When the song, as well as being Spanish, became light
DOI:
https://doi.org/10.14393/artc-v27-n50-2025-80229Keywords:
Spanish song, song festival, light musicAbstract
From the beginnings of the cuplé to the festival song, what a Spanish singer sings and how he sings it is what has best defined the concept of Spanish song. Added to this are the spaces where this song has been performed, which have maintained a kind of denomination of origin for the Spanish song that will be altered in the middle of the 20th century by the emergence of new cosmopolitan spaces within youth culture and the song festivals. This text examines how the cosmopolitanism of the 1960s may have influenced the identity of Spanish song, which, stripped of its original contexts of enunciation, had to share spaces with songs of diverse origins and become light music.
Downloads
References
<https://www.discogs.com/es/artist/67331-Julio-Iglesias>.
CASARES, Emilio et alii (orgs.). Diccionario de la música española e hispanoamericana. Madrid: SGAE, 2000, tomo VI.
Diario de Las Palmas, 9 mayo 1959.
El Musiquero, n. 77, Santiago, dec. 1968.
GONZÁLEZ, Juan Pablo, OHLSEN, Oscar e ROLLE, Claudio. Historia social de la música popular en Chile: 1950–1970. Santiago: Ediciones Universidad Católica de Chile, 2009.
GONZÁLEZ, Juan Pablo. Postwar italian popular music and the New World: the Chilean perspective (1950–1970). In: GROSCH, Nils e KAILUWEIT, Rolf (orgs.). Italian migration and urban music culture in Latin America. Münster: Waxmann, 2015.
GONZÁLEZ, Juan Pablo. Música popular autoral de fines del siglo XX. Madrid-Santiago, ICCMU/ Ediciones Universidad Alberto Hurtado, 2023.
HUERTAS, Pilar e SÁNCHEZ, Antonio. El desarrollismo en la España de los 60. Madrid: Creaciones Vicente Gabrielle, 2014.
Informaciones, Madrid, 13 jul. 1959.
JARNOW, Jesse. Easy listening. Grove music online, 2013. Disponível em <https://webproxy.uahurtado.cl:2208/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-1002240755>.
KOUVAROU, Maria. American rock with a European twist: he institutionalization of rock’n’roll in France, West Germany, Greece, and Italy (20th Century). Historia Crítica, n. 57, Bogotá, jul. 2015.
MARC, Isabelle. Submarinos amarillos. Transcultural objects in Spanish popular music during Late Francoism. In: MARTÍNEZ, Silvia e FOUCE, Héctor (orgs.). Made in Spain. New York: Routledge, 2013.
Marca, Madrid, 13 mayo 1959.
OTAOLA GONZÁLEZ, Paloma. Canción española e identidad nacional en la España franquista: Manolo Escobar. DEDiCA: Revista de Educação e Humanidades, n. 7, Granada, mar. 2015.
PARTY, Daniel. Raphael is different: Spanish canción melódica under late francoism. In: PÉREZ, Gemma y GAN, Germán (orgs.). Music and francoism. Turnhout: Brepols, 2013.
RAMOS BARRANCO, José Rafael. La música y el viaje: construcción y evolución turística de la canción. Iberic@l: Revue d'Études Ibériques et Ibéro-Américaines, n. 21, Paris, 2022.
REGEV, Motti. Cultural globalization: pop-rock and musical cosmopolitanism. In: SHEPHERD, John e DEVINE, Kyle (orgs.). The Routledge reader on the sociology of music. New York: Routledge, 2015.
VAL, Jesús. Ante el II Festival de la Canción: lo que nos dice el maestro don Luis Prieto. Falange, Las Palmas de Gran Canaria, 6 mar. 1960.
VIÑUELA, Eduardo. Rock en español: un terreno de disputa y convergencia entre España y Latinoamérica. Resonancias: Revista de Investigación Musical, v. 23, n. 45, Santiago, jul.-nov. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.










