GESTOR ESCOLAR E GESTÃO PARTICIPATIVA
DOI:
https://doi.org/10.14393/DP-v3n1-2016-49625Keywords:
School manager, conceptions, participationAbstract
The present work aims to reflect on the educational management, the role of the manager to confer an ethical character to the educational process, through qualitative research having as reference the following authors: Libane, Lück, Cury, Paro, Moran, Moreno, Ferreira and others. In the educational context, every day, it is more evident, that each individual plays a fundamental role in the construction of the identity of the school and it contributes to the formation of all who participate in the educational process. As educational, social and economic policies influence the school and, consequently, the manager's performance, it is fundamental to discuss the role of this manager, his area of action and the relevance of this action in the interactions with the other subjects of the school in order to if you meet the teaching objectives. It is understood, therefore, that in order to manage today's school and education, it is necessary to understand the broad meanings of management that go beyond organizing and directing physical spaces of the school. It is necessary to go beyond merely rational, technical and mechanical ways to enable the learner to become more human, by having access to teaching contents. and their schools. It is necessary to understand that management takes place in the teaching-learning process, in the acquisition of knowledge, in the interpersonal and pedagogical relationships that are manifested within the school and in the classroom and that the leadership capacity of this manager influences, in great part , the quality, operation and effectiveness of the school.
Downloads
References
CURY, C.R.J. "Gestão democrática" da educação: exigências e desafios. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, São Bernardo do Campo, v. 18, n. 2, p. 163-174, jul./dez. 2002.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5.ed – Goiânia,: MF Livros, 2008.
LUCK, Heloísa. A escola Participativa: o trabalho do gestor. [et al.]. 5.ed – Petrópolis,RJ : Vozes, 2008.
MORAN, Edgar. Gerenciamento nas organizações. Disponível em: HTTP://www.eca.usp.br/prof/moran/organiz.htm Acesso em: 20 mar 2009.
MORENO, Luiz Carlos. O gerente educador e a liderança. RH.com.br. Disponível em: HTTP://www.rh.com.br/Portal/Liderança/Artigo/3769/o-gerente-educador-e-a-lideranca.html Acesso em: 20 mar 2009.
PARO, V.H. Administração escolar: introdução crítica. 7. ed. São Paulo: Cortez, 1996.
PARO, Henrique Vitor. Gestão democrática da escola pública. 3.ed – São Paulo,SP : Ática, 2008.
SILVA JÚNIOR, C.A. O espaço da administração no tempo da gestão. In: MACHADO, L.M.; FERREIRA, N.S.C. (Org.). Política e gestão da educação: dois olhares. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution Licenseque permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Copyright Statement
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.