O POVO FILHO DAS ÁGUAS

ENTRE NARRATIVAS VERBAIS E VISUAIS PATAXÓ

Authors

  • Randra Kevelyn Barbosa Barros Doutoranda na Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RIO)

DOI:

https://doi.org/10.14393/TES-v4n1-2021-63541

Keywords:

Escritas indígenas. Memória cultural. Histórias de antigamente. Kanátyo Pataxó.

Abstract

The literature produced by indigenous writers has disseminated the voices of different native peoples. These writings address millenary philosophies and question the erasure imposed by hegemonic power. In this sense, it is essential to use the technology of alphabetic writing in order to safeguard oral memory and disseminate this knowledge to a wider audience. Among the authors who have followed this path, it is worth mentioning the production of Kanátyo Pataxó (1997), entitled Txopai e Itôhã, which narrates how the indigenous people of his people appeared on the planet. Taking into account the importance of this book, we seek to analyze this story by contemplating the verbal elements and the illustrations to highlight the perspective of the Pataxó world intrinsically linked to water.  To do so, it will be necessary to dialogue with the indigenous theoretical production that discusses important critical categories to deal with these narratives, such as written-resistance (Adriana Pesca, 2020), cultural memory (Kaká Jecupé, 2020) and stories of yesteryear (Edson Kaxinawá et. al, 1996). In this way, the research highlights the importance of the indigenous people creating their own terminologies to refer to their ancestral legacy and contributes to expand the studies about the Pataxó writings, which reveal that this people are children of the waters.

Keywords: Indigenous writings. Cultural memory. Stories of yesteryear. Kanátyo Pataxó.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Maria Inês de. Desocidentada: experiência literária em terra indígena. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

BRAZ, Txahá. O saber matemático nas vivências cotidianas da Aldeia Muã Mimatxi. Trabalho de Conclusão de Curso. Formação Intercultural para Educadores Indígenas, habilitação em Matemática, da Universidade Federal de Minas Gerais (FIEI/UFMG), 136 p. Disponível em: < https://www.biblio.fae.ufmg.br/monografias/2018/TCC_Thaxa-versao_final.pdf >. Acesso em: 6 out. 2021.

JECUPÉ, Kaká Werá. A terra dos mil povos: história indígena brasileira contada por um índio. Ilustrado por Taisa Borges, 2 ed. São Paulo: Peirópolis, 2020.

KAXINAWÁ, Edson; ASHANINKA, Isaac; APURINÃ, Geraldo; YAWANAWÁ, Fernando. A história indígena. In:_. IGLESIAS, Marcelo Piedrafita; OCHOA, Maria Luiza P. (Orgs.). História indígena. Comissão Pró-Índio do Acre, CPI/AC, 1996.

PATAXÓ, Kanátyo; Poniohom; Jassanã. Cada dia é uma história. Brasília: MEC, 2001.

PATAXÓ, Kanátyo. Intervenção oral na discussão: “O que se pode aprender com o passado?”. Mekukradjá, 2021. Itaú Cultural. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=2CRoOjOkZdg&t=5840s >. Acesso em: 2 out. 2021.

PATAXÓ, Kanátyo. Txopai e itôhã. Programa de Implantação das Escolas Indígenas em Minas Gerais (SEE/MG). Belo Horizonte, 1997.

Livro disponível em: < http://lemad.fflch.usp.br/sites/lemad.fflch.usp.br/files/lemad-dh-usp_txopai%20e%20it%C3%B4h%C3%A302.pdf >. Acesso em: 6 out. 2021.

PESCA, Adriana. Escritas-resistência: autoria indígena. Abatirá - Revista de Ciências Humanas e Linguagens, Universidade do Estado da Bahia - UNEB - Campus XVIII, V1, n. 2, 2020. p. 557- 573. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/9666 >. Acesso em: 05 out. 2021.

PONÇADA, Adriele. Moytãxóʼwãy apekôyʼtxê ug iõp koxuk txóp kioiã tsaẽhú upâ pataxi txó hãhãwré uraunaʼhá makiame: pinturas corporais e os grafismos dos objetos artesanais das aldeias do território Barra Velha. Trabalho de Conclusão de Curso. Formação Intercultural de Educadores Indígenas FIEI/FAE/UFMG, da Universidade Federal de Minas Gerais, 53 f. Disponível em: < https://www.biblio.fae.ufmg.br/monografias/2018/TCC_Adriele-versao_final.pdf >. Acesso em: 3 out. 2021.

Published

2022-01-16

How to Cite

BARBOSA BARROS, R. K. O POVO FILHO DAS ÁGUAS: ENTRE NARRATIVAS VERBAIS E VISUAIS PATAXÓ. Téssera, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 101–114, 2022. DOI: 10.14393/TES-v4n1-2021-63541. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/tessera/article/view/63541. Acesso em: 22 jul. 2024.