Abstract
The objective of this study is to understand how fashion brands see the consumption of agender fashion on e-commerce and consumer acceptance of this discourse. To this end, it was necessary to explore the literature on consumer society and the evolution of the fashion market, as well as to deepen the understanding of fashion, gender and society and contextualize the electronic fashion market. In methodological terms, a survey was carried out based on eleven interviews with e-commerce specialists in order to understand the brands' conception of gender in the current and future market. The results show that the interviewees see an increase in the demand for agender fashion and the importance of adapting e-commerce to the agender discourse. The current barriers and resistance on the part of consumers in relation to the topic suggest the need for further studies so that this approach can be mastered in institutional and commercial communications, as well as diversity and inclusion measures that need to be put in place diversity and inclusion measures that should be carried out in parallel with this change in practice.
References
AMED, I., BERG, A., BRANTBERG, L., HEDRICH, S., LEON, J., YOUNG, R. (2017). The state of fashion 2017. London. Business of Fashion e McKinsey&Company.
BARNARD, M. Moda e comunicação. Rio de Janeiro: Editora Rocco LTDA, 2003.
BARTHES, R. Inéditos vol. 3: imagem e moda. São Paulo: Martins Fontes, 2005. Acesso em: 10 jan. 2022.
BARWISE, P. O Futuro interativo. HSM Management, No. 4, Set.-Out. 1997.
BAUDELAIRE, C. (1996 [1863]) Sobre a Modernidade: o pintor da vida moderna. [organizador Teixeira Coelho]. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
BAUER, Martin W.; GASKELL, George (Ed.). Qualitative researching with text, image and sound: A practical handbook for social research. Sage, 2000.
BAUDRILLARD, J. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 1995.
BAUMAN, Z. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2008.
BOF Team. (2013). The basics, Part 9- E-commerce. Business of Fashion. https://www.businessoffashion.com/articles/basics/the-basics-part-9-e-commerce. Acesso em: 1 jun. 2022.
BONI, V.; QUARESMA, S. J. Aprendendo a entrevista: como fazer entrevistas em ciências sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC, v. 2, n. 1 (3), p. 68-80,2005. Disponível em:
<https://www.journal.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/18027/16976>. Acesso em: 7 jun. 2022.
BOURDIEU, P. Sobre o poder simbólico. In: BOURDIEU, P., 1984. O Poder Simbólico. Trad. Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
BRITTO, Á.; FERES, N. A utilização da técnica da entrevista.
BUTLER, J. Bodies that matter: on the discursive limits of “sex”. New York: Routledge, 1993.
CALDAS, D. Observatório de sinais: teoria e prática da pesquisa de tendências. Rio de Janeiro: Senac, 2006.
CALDAS, D. Universo da moda: curso online. São Paulo: Anhembi Morumbi, 1999.
CAMARGO, P. Afinal, o que é moda genderless?. Acesso em: 16/08/2017 Disponível em: https://elle.abril.com.br/moda/afinal-o-que-e-o-genderless/
CARNEIRO, M. Moda e Representação (A)gênero. Universidade Católica Portuguesa, 2016.
CARVALHAL, A. Moda com propósito: Manifesto Pela Grande Virada. 1° ed. São Paulo. Editora Paralela e a divisão da editora Schwarczltda, 2016.
CASADEI, E.; RUFINO, C. Discursividades da moda agênero para homens: performatividades do masculino e a economia moral do consumo no cenário agênero paulistano.
CATEORA, P. R.; GRAHAM, J. L. Administração de Marketing Global. Marketing Internacional, LTC. Rio de Janeiro, p. 295-307 e 373-374, 2009.
COBRA, M. Marketing e moda. São Paulo: Senac, 2007.
COLOMBO, L. O. R.; FAVOTO, T. B.; CARMO, S. N. A evolução da sociedade de consumo. Akrópólis, Umuarama, v. 16, n. 3, p. 143-149, jul./set. 2008.
CRANE, D. A moda e seu papel a sociedade: Classe, Gênero e Identidade das Roupas. Tradução de COIMBRA, C. 1° ed. São Paulo. Senac, 2006.
DAVIS, M. (2005). More than a name. Lausanne. AVA Publishing.
ENER, G. Vítimas da moda? como criamos, por que a seguimos. São Paulo: Senac, 2005.
FORTY, A. Objetos do desejo. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
GANGWANI, N.; GARG, S.; R., JAYANTHY, K. Soluções de Ecommerce para Negócios Sem Limites. 1 ed. São Paulo: Futura, 2000.
GARCIA, C.; MIRANDA, A. Moda é comunicação: experiências, memórias, vínculos. São Paulo: Editora Anhembi Morumbi. . Acesso em: 19 jun. 2022. , 2005
GIGLIO, E. O Comportamento do Consumidor. Ed. Cengage Learning, 2010. GIL,A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HAGUETTE, T. M. F. Metodologias qualitativas na sociologia. Petrópolis: Vozes, 2001.
HARRIS, D. L. Nexo: 91fl, Trabalho de Conclusão de Curso: IED – Instituto Europeu di Design, São Paulo, 2017.
HINES, T.; BRUCE, M. (2007). Fashion Marketing. Contemporary issues. Oxford. Elsevier Publishing. Acesso em: 1 jun. 2022.
JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. In D. Jodelet (Ed.) As representações sociais. Paris: PUF, 1989, pp. 31-61. Tradução: Tarso Bonilha Mazzotti. Revisão Técnica: Alda Judith Alves-Mazzotti. UFRJ- Faculdade de Educação, dez. 1993.
KATAWETAWARAKS, C; WANG, C. L. Online shopper behavior: influences of online shopping decision. v. 1, n. 2, p. 66–74, 2011.
KELTNER, B. Harnessing the Internet’s potential. Sales and Marketing Management. NewYork, Feb. 2000.
LI, N.; ZHANG, P. (2002). Consumer on-line Shopping Attitudes and Behavior: An Assessment of research. AMCIS 2002 Proceedings.
LIANG, T.; LAI, H. (2000). Electronic store design and consumer choice: an empirical study. Proceedings of the 33rd Hawaii International Conference on System Sciences.
LIPOVETSKY, G. O Império do Efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. Trad. Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
LOBIONDO-WOOD, G.; HABER, J. Pesquisa em enfermagem: métodos, avaliação e utilização. 4. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2001.
LURIE, A. A linguagem das roupas. Rio de Janeiro: Rocco, 1981.
MAFFESOLI, M. (1987) O tempo das tribos. Rio de Janeiro: Forense Universitária.
MARTINS, M. MODA E SOCIEDADE: COLEÇÃO DE MODA GENDERLESS. Orientador:
Prof. Me. Diane Johann. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Design) - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – UNIJUÍ, [S. l.], 2017.
MENDONÇA, H. G. E-commerce. Revista Inovação, Projetos e Tecnologias, v. 4, n. 2, p. 240- 251, 2016.
MORGADO, J.(2003). Qualidade, inclusão e diferenciação. Lisboa: ISPA.
NETTO, A. Z. Moda sem gênero: um estudo para busca de quebra de estereótipos relacionados às vestimentas. 2016. 171 f. Trabalho de Conclusão de Curso – Curso Superior de Tecnologia em Design de Moda, Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Apucarana, 2016.
OLMO, J. L.; GASCÓN, J. F. (2014). Marketing digital en la moda. Madrid. Ediciones Internacionales Universitarias. Acesso em: 20 jun. 2022.
PALOMINO, Érika. A moda. São Paulo: Publifolha, 2002 e 2003.
POLLOCK, G. (2008) Feminismo e Cultura: Perspectivas Teóricas. In: BENNET, Tony; FROW, John (org.) O Manual SAGE de Análise Cultural. Londres, SAGE Publications.
PORTINARI, D. B.; COUTINHO, F. R..; OLIVEIRA, J. M. Moda agênero: uma proposta de moda que desconstrói as fronteiras de gênero?, vol. 11, n. 23, maio 2018. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/715 . Acesso em: 20 dez. 2021.
REDIVO, A. A MODA GENDERLESS NAS PASSARELAS: ESTUDO DE CASO DA GUCCI E C&A. Orientador: Professora Jamile Mendes Martins. 2021. 28 f. Monografia (Tecnologia em Design de Moda) - Universidade do Sul de Santa Catarina – UNISUL, [S. l.], 2021.
ROCHA, E.; BARROS, C.. Dimensões culturais do marketing: teoria antropológica, etnográfica e comportamento do consumidor. RAE- Revista de Administração de Empresas, vol. 46, n. 4, out-dez 2006. Disponível em: https://rae.fgv.br/node/45526 . Acesso em: 09 jun. 2022.
RUSSEL, E. (2009). The fundamentals of marketing. Lausanne. AVA Publishing.
SALGADO, K. GENDERLESS – UM NOVO CORPO PARA UMA NOVA MODA.
Disponível em: <http://www.audaces.com/br/criacao/falando- decriacao/2015/06/30/genderless-um-novo-corpo-para-uma-nova-moda> Acesso em 23 mar. 2022.
SANT'ANNA, M. R. Teoria da Moda: Sociedade, Imagem e Consumo. Estação das Letras e Cores, São Paulo, ano 2007, p. 203-205, 2007.
SANTOS, J. O que é pós-moderno? São Paulo: Brasiliense, 2004.
SOUZA, G. Espírito das roupas: a moda no século dezenove. São Paulo: Companhia das Letras. Acesso em: 19 maio 2022., 1993.
WILSON, E. Enfeitada de sonhos. Rio de Janeiro: Editares 70.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Management in Perspective
