Dialogism and polyphony in popular music: appropriations and reappropriations of meanings
DOI:
https://doi.org/10.14393/artc-v24-n45-2022-68256Keywords:
dialogism, popular music, appropriation of meaningsAbstract
In this work I propose to approach a case study of dialogism applied to the popular music, by taking as starting point Mikhail Bakhtin’s contributions. At first, I examine two songs in which the dialogue linking them highlights the linguistic marks that make them to converge. I search to show how some elements of a romantic song have been appropriated and re-signified when it was subjected, in one other song, to an unexpected process of politicization. Then, I analyze how, in a re-recording of the same song, this latter was affected by mockeries which made the ground it stood on unstable, in a clear case of polyphony and re-appropriation of the song’s meaning. In this process, it will be verified, according to Bakhtin, that, “once settled in the other’s discourse, a second voice becomes hostile to its primitive agent and obligates it to serve opposed purposes”.
Downloads
References
“Chão de estrelas” (Silvio Caldas e Orestes Barbosa), Mutantes. LP A divina comédia humana ou ando meio desligado. Polydor, 1970.
“Chão de estrelas” (Silvio Caldas e Orestes Barbosa), Silvio Caldas. 78 rpm Odeon, 1937.
“Como 2 e 2” (Caetano Veloso). Roberto Carlos. LP Roberto Carlos. CBS, 1971.
“Como 2 e 2” (Caetano Veloso). Cláudia. Compacto simples Odeon, 1972.
“Como 2 e 2” (Caetano Veloso). Gal Costa. LP (álbum duplo) - Fa - tal -: Gal a todo vapor. Philips, 1971.
“London, London” (Caetano Veloso), Caetano Veloso. LP Caetano Veloso. Philips, 1971.
“London, London” (Caetano Veloso), Gal Costa. LP Legal. Philips, 1970.
“Milagre brasileiro” (Julinho de Adelaide), Miucha. LP Miucha. RCA, 1980.
“O amor regenera o malandro” (Sebastião Figueiredo), Joel e Gaúcho. 78 rpm Columbia, 1940.
“Recenseamento” (Assis Valente), Carmen Miranda. 78 rpm Odeon, 1940.
AUTHIER-REVUZ, Jacqueline 1982. Hétérogénéité montrée et hétérogénéité constitutive: éléments pour une approche de l’autre dans le discours, DRLAV, 26, Paris, 1982.
BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1981.
BARBOSA, Orestes. Samba: sua história, seus poetas, seus músicos e seus cantores. 2. ed. Rio de Janeiro: Funarte, 1978.
BOURDIEU, Pierre. A leitura: uma prática cultural. In: CHARTIER, Roger (org.). Práticas de leitura. 2. ed. São Paulo: Estação Liberdade, 2001.
BRAIT, Beth. Ironia em perspectiva polifônica. Campinas: Editora da Unicamp, 1996.
BRAIT, Beth (org.). Bakhtin, dialogismo e construção do sentido. Campinas: Editora da Unicamp, 1997.
CALADO Carlos. A divina comédia dos Mutantes. São Paulo: Editora 34, 1995.
CALADO, Carlos. Tropicália: a história de uma revolução musical. São Paulo: Editora 34, 1997.
CAMPOS, Augusto de (org.). Balanço da bossa: e outras bossas. São Paulo: Perspectiva, 1968.
CHEDIAK, Almir (prod.). Songbook Caetano Veloso, v. 1. 3. ed. Rio de Janeiro: Lumiar, s./d.
COSTA, Haroldo. Salgueiro: academia de samba. Rio de Janeiro: Record, 1984.
DIDIER, Carlos. Orestes Barbosa: repórter, cronista e poeta. Rio de Janeiro: Agir, 2005.
FAVARETTO, Celso. Tropicália – alegoria, alegria. 2. ed. São Paulo: Ateliê, 1996.
FICO, Carlos. Reinventando o otimismo: ditadura, propaganda e imaginário social no Brasil. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1997.
FONSECA, Hebert. Caetano, esse cara. Rio de Janeiro: Revan, 1993.
GASPARI, Elio. A ditadura escancarada: as ilusões armadas. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
GULLAR, Ferreira. Rabo de foguete: os anos de exílio. 2. ed. Rio de Janeiro: Revan, 1998.
GULLAR, Ferreira. Dois e dois: quatro. In: Toda poesia. 21. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2015.
JARDIM, Eduardo. Tudo em volta está deserto: encontros com a literatura e a música no tempo da ditadura. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2017.
LEE, Rita. Rita Lee: uma autobiografia. São Paulo: Globo, 2016.
LP Canecão apresenta Maysa. Copacabana, 1969.
LUCCHESI, Ivo e DIEGUEZ, Gilda Korff. 1993. Caetano. Por que não?: uma viagem entre a aurora e a sombra. Rio de Janeiro: Leviatã, 1993.
MOURA, George. Ferreira Gullar: entre o espanto e o poema. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
ORWELL, George. 1984. 9. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1976.
PARANHOS, Adalberto. A música popular e a dança dos sentidos: distintas faces do mesmo. ArtCultura, n. 9, Uberlândia, jul.-dez. 2004.
PARANHOS, Adalberto. Os desafinados: sambas e bambas no “Estado Novo. São Paulo: Intermeios/CNPq/Fapemig, 2015.
PEREIRA, Carlos Alberto M. e HOLLANDA, Heloisa Buarque. Patrulhas ideológicas: arte e engajamento em debate. São Paulo: Brasiliense, 1980.
SANT’ANNA. Affonso Romano de. Música popular e moderna poesia brasileira. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1986.
SINGER, Paul Israel. O “milagre brasileiro”: causas e consequências, São Paulo, Cebrap, 1972.
SINGER, Paul. A economia brasileira depois de 1964. Debate & Crítica, n. 4, São Paulo, nov. 1974.
TINHORÃO, José Ramos. 5. ed. Pequena história da música popular: da modinha ao tropicalismo. São Paulo: Art, 1986.
VELOSO, Caetano. Verdade tropical. São Paulo: Companhia das Letras 1997.
WISNIK, Guilherme. Caetano Veloso. São Paulo: PubliFolha, 2005.
ZUMTHOR, Paul. 2001. A letra e a voz: a “literatura” medieval. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.