QUALITY IN HIGHER EDUCATION

an analysis of private and public institutions offering production engineering courses in southern Brazil

Authors

  • Andressa Amaral de Azevedo Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC/MG
  • Alex Lima de Sales Barbosa Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC/MG
  • Diego Alexsander Souza Tomaz Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC/MG

DOI:

https://doi.org/10.14393/DP-v6n2-2019-58986

Keywords:

Education, Evaluation, Quality, Efficiency

Abstract

The education is an important factor for people's development and for the development of a country. In order to understand the quality of education in society, it needs to be measured through standardized devices that deliver reliable results to what is being made available to learners. The present study compares the results obtained in the standardized exams by the private and public Higher Education Institutions in the Southern Region of Brazil, through the analysis of the Preliminary Course Concept (CPC), an indicator that is part of National Student Performance Exam (ENADE). Subsequently, to measure the efficiency of Higher Education Institutions, the Data Envelopment Analysis method is used to state which category of education, public or private, is the most efficient in delivering quality education, better allocating the resources available looking for satisfactory results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AL-SHAYEA, Ali Saleh; BATTAL, Ahmad H. Evaluating the efficiency of faculties in Qassim University using Data Envelopment Analysis. Journal of Business Administration and Education, v. 4, n. 2, 2013.

BANKER, Rajiv D.; CHARNES, Abraham; COOPER, William Wager. Some models for estimating technical and scale inefficiencies in data envelopment analysis. Management science, v. 30, n. 9, p. 1078-1092, 1984.

BRASIL, Contas Regionais do Brasil - 2010-2017: Tabela 24 - Produto Interno Bruto, população residente e Produto Interno Bruto per capita, segundo as Grandes Regiões e as Unidades da Federação – 2017. Disponívelem:<https://www.ibge.gov.br/estatisticas/economicas/contas-nacionais/9054-contas-regionais-do-brasil.html?=&t=downloads>. Acesso em: 27 de mai. de 2020.

BRASIL, Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. «Evolução do IDHM e de Seus Índices Componentes no período de 2012 a 2017- Página 25 - Gráfico 7» (PDF). Consultado em 26 de abril de 2019.

BRASIL, INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Superior. 2017a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2018-pdf/97041-apresentac-a-o-censo-superior-u-ltimo/file>. Acesso em: 16 ago. 2019.

BRASIL, INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Conceito ENADE. 2015a. Disponível em: < http://portal.inep.gov.br/educacao-superior/indicadores/conceito-enade >. Acesso em: 05 out. 2019.

BRASIL, Lei n.º 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília-DF, 25 jun. 2014.

BRASIL, Ministério da Educação. Indicadores de instituições e cursos. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/212-educacao-superior-1690610854/17246-indicadores-de-instituicoes-e-cursos-estao-disponiveis>. Acesso em: 11 de out. de 2017.

BRASIL, Ministério da Educação. Portaria n.º 40, de 12 de dezembro de 2007. Institui o eMEC, sistema eletrônico de fluxo de trabalho e gerenciamento de informações. relativas aos processos de regulação, avaliação e supervisão da educação superior no sistema federal de educação, e o Cadastro e-MEC de Instituições e Cursos Superiores e consolida disposições sobre indicadores de qualidade, banco de avaliadores (Basis) e o Exame Nacional de Desempenho de Estudantes (ENADE) e outras disposições. Diário Oficial da União, Brasília-DF, 13 dez. 2007.

CHARNES, Abraham; COOPER, William W.; RHODES, Edwardo. Measuring the efficiency of decision making units. European journal of operation alre search, v. 2, n. 6, p. 429-444, 1978.

COELHO, Éden de Oliveira Pinto. O Papel das Variáveis na Eficiência da nota Enade dos Cursos de Engenharia de Produção nas Instituições Públicas de Ensino Superior. 2016.

DE OLIVEIRA, Édison Trombeta; PICONEZ, Stela Conceição Bertholo. Avaliação da educação superior nas modalidades presencial e a distância: análises com base no Conceito Preliminar de Cursos (CPC). Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 22, n. 3, p. 833-851, 2017.

DUENHAS, R.L. O Compartilhamento do Financiamento das Instituições Públicas de Ensino Superior: Análise Empírica Utilizando os Microdados do INEP. Tese de Doutorado em Desenvolvimento Econômico, Setor de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Paraná –UFPR, 2013.

FERREIRA, C. M. C.; GOMES, A. P.. Introdução à Análise Envoltória de Dados: teoria, modelos e aplicações. Editora UFV, Viçosa/MG, 2012.

FREITAS, Eduardo de. "A indústria na Região Sul "; Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/brasil/a-industria-na-regiao-sul.htm. Acesso em 26 de setembro de 2019.

GOMES JUNIOR, S. F.; SOARES DE MELLO, J. C. C. B. Avaliação do campeonato mundial de Fórmula 1 com análise envoltória de dados. Relatórios de Pesquisa em Engenharia de Produção da UFF, v. 6, n. 6, 2006.

HANUSHEK, Eric A.; LUQUE, Javier A. Efficiency and equity in schools around the world. Economics of education Review, v. 22, n. 5, p. 481-502, 2003.

JÚNIOR, Melchior José Tavares. EDUCAÇÃO AMBIENTAL NO ENCONTRO DE INVESTIGAÇÃO SOBRE A ESCOLA: APONTAMENTOS PARA A TEMÁTICA NO ENSINO SUPERIOR. DiversaPrática, v. 1, n. 2, 2013.

KANE, T.J.; STAIGER, D. O. The Promise and pitfalls of using imprecise school accountability measures, Journal of Economic Perspective, 16(4), pp.91-114, 2002.

NAZARKO, J; ŠAPARAUSKAS; J. Application of DEA method in efficiency evoluation of public higher education institutions. Technological and Economic Development of Economy, 2014, v. 20, n.1, 2014. p. 25–44.

QUELHAS, O. Boletim Informativo ABEPRO - Associação Brasileira de Engenharia de Produção. Ano 1, N1, maio de 2006.

SECCHIM, André Brandão; DE FREITAS, Rodrigo Randow; GONÇALVES, Wellington. Mapeamento e análise bibliométrica da utilização da Análise Envoltória de Dados (DEA) em estudos de Engenharia de Produção. Brazilian Journal of Production Engineering-BJPE, v. 4, n. 1, p. 116-128, 2018.

SOLIMAN, Marlon et al. AVALIAÇÃO DA EFICIÊNCIA TÉCNICA DOS CURSOS DE ADMINISTRAÇÃO NO BRASIL. Revista de Administração da Universidade Federal de Santa Maria, v. 10, n. 2, p. 188-203, 2017.

STURMAN, Carla Hartmann; SCHRIPPE, Patrícia; MEDEIROS, Flaviani Souto Bolzan; KOSCHEK, Jaíne Fátima; WEISE, Andreas Dittmar. Mapeamento e análise de desempenho da graduação e da pós-graduação em Engenharia de Produção no Brasil. Gest. Prod., São Carlos, v. 22, n. 1, p. 149-163, 2015.

TAVARES, Rafael Santos; MEZA, Lidia Angulo. Determinação da eficiência de cursos de engenharia de uma instituição federal de ensino superior. Simpósio Brasileiro de Pesquisa Operacional–SBPO, Anais, Porto de Galinhas/PE, 2015.

Published

2021-01-23