Baroque melancholy in 1980s Argentine documentary cinema
DOI:
https://doi.org/10.14393/n6axvf14Abstract
Dreams of transforming society exploded in the eighties. The great projects of the left (revolutionary or democratic alike) were painfully falling apart, as Enzo Traverso reflects. This defeat was conceived in Argentine documentary cinema, first in the transfer of revolutionary narratives to humanitarian-democratic ones, and then in the devastating stories of social misery in documentary images without a program or projects that propose structural changes. This cinematographic trend is conceptualized as “baroque” by Karolina Romero for Latin American cinema of that decade. The objective of this article is to analyze the Argentine documentary films of the 1980s by Marcelo Céspedes (Por una tierra nuestra and Buenos Aires, crónicas villeras, among others), Jorge Denti (No al punto final) and Silvia Chanvillard (Lo estamos haciendo) on socioeconomic problems using the concepts of “baroque” and “melancholy” applied to the thematic aesthetic analysis of the films.
Downloads
References
CAMPO, Javier. Cine documental argentino: entre el arte, la cultura y la política. Buenos Aires: Imago Mundi, 2012.
CAMPO, Javier. Exigiendo transformaciones: documentales críticos argentinos de la década de 1980. En: Rebeca: Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual, v. 11, n. 2, São Paulo, jul.-dez., 2022.
CAMPO, Javier. La isla que avanzó sobre el mar: Cine Ojo. En: LUSNICH, Ana Laura y PIEDRAS, Pablo (eds.). Una historia del cine político y social en Argentina (1969-2009). Buenos Aires: Nueva Librería, 2011.
CAMPO, Javier. Revolución y democracia: el cine documental argentino del exilio (1976-1984). Buenos Aires: Ciccus-Cine Documental, 2017.
GÓMEZ VAQUERO, Laura. Las voces del cambio: la palabra en el documental durante la transición en España. Madrid: Documenta Madrid, 2012.
JAMESON, Fredric. La ciudad futura. New Left Review, n. 21, London, jul.-ago. 2003.
ROMERO, Karolina. El barroco en el cine de los años ochenta en América Latina: imágenes disidentes. México: Fondo de Cultura Económica, 2019.
TRAVERSO, Enzo. Melancolía de izquierda: marxismo, historia y memoria. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.










