The hells in the ‘Divine Comedy’ and the frescoes in the scrovegni chapel:

contacts between Dante Alighieri and Giotto di Bondone in the 14th century

Authors

  • Thatiane Piazza de Melo UFF - Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.14393/TES-v3n2-2021-58753

Keywords:

Dante Alighieri, Giotto di Bondone, Divine Comedy, Scrovegni chapel

Abstract

This article aims to demonstrate all the impact that the work “Divina Comédia” written by the author Dante Alighieri had on pictorial productions in the 14th century in Italy. In particular, the painting made by the painter Giotto di Bondone in the Scrovegni chapel in Padua will be covered. To achieve such an objective, the verses of this story will be compared with the images, mainly in the part of the fresco on the theme of the Last Judgment, in which Hell and the characters present in this space are similar to the author's description. Therefore, we will present an overview of these close relations between these artistic segments that conveyed a perspective of culture and mentalities in the medieval period.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALIGHIERI, Dante. A Divina Comédia. Tradução de Eugênio Vinci de Moraes. Porto Alegre: L&PM Editores, 2016.

BUENO, Cintia Maria Falkenbach Rosa. Seguindo a estrela: Mateus e o Apócrifo de Pedro na Epyphania de Giotto em Pádua. ANPUH, XXV Simpósio Nacional de História, Fortaleza, 2009. Disponível em: http://anais.anpuh.org/wp-content/uploads/mp/pdf/ANPUH.S25.0507.pdf Acesso em: 02 de jan 2018.

CARRÀ, Carlo. La cappella degli Scrovegni. Milão: Edizioni d’Arte Amilcare Pizzi, 1949.

CATTOLICO, Mariapia. Arte, fede, storia: guida alla Firenze cristana. Firenze: Scala Instituto Fotografico Editoriale, 1999.

CECCHI, Matteo. Giotto. Roma: ATS Italia Editrice, 2011.

CORSUCCI, Sergio e FRATI, Marco. Con gli occhi di Dante: lughi e persone di Firenze e della Toscana tratti dalla Divina Commedia. Florença: Topografia Moderna, 2010.

HUIZINGA, Johan. O outono da Idade Média. Tradução de Francis Petra Janssen. São Paulo: Cosac Naify, 2010, cit p.446.

LE GOFF, Jacques. A bolsa e a vida. Tradução de Rogério Silveira Muoio. São Paulo: Editora Brasiliense, 1995.

MALERBA, Simões Letícia. UT Pictura Poesis: Dante Alighieri, Sandro Botticcelli e as figurações do diabo. 85 f. Monografia em História, Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, 2019.

MELO, P. Thatiane. O Pintor e a Cidade: Giotto e Florença no Trecento. 118 f. Dissertação de Mestrado, Programa de Pós Graduação em História Social, Universidade federal Fluminense, Niterói, 2017.

MENEZES, Ulpiano Bezerra de. Fontes visuais, cultura visual, história visual: balanço provisório, propostas cautelares. Revista brasileira de história, v. 23, n. 45, p. 11-36, 2003.

NUNES, Meire Aparecida Lóde, OLIVEIRA, Terezinha. Os vícios e as virtudes na capella degli Scrovegni: uma aproximação das questões filosóficas presentes no século XIII. Porto: Cemoroc, Universidade do Porto, 2016, p. 79-91. Disponível em: http://www.hottopos.com/notand42/6%20Meire%20Aparecida%20Lode%20Nunes%20Terezinha%20Oliveira.pdf Acesso em: 02 de out. 2017.

QUÍRICO, Tamara. Inferno e Paradiso: As representações do Juízo Final na pintura toscana do século XIV. São Paulo: Editora Unicamp, 2014.

_________________Para além da religião? Justiça de Deus, justiça do homem e as representações visuais do Juízo Final. Antíteses, v. 9, n. 17, 2016. Disponível em: http://www.redalyc.org/html/1933/193346401006/ Acesso em: 04 de jan 2018.

ROTARU, Maria Cristina, BARBULESCU, Ana Gabriela. The Great Gallery of painters: Comenius Multilateral Project. Art and Science: The Best Ambassadors of the National Values within Europe. Editura Sfântul Ierarh Nicolae, 2013.

SAPEGNO, Natalino. Compendio di storia della letteratura italiana per le scuole medie superiori. Dalle origini alla fine del Quattrocento. Firenze: La Nuova Italia, 1963, Vol. 1.

SCHMITT, Jean-Claude. O corpo das imagens: ensaios sobre a cultura visual na Idade Média. Tradução de José Rivair Macedo. São Paulo: EDUSC, 2007.

YATES, Frances Amelia. A arte da memória. São Paulo: Editora da UNICAMP, 2007.

Published

2021-06-25

How to Cite

PIAZZA DE MELO, T. The hells in the ‘Divine Comedy’ and the frescoes in the scrovegni chapel: : contacts between Dante Alighieri and Giotto di Bondone in the 14th century. Téssera, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 40–55, 2021. DOI: 10.14393/TES-v3n2-2021-58753. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/tessera/article/view/58753. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos