Metamorphoses: displacement and belonging in “Tudo são histórias de amor”, by Dulce Maria Cardoso
DOI:
https://doi.org/10.14393/TES-v0n0-2021-61194Keywords:
Dulce Maria Cardoso, Retornados, Displacement, Belonging, Post-modernAbstract
In this article, is proposed a reading of the short story “Tudo são histórias de amor”, by the Portuguese author Dulce Maria Cardoso, based on its multiple textual layers, understanding them as part of the process of (re)construction of the subject who narrates. The narrator, who introduces herself as Jinja, an ex stray dog, says she “got into Dulce's head” when she was writing a text about Lisbon, “Metamorfoses”. Jinja and Dulce, sharing the voice, also identify themselves with Dulce Maria Cardoso, who inserts herself into the text with autobiographical indices referring to her exile experience, having been “retornada”. The narrator, then, being described here as a fragmented, displaced, and decentralized subject (HUTCHEON, 1991; SAID, 2004; HALL, 2006), uses several literary strategies to write about the “simultaneous dimensions” (SAID, 2003, p. 59) that she experiences in the process of belonging to Lisbon.
Downloads
References
CARDOSO, Ana Maria Leal; RIBEIRO, Maria Goretti. A jornada do herói e da heroína: uma discussão analógica à luz da mitopsicocrítica. In: Téssera, Uberlândia, v.1, n.1, p.58-74, 2018.
CARDOSO, Dulce Maria. Tudo são histórias de amor. In: CARDOSO, Dulce Maria. Tudo são histórias de amor. Rio de Janeiro: Tinta-da-china Brasil, 2017
FAEDRICH, Anna. Autoficção: um percurso teórico. Criação & Crítica, n. 17, p. 30-46, 2016.
FIGUEIREDO, Isabela. Caderno de memórias coloniais. São Paulo: Todavia, 2018.
GUERRA, Amílcar. Questões míticas, literárias, toponímicas e étnicas da Lisboa pré-romana. In: Amílcar Guerra, Maria Conceição Freitas, & Mário Cachão (Eds.). Lisboa romana, Felicitas Iulia Olisipo: território e memória. Caleidoscópio: Casal de Cambra, 2020.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 11 ed. Rio de Janeiro: DP&A editora, 2006.
HOMERO. Odisseia. Tradução de Frederico Lourenço. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2011.
HUTCHEON, Linda. “Descentralizando o pós-moderno: o ex-cêntrico”. In: HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Tradução de Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago Ed., 1991.
KNOX, Bernard. Introdução. In: HOMERO. Odisseia. Tradução de Frederico Lourenço. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2011, p. 7-93.
LEJEUNE, Philippe. “O pacto autobiográfico”. In: LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico; de Rousseau à Internet. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008, p. 13-47.
______. Autoficções & Cia. In: NORONHA, Jovita Maria Gerheim (Org.). Ensaios sobre a autoficção. Tradução de Jovita Maria Gerheim Noronha e Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014, p. 21-37.
PESSOA, Fernando. Primeiro/Ulysses. In: PESSOA, Fernando. Mensagem. Obra poética de Fernando Pessoa - volume 1. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2016, p. 20.
PUGA, Rogério Miguel. A odisseia de um mito: diálogos intertextuais em
torno da fundação de Lisboa por Ulisses nas literaturas anglófonas. Ágora Estudos Clássicos em Debate, Aveiro, n. 13, p. 145-175, 2011.
SAID, Edward. Reflexões sobre o exílio. In: SAID, Edward. Reflexões sobre o exílio e outros ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2003. p.46-60.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Entre Próspero e Caliban - colonialismo, pós-colonialismo e interidentidade. Novos estudos CEBRAP, n. 66, p. 23-52, 2003.
SHIBATA, Ricardo Hiroyuki. Uma cidade e tantos vícios. imagem de Lisboa à época das navegações portuguesas. Revista Philologus, Rio de Janeiro, ano 24, n. 72, p. 217-232, 2018.
TOLENTINO, Eliana da Conceição. Retorno e retornados - um não lugar, um não estar. In: XV Congresso Internacional da ABRALIC - textualidades contemporâneas, 2017, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos do XV Congresso Internacional da ABRALIC - textualidades contemporâneas, 2017. v. 4. p. 6049-6059.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.