Business Model Canvas: Aplicação da Metodologia em uma Clínica Médica do Distrito Federal
PDF Português (Português (Brasil))

How to Cite

Cabral Couto, R. (2024). Business Model Canvas: Aplicação da Metodologia em uma Clínica Médica do Distrito Federal. Management in Perspective, 5(1), 4–27. https://doi.org/10.14393/MIP-v5n1-2024-71592

Abstract

This study aims to analyze the process of applying the Business Model Canvas (BMC) diagnostic tool and its outcomes in a medical clinic located in the Federal District. The research adopts a basic and applied qualitative approach. The chosen method is qualitative action research, utilizing diagnostic procedures to identify, address issues, and devise solutions. The Business Model Canvas was selected as the tool, and the research was implemented in a medical clinic in the Federal District. The primary findings indicate that the use of the Business Model Canvas is straightforward but benefits from expert guidance. Consequently, administrators should prepare for a preliminary explanation to facilitate a smoother application of the tool. In essence, the research concludes that the application of this tool is straightforward and effective under the supervision of an administrator, fostering reflection on the business model and generating proposals for potential improvements from the customer's perspective. Finally, suggestions for enhancing the business model are provided, including expanding the partner network and making changes to financial and marketing processes.

https://doi.org/10.14393/MIP-v5n1-2024-71592
PDF Português (Português (Brasil))

References

BAGGIO, Adelar Francisco; BAGGIO, Daniel Knebel. Empreendedorismo: Conceitos e definições. Revista de empreendedorismo, inovação e tecnologia, [s. l.], v. 1, n. 1, p. 25–38, 2015.

CARDOSO, Antônia Maria Sousa Silva. Empreendedorismo no Brasil: uma análise sobre os desafios e barreiras das organizações com baixo capital financeiro. [s. l.], 2022.

CAUCHICK MIGUEL, Paulo. Aspectos relevantes no uso da pesquisa-ação na engenharia de produção. Exacta, [s. l.], v. 9, n. 1, p. 59–70, 2011. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81018619006.

CHING, Hong. CRITICISMS, VARIATIONS AND EXPERIENCES WITH BUSINESS MODEL CANVAS. [s. l.], 2014.

COELHO, Eduardo Nogueira Lopes. O empreendedorismo no Brasil: possibilidades, problemas e desafios. [s. l.], 2009.

COES, D H. Critically assessing the strengths and limitations of the Business Model Canvas. [S. l.: s. n.], 2014. Disponível em: http://essay.utwente.nl/64749/.

COLARES, Ana Carolina Vasconcelos; FERREIRA, Cassia Oliveira. Aplicação de artefatos gerenciais de contabilidade nas empresas mineiras prestadoras de serviços sob a ótica das variáveis de setor e porte. REVISTA MINEIRA DE CONTABILIDADE, [s. l.], v. 52, p. 16–25, 2016.

COUGHLAN, Paul; COGHLAN, David. Action Research for Operations Management. International Journal of Operations & Production Management, [s. l.], v. 22, p. 220–240, 2002.

DA SILVA, Edna Lucia; MENEZES, Estera Muszkat. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. UFSC, Florianópolis, 4a. edição, [s. l.], v. 123, 2005.

FERNANDES, Amanda L M; FERREIRA, Marcos; CALVOSA, Marcello Vinicius Doria. A proposta de um framework para analisar o comportamento do cliente digital por meio do Business Model Canvas. Revista de Casos e Consultoria, [s. l.], v. 12, n. 1, p. e26972–e26972, 2021.

FIORE, Marcos; AGUIAR, Renato. Demografia das Empresas e Estatísticas de Empreendedorismo 2020. Rio de Janeiro: [s. n.], 2020.

FRITSCHER, Boris; PIGNEUR, Yves. Supporting business model modelling: A compromise between creativity and constraints. Em: , 2009. International Workshop on Task Models and Diagrams for User Interface Design. [S. l.]: Springer, 2009. p. 28–43.

GAVA, Éverton Marangoni. Concepção e análise de modelos de negócios por meio do Business Model Canvas. [s. l.], 2014.

GIACOMASSI, Rafael. Inovação em modelos de negócio: análise de aplicação do Modelo de Negócio Canvas em uma pequena empresa no setor de máquinas ferramentas. [s. l.], 2014.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. [S. l.]: 6. ed. Ediitora Atlas SA, 2008.

GOV.BR. Painéis do Mapa de Empresas. [S. l.], 2022. Disponível em: https://www.gov.br/empresas-e-negocios/pt-br/mapa-de-empresas/painel-mapa-de-empre. Acesso em: 21 jan. 2023.

GUERRA, Antonio. Sebrae: pequenos negócios têm maior taxa de mortalidade. [S. l.], 2021. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2021-06/sebrae-pequenos-negocios-tem-maior-taxa-de-mortalidade#:~:text=Mais%20de%2040%25%20dos%20entrevistados,e%20da%20falta%20de%20clientes.htt%20ps://economica.org.br/porque-tantas-empresas-fecham-no-brasil/. Acesso em: 21 jan. 2023.

HONORIO, Filippi Mickael Martini; BONEMBERGER, Simone Zuconelli. Aplicação de ferramentas de apoio gerencial contábil em uma microempresa de confecções. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, [s. l.], v. 8, n. 1, p. 201–218, 2019.

ISMAIL, André Martins; CINTRA, Yara Consuelo. Utilização do Business Model Canvas como apoio estratégico em uma empresa de confecção digital. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Micro e Pequenas Empresas, [s. l.], v. 6, n. 01, p. 40–59, 2021.

KARLSSON, Christer. Researching operations management. Em: RESEARCHING OPERATIONS MANAGEMENT. [S. l.]: Routledge, 2010. p. 20–55.

KOTLER, Philip; KELLER, Kevin Lane. Marketing para o século XXI. Em: [S. l.]: Pearson Prentice Hall, 2006.

LEITE, Joaquim. Análise explícita às contingências: A pertinência de uma abordagem integrada na contabilidade de gestão estratégica. Em: , 2001. VII Congresso do Instituto Internacional de Custos. [S. l.]: Instituto Internacional de Custos, 2001.

LIMA, Lucas Waldomiro; ALMEIDA, Lucimar Bonin; SOUZA JUNIOR, Martinho Luthero de. APLICAÇÃO DO MODELO DE NEGÓCIO CANVAS EM UMA EMPRESA DO RAMO DE HOTELARIA NA CIDADE DE LEOPOLDINA-MG. [s. l.], 2019.

LINDGREN, Rikard; HENFRIDSSON, Ola; SCHULTZE, Ulrike. Design Principles for Competence Management Systems: A Synthesis of an Action Research Study. MIS Quarterly, [s. l.], v. 28, p. 435–472, 2004.

MARCOS, Eduardo. CAUSA MORTIS O sucesso e o fracasso das empresas nos primeiros 5 anos de vida . São Paulo: [s. n.], 2014. Disponível em: https://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/UFs/SP/Pesquisas/CAUSA%20MORTIS_vf.pdf. Acesso em: 21 jan. 2023.

MARTINS ISMAIL, André; CONSUELO CINTRA, Yara. Utilização do Business Model Canvas como apoio estratégico em uma empresa de confecção digital. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Micro e Pequenas Empresas, [s. l.], v. 6, n. 01, p. 40–59, 2022. Disponível em: https://www.revistas.editoraenterprising.net/index.php/regmpe/article/view/269.

MCKEE, Ane. Empathy Is Key to a Great Meeting. [S. l.], 2015.

MURRAY, Alan; SCUOTTO, Veronica. The Business Model Canvas. Symphonya. Emerging Issues in Management, [s. l.], n. 3, p. 94–109, 2016. Disponível em: https://symphonya.unicusano.it/article/view/2015.3.13murray.scuotto.

OSTERWALDER, Alexander. The business model ontology a proposition in a design science approach. Em: , 2004. Anais [...]. [S. l.: s. n.], 2004.

OSTERWALDER, A et al. Value Proposition Design: How to Create Products and Services Customers Want. [S. l.]: Wiley, 2015. (The Strategyzer Series). E-book. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=jgu5BAAAQBAJ.

OSTERWALDER, Alexander; PIGNEUR, Yves. Business Model Generation: Um manual para visionários, inovadores e revolucionários. [S. l.]: Altas Books., 2011.

REZ, Rafael. Marketing de conteúdo: a moeda do século XXI. [S. l.]: DVS Editora, 2017.

RUST, Roland; LEMON, Katherine; ZEITHAML, Valarie. Return on Marketing: Using Customer Equity To Focus Marketing Strategy. Journal of Marketing - J MARKETING, [s. l.], v. 68, p. 109–127, 2004.

SANTOS, Pedro Vieira Souza; DOS SANTOS, Lucas Di Paula Gama. Gestão de indicadores: um estudo de caso no setor de serviços. Brazilian Journal of Production Engineering-BJPE, [s. l.], p. 115–133, 2018.

SOBRINHO, Asdrúbal Borges Formiga; BARBOSA, Alexandre Mota. Criatividade no Instagram como ferramenta de inovação para as organizações. Signos do Consumo, [s. l.], v. 6, n. 1, p. 125–137, 2014.

STONE, Melin; WOODCOCK, Neil. Marketing de relacionamento. São Paulo: Littera Mundi, 1998.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-ação. [s. l.], 1997.

TRONCOSO, Julio. Encantando o cliente: externo e interno. 9. ed. São Paulo: Julio Lobos, 1993.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Management in Perspective

Downloads

Download data is not yet available.