Nationalists fighting the "bolerization" of samba (1940s-1950s)
DOI:
https://doi.org/10.14393/artc-v27-n50-2025-80230Keywords:
“cultural invasion”, musical nationalism, “denationalization” of samba- cançãoAbstract
The new musical diction generated by the outcrop of sambas-canção from 1946 onwards elicited a strong reaction from nationalist sectors attuned to the cult of tradition, a password for the assertion of a certain conception of national cultural identity. With the consolidation of American capitalism, international circuits of the cultural industry expanded, constituting a vast market conducive to enhanced penetration of products made in the USA and, with them, jazz. In the wake of this, Latin American and Caribbean rhythms and musical genres, especially bolero, were also disseminated. In this context, a new samba-canção emerged in Brazilian lands that, in various aspects, incorporated elements of the jazz and/or bolero language. Faced with this scenario, the guardians of national musical purity attacked such "cultural invasion” and denounced the "denationalization of samba-canção", thus waging a battle that was a kind of first round in their relentless combat, years later, against Bossa Nova.
Downloads
References
“...E era Copacabana” (Carlos Lyra e Joyce), Dori Caymmi e Joyce. Rio-Bahia. CD Pau Brasil/Biscoito Fino, 2006.
“Balanço Zona Sul” (Tito Madi), Wilson Simonal. Wilson Simonal tem “algo mais”. LP Odeon, 1963.
“Barquinho” (Roberto Menescal e Ronaldo Bôscoli), Maysa. Barquinho. LP Columbia, 1961.
“Bim bom” (João Gilberto), João Gilberto. 78 rpm Odeon, 1958.
“Copacabana” (João de Barro e Alberto Ribeiro), Dick Farney. 78 rpm Continental, 1946.
“Criticando” (Carlos Lyra), Os Cariocas. 78 rpm Continental, 1957.
“Das rosas” (Dorival Caymmi), Dorival Caymmi. Tom Jobim e Dorival Caymmi. Caymmi visita Tom e leva seus filhos Nana, Dori & Danilo. LP Elenco, 1964.
“Estamos aí” (Durval Ferreira e Mauricio Einhorn), Leny Andrade. Estamos aí. LP Odeon, 1965.
“Farolito” (Agustín Lara), João Gilberto. João Gilberto en México. LP Philips, 1974.
“Garota de Ipanema” (Antonio Carlos Jobim e Vinicius de Moraes), Pery Ribeiro. Pery é todo bossa. LP Odeon, 1963.
“Garota moderna” (Evaldo Gouveia e Jair Amorim), Wilson Simonal. Wilson Simonal. LP Odeon, 1965.
“Hô-bá-lá-lá” (João Gilberto), João Gilberto. 78 rpm Odeon, 1959.
“Hô-bá-lá-lá” (João Gilberto), Valdir Calmon e seu conjunto. 78 rpm Copacabana, s./d.
“Inútil paisagem” (Antonio Carlos Jobim e Aloysio de Oliveira), Wanda Sá. Wanda vagamente. LP RGE, 1964.
“Manhã de carnaval” (Luís Bonfá e Antônio Maria), João Gilberto. 78 rpm Odeon, 1959.
“Marina” (Dorival Caymmi), Dick Farney. 78 rpm Continental, 1947.
“Mataram o meu samba” (Bené Alexandre), Ciro Monteiro. 78 rpm Todamérica, 1955.
“Menina” (Carlos Lyra), Carlos Lyra. Carlos Lyra. LP Philips, 1960.
“Ninguém me ama” (Antônio Maria e Fernando Lobo), Nora Ney. 78 rpm Continental, 1952.
“Nova ilusão” (Luiz Bittencourt e José Menezes), Os Cariocas. 78 rpm Continental, 1948. “Adeus, América” (Geraldo Jacques e Haroldo Barbosa), Os Cariocas. 78 rpm Continental, 1948.
“O negócio é amar” (Carlos Lyra e Dolores Duran), Leny Andrade. Leny Andrade. LP Pointer, 1984.
“Quando ela sai” (Alberto Jesus e Roberto Penteado) e “Meia-luz” (Hianto de Almeida e João Luiz), João Gilberto. 78 rpm Copacabana, 1952.
“Risque” (Ary Barroso), Linda Batista. 78 rpm RCA Victor, 1953.
“Sábado em Copacabana” (Dorival Caymmi e Carlos Guinle), Lúcio Alves. 78 rpm Continental, 1951.
“Só louco” (Dorival Caymmi), Dorival Caymmi. 78 rpm Odeon, 1955.
“Una mujer” (Paul Misraki, Sixto Pondal Ríos e Carlos Olivari), João Gilberto. João. CD Philips, 1991.
ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. A invenção do Nordeste e outras artes. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. A feira dos mitos: a fabricação do folclore e da cultura popular (Nordeste, 1920-1950). São Paulo: Intermeios, 2013.
ALMIRANTE. No tempo de Noel Rosa. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1963.
ALVES, Elder P. Maia. A sociologia de um gênero: o baião. Maceió: Edufal, 2012.
ANDRADE, Mário de. Música nacional. In: Música, doce música. 2. ed. São Paulo-Brasília: Martins/INL, 1976.
Antonio Carlos Jobim: meus primeiros passos e compassos, vários intérpretes. CD. Revivendo, s./d.
ARAÚJO, Lucas Antonio. Tensões e ajustes entre tradição e modernidade nas definições de padrões da música sertaneja entre os anos 50 e 70. Tese (Doutorado em História) – Unesp, Franca, 2014.
ARAÚJO, Samuel. The politics of passion: the impact of bolero on Brazilian musical expressions. Yearbook for Traditional Music, v. 31, Cambridge, 1999.
AZEVEDO, M. A. (Nirez). A história cantada no Brasil em 78 rotações. Fortaleza: Edições UFC, 2012.
BARBOSA, Valdinha e DEVOS, Anne Marie. Radamés Gnattali, o eterno experimentador. Rio de Janeiro: Funarte, 1984.
BARROSO, Ary. Decadência. Revista da Música Popular, n. 9, Rio de Janeiro, set. 1955 (coleção em fac-símile – Rio de Janeiro, Funarte/Bem-te-vi, 2006).
BARROSO, Gustavo (João do Norte). Ao som da viola: folk-lore. Rio de Janeiro: Leite Ribeiro, 1921.
BARTHES, Roland. Mitologias. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1972.
BOSCO, Francisco. Dorival Caymmi. São Paulo: PubliFolha, 2006.
Bossa Nova. Carlos Lyra. LP Philips, 1960.
BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: FERREIRA, Marieta de Moraes e AMADO, Janaína (orgs.). Usos & abusos da História Oral. 6. ed. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 2005.
CABRAL, Sérgio. No tempo de Ari Barroso. Rio de Janeiro: Lumiar, 1993.
CABRAL, Sérgio. A MPB na era do rádio. São Paulo: Moderna, 1996.
CABRAL, Sérgio. Antonio Carlos Jobim: uma biografia. Rio de Janeiro: Lumiar, 1997.
CÂMARA, Marcelo, MELLO, Jorge e GUIMARÃES, Rogério. Caminhos cruzados: a vida e a música de Newton Mendonça. Rio de Janeiro: Mauad, 2001.
CAMPOS, Augusto de (org.). Balanço da bossa e outras bossas. 4. ed. São Paulo: Perspectivas, 1986.
Canção do amor demais. Elizeth Cardoso. LP Festa, 1958.
CASCUDO, Luís da Câmara. Viajando pelo sertão. 4. ed. São Paulo: Global, 2009.
CASTRO, Ruy. Chega de saudade: a história e as histórias da Bossa Nova. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
CASTRO, Ruy. A noite do meu bem: a história e as histórias do samba-canção. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
CAYMMI, Stella. Caymmi e a Bossa Nova: o portador inesperado – 1938-1958. Rio de Janeiro: Ibis Libris, 2008.
Chega de saudade. João Gilberto. LP Odeon, 1959.
COSTA, Haroldo. Os rumos da música popular brasileira. Revista da Música Popular, n. 13, Rio de Janeiro, jun. 1956 (coleção em fac-símile – Rio de Janeiro, Funarte/Bem-te-vi, 2006).
DIDIER, Aluísio. Radamés Gnattali. Rio de Janeiro: Brasiliana, 1996.
DOSSE, François. Ilusão biográfica? In: O desafio biográfico: escrever uma vida. 2. ed. São Paulo: Edusp, 2015.
FARIAS, Raphael Fernandes Lopes. Bolero, samba-canção e sambolero: matrizes, nomadismo e hibridismo de gêneros musicais latino-americanos no Brasil, anos 1940 e 1950. Revista Brasileira do Caribe, v. 18, n. 36, São Luís, jan.-jun. 2018.
FONTE, Bruna. O barquinho vai...: Roberto Menescal e suas histórias. São Paulo: Irmãos Vitale, 2010.
GARCIA, Tânia da Costa. A folclorização do popular: uma operação de resistência à mundialização da cultura no Brasil dos anos 50. ArtCultura: Revista de História, Cultura e Arte, v. 12, n. 20, Uberlândia, jan.-jun. 2010.
GARCIA, Walter. Bim bom: a contradição sem conflitos de João Gilberto. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
GOGO, Emmanuel Vão. A pretexto do violão elétrico. Revista da Música Popular, n. 1, Rio de Janeiro, set. 1954 (coleção em fac-símile – Rio de Janeiro: Funarte/Bem-te-vi, 2006).
Inesquecível Xavier Cugat. LP Revivendo, s./d.
João Gilberto. João Gilberto. LP Odeon, 1961.
LENHARO, Alcir. Cantores do rádio: a trajetória de Nora Ney & Jorge Goulart e o meio artístico de seu tempo. Campinas: Editora da Unicamp, 1995.
LÖWY, Michael e SAYRE, Robert. Revolta e melancolia: o romantismo na contramão da modernidade. Petrópolis: Vozes, 1995.
LYRA, Carlos. Eu & a Bossa: uma história da Bossa Nova. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2008.
MACHADO, Cacá. Tom Jobim. São Paulo: PubliFolha, 2008.
MATOS, Maria Izilda Santos de. Dolores Duran: experiências boêmias em Copacabana nos anos 50. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1997.
MEDAGLIA, Julio. Música impopular. São Paulo: Global, 1988.
MELLO, Jorge. Gente humilde: vida e música de Garoto. São Paulo: Sesc SP, 2012.
MELLO, Zuza Homem de. Copacabana: a trajetória do samba-canção (1929-1958). São Paulo: Editora 34/Sesc, 2017.
MORAES, Vinicius de. O samba falado: crônicas musicais. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2008.
MURILO, Claudio. Vamos tocar bem alto. Revista da Música Popular, n. 2, Rio de Janeiro, nov. 1954 (coleção em fac-símile – Rio de Janeiro, Funarte/Bem-te-vi, 2006).
NAVES, Santuza Cambraia, COELHO, Frederico Oliveira e BACAL, Tatiana (orgs.). A MPB em discussão: entrevistas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
O amor, o sorriso e a flor. João Gilberto. LP Odeon, 1960.
OLIVEIRA, Lucia Lippi. Americanos: representações da identidade nacional no Brasil e nos EUA. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2000.
PARANHOS, Adalberto. Novas bossas e velhos argumentos: tradição e contemporaneidade na música popular brasileira. História & Perspectivas, n. 3, Uberlândia, jul.-dez. 1990.
PARANHOS, Adalberto. A dança dos sentidos: distintas faces do mesmo. ArtCultura, n. 9, Uberlândia, jul.-dez. 2004.
PARANHOS, Adalberto. O roubo da fala: origens da ideologia do trabalhismo no Brasil. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2007.
PARANHOS, Adalberto. Querelas e aquarelas do Brasil: o jazz na mira do nacionalismo musical (anos 1920-1960). Orfeu, v. 5, n. 3, Florianópolis, dez. 2020.
PARANHOS, Adalberto. Os desafinados: sambas e bambas no “Estado Novo”. 4. reimpr. São Paulo: Intermeios/CNPq/Fapemig, 2024.
PERROT, Michelle. Mil maneiras de caçar. Projeto História, n.17, São Paulo, 1998.
PINTO, Theophilo Augusto. Gente que brilha quando os maestros se encontram: música e músicos da “era de ouro” do rádio brasileiro (1945-1957). São Paulo: Alameda, 2014. LIMA, Giuliana Souza de. Almirante, “a maior patente do rádio”, e a construção da história da música popular brasileira (1938-1958). São Paulo: Alameda, 2014.
RISÉRIO, Antonio, Caymmi: uma utopia de lugar. São Paulo-Salvador: Perspectiva/Copene, 1993.
RODRIGUES, João Carlos. Johnny Alf: duas ou três coisas que você não sabe. São Paulo: Imprensa Oficial, 2012.
SANTOS, Joaquim Ferreira dos. Um homem chamado Maria. Rio de Janeiro: Objetiva, 2006.
SEVERIANO, Jairo. Uma história da música popular brasileira. São Paulo: Editora 34, 2008.
SOUZA, Paulo Higor Duarte de. (Re)cantos de saudade da terra natal: a construção sonora do Nordeste na obra de Luiz Gonzaga (1941-1968). Dissertação (Mestrado em História) – UFRN, Natal, 2022.
SOUZA, Tárik. Em constante busca da simplicidade. Caymmi. LP/fascículo História da Música Popular Brasileira, Abril Cultural, 1982.
SOUZA, Tárik de. A Bossa Nova e o Fino da Bossa. In: SOUZA, Tárik de et al. Brasil musical: viagem pelos sons e ritmos populares. Rio de Janeiro: Art Bureau, 1988.
TINHORÃO, José Ramos. Marcha e samba. Revista Civilização Brasileira, n. 8, Rio de Janeiro, jul. 1966.
TINHORÃO, José Ramos. Música popular: um tema em debate. Rio de Janeiro: Saga, 1966.
TINHORÃO, José Ramos. O samba agora vai...: a farsa da música popular no exterior. Rio de Janeiro: JCM, 1969.
TINHORÃO, José Ramos. Música popular: teatro & cinema. Petrópolis: Vozes, 1972.
TINHORÃO, José Ramos. Pequena história da música popular: da modinha ao tropicalismo. 5. ed. São Paulo: Art, 1986.
TINHORÃO, José Ramos. Não tem jeito mesmo: Alfredo José da Silva continua Johnny Alf. In: Crítica cheia de graça. São Paulo: Empório do Livro, 2010.
TINHORÃO, José Ramos. Música e cultura popular: vários escritos sobre um tema em comum. São Paulo: Editora 34, 2017.
VALENTE, Heloísa de Araújo Duarte, FARIAS, Raphael Fernandes Lopes e PEREIRA, Simone Luci (orgs.). Uma vereda tropical...: a presença da canção hispânica no Brasil. São Paulo: Letra e Voz, 2020.
VENTURA, Leonardo Carneiro. A trama dos sons: invenção e arquivo na fabricação de uma escuta do Nordeste (1910-1950). Tese (Doutorado em História) – UFPE, Recife, 2021.
WASSERMAN, Maria Clara. “Abre a cortina do passado”: a Revista da Música Popular e o pensamento folclorista (Rio de Janeiro: 1954-1956). Dissertação (Mestrado em História) – UFPR, Curitiba, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.










