colóquio da secção portuguesa da AFIRSE/AIPELF. Atas. Lisboa: Estrela e Ferreira. 2002. p. 375-381.


LIBÂNEO, J. C. Didática. 21. ed. São Paulo: Cortez, 1994.


LIMA, T. C. S. & MIOTO, R. C. T. Ensaio: Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Rev. Katál. Florianópolis, v. 10, p. 37- 45. 2007.


NÉBIAS, C. Formação dos conceitos científicos e práticas pedagógicas. Marília. UNESP, Fev/1999.


NÓVOA, A. Vidas de professores. Portugal: Porto, 1992, p. 51-76.


OLIVEIRA, R. L. G. Reflexões sobre indisciplina a partir de sua diversidade conceitual. In: IX Congresso Nacional de Educação - EDUCERE e II Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia. PUPPR. Paraná: UNIVALE, 2009.


PASSOS, L. F. A indisciplina e o cotidiano escolar: novas abordagens, novos significados. In: AQUINO, J. G. (Org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. 8. ed. São Paulo: Summus, 1996. p. 117-127.


RENCA, A. A. A indisciplina na sala de aula: percepções de alunos e professores. Aveiro: Universidade de Aveiro. 2008.


SEE/MG. Conteúdo Básico Comum: Educação Básica – Ensino Fundamental (5ª à 8ª séries). 2005.


SILVA, R. L. Práticas pedagógicas. Faculdade Estácio de Sá, Amapá. 2011.


RODRIGUES, I. A. O papel do professor na gestão da indisciplina em sala de aula no universo da adolescência. Campina Grande: IFPB. 2012.


TRINDADE, A. F. G. Práticas pedagógicas que pensam a ética da vida com crianças e jovens. Porto Alegre: PUC-RS, 2011.


TOSCHI, M. S. A Nova LDB e o Projeto Político Pedagógico. Revista Comunicações - UNIMEP, ano 5, nº 1, junho de 1998.


VASCONCELLOS, C. Disciplina: construção da disciplina consciente e interativa em sala de aula e na escola. 13. ed. São Paulo: Libertad, 2000.


VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. 3 edição. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 1991.

Published

2021-01-23