Construction, fragments and textual passages: the arcades project of Walter Benjamin
DOI:
https://doi.org/10.14393/artc-v24-n45-2022-68286Keywords:
The Arcades Project, Walter Benjamin, hypertextAbstract
This article deals with The Arcades Project, aiming the textual and socio-historical analysis of its construction. In addition to the text of The Arcades Project and their author, dialogues with authors such as Willi Bolle, organizer of the brazilian edition; Rolf Tiedemann, organizer of the german edition; Pierre Levy on the concept of hypertext; the philosopher Olgária Matos; the scholar Stephen Schwartz; and David Mauas, director of an investigative documentary about Walter Benjamin. The methodology used made it possible to revisit the historical and cultural trajectory of the constitution and transformation of the The Arcades Project, including using the author's correspondence, in addition to revisiting the analyzes made by the organizers of the German and Brazilian editions. The reflections made in the construction of this article led to the understanding The Arcades Project as a complex hypertextual systemic device, which surpasses the conventional conception of a book
Downloads
References
BELO, Rafael Alexandre. Walter Benjamin: inspirações para a historiografia da educação. Crítica Histórica, v. 2, n. 3, Maceió, 2011.
BENJAMIN, Walter. De 1933 a 1940. In: BENJAMIN, Walter e SCHOLEM, Gershom. Correspondência. São Paulo: Perspectiva, 1993.
BENJAMIN, Walter. Experiência e pobreza. In: Magia e técnica, arte e política: obras escolhidas, v. 1. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BENJAMIN, Walter. Passagens. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.
BENJAMIN, Walter. O anel de Saturno ou Sobre a construção em ferro. In: BENJAMIN, Walter. Passagens. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.
BENJAMIN, Walter. Passagens parisienses [I]. Primeiro esboço. In: BENJAMIN, Walter. Passagens. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.
BENJAMIN, Walter. Passagens parisienses [II]. Primeiro esboço. In: BENJAMIN, Walter. Passagens. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.
BOLLE, Willi. As siglas em cores no Trabalho das passagens, de W. Benjamin. Estudos Avançados, v. 10, n. 27, São Paulo, 1996. Disponível em <https://www.scielo.br/pdf/ea/v10n27/v10n27a03.pdf>.
BOLLE, Willi. Léxico de nomes, conceitos, instituições. In: BENJAMIN, Walter. Passagens. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.
BOLLE, Willi. Nota introdutória. Exposés. In: BENJAMIN, Walter. Passagens. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.
BOLLE, Willi. Notas introdutórias. Notas e materiais. In: BENJAMIN, Walter. Passagens. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.
BOLLE, Willi. Um painel com milhares de lâmpadas: metrópole & megacidade. In: BENJAMIN, Walter. Passagens. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.
LÖWY, Michael. Romantismo, messianismo e marxismo na filosofia de Walter Benjamin. In: Walter Benjamin: aviso de incêndio: uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. São Paulo: Boitempo, 2005.
LUKÁCS, Georg. História e consciência de classe: estudos sobre a dialética marxista [1923]. 3. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2018.
MATOS, Olgária Chain Féres. Aufklärung na metrópole: Paris e a Via Láctea. In: BENJAMIN, Walter. Passagens. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.
MAUAS, David. Quién mató a Walter Benjamin... (documentário). Espanha-Holanda, Televisió de Catalunya S.A./ NIK Media/Medianimacion S.L./Milagros Producciones A.C., 2005 (73 min.). Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=6S3iT2iwDOQ>.
SCHWARTZ, Stephen. The mysterious death of Walter Benjamin. Washington Examiner, Washington, 11 jun. 2001. Disponível em .
TIEDEMANN, Rolf. Introdução à edição alemã [1982]. In: BENJAMIN, Walter. Passagens. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.