Eugénia Melo e Castro and Clube da Esquina: the dream of a Luso-Brazilian world song

Authors

  • Mateus de Andrade Pacheco

DOI:

https://doi.org/10.14393/artc-v22-n41-2020-58652

Keywords:

Clube da Esquina, Eugénia Melo e Castro, borders

Abstract

During Eugénia Melo e Castro’s – Portuguese singer and songwriter – meetings with the Brazilian musicians Wagner Tiso, Milton Nascimento, and Novelli, in the early 80’s, a lively debate flourishes around a joint search for challenging speeches from highly regarded and artistically known musical patterns. In that scenario, the artists feel encouraged to reinvent themselves, in a confluence of rhythms, interpretations and dictions, drawing reflections on music based on plural sounds and a feeling of world belonging. As discussions grow heated, other artistic presences are invited, such as the Portuguese artists Sérgio Godinho and Trovante’s group, in addition to Brazilian voices, brought to the scene by some sort of anecdotal memory, musical detail or even a familiar sound that invades a transitory creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mateus de Andrade Pacheco

Doutor em História pela Universidade de Brasília (UnB). Coorganizador do livro Sinfonia em prosa: diálogos da história com a música. São Paulo: Intermeios, 2013. 

References

“Barca dos amantes” (Milton Nascimento e Sérgio Godinho). Milton Nascimento. LP A barca dos amantes. Barclay, 1986.

“Cais” (Yório Gonçalves e Eugénia Melo e Castro), Eugénia Melo e Castro. LP Terra de mel, Polygram, 1982.

“Começo de mar” (Yório Gonçalves e Eugénia Melo e Castro), Eugénia Melo e Castro. LP Terra de mel, Polygram, 1982.

“Para Lennon e McCartney” (Lô Borges, Márcio Borges e Fernando Brant), Milton Nascimento. LP Milton, EMI-Odeon, 1970.

ANHANGUERA, James. A travessia de Milton. Diário de Notícias, Lisboa, 29 abr. 1980.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

COSTA, Belino. Eugénia Melo e Castro: Terra de mel só existe na minha cabeça. Se7e, Lisboa, 3 fev. 1982.

COSTA, Belino. Milton Nascimento: “estava doido por voltar!”. Se7e, Lisboa, 7 jul. 1982.

COSTA, Belino. O Trovante no Rio de Janeiro. Brasileiros já sabem: Portugal não é só fado. Se7e, Lisboa, 15 maio 1982.

DUARTE, António. Geninha: entre o sol e a paixão. Se7e, Lisboa, 3 fev. 1982.

DUARTE, Maria Dolores Pires do Rio. Travessia: a vida de Milton Nascimento. Rio de Janeiro: Record, 2006.

DUARTE, Pedro. Milton Nascimento em Lisboa: “vim ver os meus amigos”. Se7e, Lisboa, 29 jun. 1983.

DUARTE, Pedro. Wagner Tiso ao Se7e: “adorei trabalhar com Geninha”. Se7e, Lisboa, 12 ago. 1982.

MELO E CASTRO, Eugénia Melo. Entrevista concedida ao autor. Lisboa, 5 abr. 2016.

GOBERN, João. Novelli, o músico-sombra de Milton e Chico. Se7e, Lisboa, 25 jan. 1984.

GUERRA, Paula. Um lugar sem lugar… no rock português. Outros Tempos, v. 17, n. 29, São Luís, 2020.

MACEDO, António de. Milton Nascimento no Coliseu. Se7e, Lisboa, 29 abr. 1980.

MAFESOLLI, Michel. O conhecimento comum: introdução à sociologia compreensiva. Porto Alegre: Sulina, 2007.

MAFFESOLI, Michel. Sobre o nomadismo: vagabundagens pós-modernas. Rio de Janeiro: Record, 2001.

NASCIMENTO, Milton. Entrevista concedida ao autor. Rio de Janeiro, 17 jul. 2012

NEGRÃO DE MELLO, Maria Thereza. Nas terras do sol: Brasil e Cuba nas representações de Glauber Rocha. In: CABRERA, Olga e ALMEIDA, Jaime (orgs). Caribe, sintonias e dissonâncias. Goiânia: Cecab 2004.

Nome grande da MPB. Milton Nascimento “ao vivo” no Coliseu. Se7e, Lisboa, 22 abr. 1980.

PACHECO, Maria Abília de Andrade. Taiguara: a volta do pássaro ameríndio (1980-1996). Dissertação (Mestrado em História) – UnB, Brasília, 2012.

PACHECO, Mateus de Andrade. Milton Nascimento: num canto do mundo, o conto do Brasil. Tese (Doutorado em História) – UnB, Brasília, 2014.

RAPOSO, Eduardo M. Cantores de abril: entrevistas a cantores e outros protagonistas do “Canto de intervenção”. 2 ed. Lisboa: 2014.

SILVA, Beatriz Coelho da. Wagner Tiso: som, imagem, ação. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2009.

SILVA, Leandro Mendanha e. Nas transversais do tempo: uma intervenção de Foucault na História e sua apropriação pela historiografia. Dissertação (Mestrado em História) – UnB, Brasília, 2009.

Trovante e Sérgio Godinho vencedores numa festa sem vencidos. Se7e, Lisboa, 15 jul.1981.

VILELA, Ivan. Nada ficou como antes. Revista USP, n. 87, São Paulo, set.-nov. 2010.

Published

2020-12-26

How to Cite

de Andrade Pacheco, M. . (2020). Eugénia Melo e Castro and Clube da Esquina: the dream of a Luso-Brazilian world song. ArtCultura, 22(41), 200–217. https://doi.org/10.14393/artc-v22-n41-2020-58652