The representation of masculinity on Brazilian 1960s rock album covers

Authors

  • Eliza Bachega Casadei
  • Herom Vargas

DOI:

https://doi.org/10.14393/artc-v24-n45-2022-68258

Keywords:

masculinity, album cover, Brazilian rock

Abstract

This paper aims to discuss how images in the covers of Brazilian rock albums from the 1960s mediated masculinity ideals, in a period in which gender definitions were suffering the impact of important sign reterritorializations. From theoretical-methodological assumption that culture is composed of cultural texts and codified in various sign systems, based on semiotics of culture we observe aspects of masculinity representations in the cover images with a focus on gender constructions. As result, we highlight continuities patterns of hegemonic masculinity in images and semantic discontinuities in representations. This reveals how historically marked masculinity ideals were inscribed in images and how new representations began to be used on the covers.

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Author Biographies

Eliza Bachega Casadei

Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora do Programa de Pós-graduação em Comunicação e Práticas do Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing de São Paulo (ESPM-SP). Pesquisadora do CNPq. Autora, entre outros livros, de Como contar os fatos: a história da narrativa do jornalismo de revista no século XX. São Paulo: Alameda, 2015. 

Herom Vargas

Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professor do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Metodista de São Paulo (Umesp). Pesquisador do CNPq. Autor, entre outros livros, de Hibridismos musicais de Chico Science & Nação Zumbi. Cotia: Ateliê, 2007. 

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Published

2022-12-28

How to Cite

Bachega Casadei, E., & Vargas, H. (2022). The representation of masculinity on Brazilian 1960s rock album covers. ArtCultura, 24(45), 112–126. https://doi.org/10.14393/artc-v24-n45-2022-68258

Issue

Section

Dossier Music beyond music