Premeditando o Breque and Língua de Trapo: the political dimension of Vanguarda Paulista (São Paulo Avant-garde) through humor

Authors

  • José Adriano Fenerick

DOI:

https://doi.org/10.14393/artc-v22-n40-2020-56969

Keywords:

humor, Língua de Trapo, Premeditando o Breque

Abstract

This article is a study of political criticism of the Língua de Trapo and Premeditando o Breque songs, performed through humor. Inserted in the underground field of the early 1980s, and, therefore, relatively distant from the rules imposed by the great music market in Brazil, these two groups, belonging to the so-called Vanguarda Paulista, created a critical counterpoint to the musical production of their time. Thus, by analyzing some of their songs, this study seeks to highlight some aspects of humor as a procedure of cultural and political criticism.

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Author Biography

José Adriano Fenerick

Doutor em História Econômica pela Universidade de São Paulo (USP). Professor do Departamento de História e do Programa de Pós-graduação em História da Universidade Estadual Paulista (Unesp-Franca). Autor, entre outros livros, de Façanhas às próprias custas: a produção musical da Vanguarda Paulista (1979-2000). São Paulo: Annablume/Fapesp, 2007.

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Published

2020-06-10

How to Cite

Fenerick, J. A. . (2020). Premeditando o Breque and Língua de Trapo: the political dimension of Vanguarda Paulista (São Paulo Avant-garde) through humor. ArtCultura, 22(40), 151–164. https://doi.org/10.14393/artc-v22-n40-2020-56969

Issue

Section

Minidossiê: Cenas musicais alternativas