Methodological foundations of the imaginary: myth-criticism and myth-analysis

Authors

  • Alberto Filipe Araújo Universidade do Minho
  • Rogério de Almeida Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.14393/TES-V1n1-2018-2

Keywords:

:Anthropology of Imagery, Myth criticism, Myth analysis, Contemporary Myths

Abstract

The objectives of this article are on the one hand, to study the methodological foundations of Imagery Anthropology, with emphasis on myth criticism and myth analysis, two capital heuristics for the mythological – or “mythodological" – treatment of texts, respectively the literary ones, and the societal ones, as far as their symbolic redundancy is concerned; on the other hand, to highlight contemporary research that has been focusing on the myths currently circulating in Western societies so that one understands the methodology in question and its contribution to the modes of interpretation of present time.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alberto Filipe Araújo, Universidade do Minho

Professor Catedrático do Departamento de Teoria da Educação e Educação Artística e Física do Instituto de Educação da Universidade do Minho (Braga-Portugal).

Rogério de Almeida, Universidade de São Paulo

Professor Associado da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Lidera o GEIFEC (Grupo de Estudos sobre Itinerários de Formação em Educação e Cultura) e é um dos coordenadores do Lab_Arte (Laboratório Experimental de Arte-Educação & Cultura). Bacharel em Letras (1997), Doutor em Educação (2005) e Livre-Docente em Cultura e Educação, todos os títulos pela Universidade de São Paulo (USP). Trabalha com temas ligados à Filosofia Trágica, à Antropologia do Imaginário, ao Cinema e à Literatura como processo de formação.

References

ALMEIDA, Rogério de. O Criador de Mitos: educação e imaginário em Fernando Pessoa. São Paulo: Educ, 2011.

ARAÚJO, Alberto Filipe & SILVA, Armando Malheiro da. "Mitanálise: Uma Mitodologia do Imaginário?". In: ARAÚJO, Alberto Filipe & BAPTISTA, Fernando Paulo (Coord.). Variações Sobre O Imaginário. Domínios, Teorizações, Práticas Hermenêuticas. Lisboa: Instituto Piaget; 2003, p. 339-364.

______________. O "homem novo" no discurso pedagógico de João de Barro. Ensaio de mitanálise e de mitocrítica em educação. Braga: IEP/CIED/UM, 1997.

BACZKO, Bronislaw. Les Imaginaires Sociaux. Mémoires et Espoirs. Paris: Payot, 1984.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Trad. de Luís Anrero Augusto. Lisboa: Edições 70.

BRUNEL, Pierre. Mythocritique. Théorie et Parcours. Paris: PUF, 1992.

CAMBRONNE, Patrice. Recherches sur les structures de l’imaginaire dans les Confessions de Saint Augustin. Paris: Études Augustiniennes, 1982.

CAMPBELL, Joseph. O Herói de Mil Faces. São Paulo: Cultrix / Pensamento, 1993.

CHARBONNEL, Nanine. La Tâche aveugle. Vol. 1 – Les aventures de la métaphore ; Vol. 2 – L’important c’est d’être propre ; Vol. 3 – Philosophie du modèle. Strasbourg: Presses Universitaires de Strasbourg, 1991a, 1991b, 1993.

______________. La métaphore de la lumière dans le discours sur l’éducation. Revista Portuguesa de Educação, vol. 10, nº 2, 59-70.

DURAND, Gilbert. A Imaginação Simbólica. Trad. de Maria de Fátima Morna. Lisboa: Arcádia, 1979.

______________. Figures Mythiques et Visages de L’œuvre. Paris: Berg International, 1979a.

______________. Science de l’homme et tradition. Paris: Berg International, 1979b.

______________. L’Imaginaire. Essai sur les sciences et la philosophie de l’image. Paris: Hatier, 1994.

______________. Champs de l’Imaginaire. Textes réunis para Danièle Chauvin. Grenoble: Ellug, 1996.

______________. Introduction à la Mythodologie. Mythes et Sociétés. Paris: Albin Michel, 2000.

______________. Les Structures Anthropologiques de l’Imaginaire. 10è. ed.. Paris: Dunod, 1984.

______________. Mito e Sociedade. A Mitanálise e a Sociologia das Profundezas. Trad. de Nuno Júdice. Lisboa: A Regra do Jogo, 1983.

______________. Mito, Símbolo e Mitodologia. Trad. de Hélder Godinho e de Vitor Jabouille. Lisboa: Presença, 1982.

ELIADE, Mircea. Mito e Realidade. São Paulo: Perspectiva, 1972.

GUIMARÃES, A. R.; ARAÚJO, A. F.; RIBEIRO, J. A.; ALMEIDA, R. Olhares sobre Frankenstein: literatura, educação e cinema. 2a edição. Coleção Mitos da Pós-Modernidade – Vol. 1. São Paulo: Képos, 2016.

GUTIÉRREZ, Fátima. Mitocrítica. Naturaleza, función, teoría y práctica. Lleida: Editorial Milenio, 2012.

______________. Les Racines de la Conscience. Étude sur l’archétype. Trad. d’Yves Le Lay. Paris: Buchet/Chastel, 1978.

______________. Types Psychologiques. Trad. d’Yves le Lay. Paris/Genève: Georg Éditeur, 1991.

______________, et al. O Homem e seus Símbolos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2000.

HAMELINE, Daniel. L’éducation, ses images et son propos. Paris: ESF, 1986.

KERÉNYI, Karl. "De l’Origine et du Fondement de la Mythologie". In JUNG, Carl Gustav & KERÉNYI, Charles. Introduction à l’Essence de la Mythologie. Trad. par H. E. Del Medico. Paris: Payot, 1974, p. 11-41.

LÉVI-STRAUSS, Claude. Anthropologie Structurale. Paris: Plon, 1958.

MAURON, Charles. Des Métaphores Obsédantes au Mythe Personnel. Introduction à la Psychocritique. Paris : Librairie José Corti, 1983.

MUCCHIELLI, Roger. L’analyse de contenu : des documents et des communications. 9e éd. Issy-les-Moulineaux : ESF.

PAULA CARVALHO, José Carlos de. Imaginário e Mitodologia: Hermenêutica dos Símbolos e Estórias da Vida. Londrina: editora URL, 1998.

PESSOA, Fernando. Mensagem e Outros Poemas Afins seguidos de Fernando Pessoa e a ideia de Portugal. 2ª ed. Mem Martins: Europa América, s/d.

______________. Poemas de Fernando Pessoa. Lisboa: Europa-América, 1995.

POPPER, Karl. La Logique de la Découverte Scientifique. Trad. de Nicole Tyssen-Rutten e Philippe Devaux. Paris : Payot.

REBOUL, Olivier. Introduction à la rhétorique: théorie et pratique. 2è éd. Paris: PUF, 1994.

______________. Le langage de l’éducation. Paris: PUF, 1984.

RICŒUR, Paul. Du texte à l’action. Essais d’herméneutique, II. Paris: Du Seuil, 1986.

______________. Teoria da Interpretação. Trad. de Artur Morão. Porto : Porto Editora, 1987.

______________. O conflito das interpretações: ensaios de hermenêutica. Trad. de M. F. Sá Correia. Porto: Rés, s. d. [1988].

______________. De l’interprétation. Essai sur Freud. Paris : Du Seuil, 1995.

______________. Philosophie de la Volonté. II. Finitude et Culpabilité. Paris: Aubier, 2002.

ROUGEMONT, Denis. Comme Toi-Même. Essais sur les Mythes de l’Amour. Paris : Albin Michel, 1961

SANCHEZ TEIXEIRA, Maria Cecília. Discurso pedagógico, mito e ideologia: o imaginário de Paulo Freire e de Anísio Teixeira. Rio de Janeiro: Quartet, 2000.

SIRONNEAU, Jean-Pierre. Retour du mythe et imaginaire socio-politique. In : AA.VV. Le Retour du Mythe. Grenoble : PUG, 1980, p. 9-28.

______________. Sécularisation et religions politiques. Paris : Mouton, 1982.

______________. Figures de L’Imaginaire Religieux et Dérive Idéologique. Paris: L’Harmattan.

SCHEFFLER, Israel. El lenguaje de la educación. Trad. de Marcelo Pérez Rivas. Buenos Aires: Editorial “El Ateneo”, 1970.

VERJAT, Alain y otros. El retorno de Hermes. Hermeneutica y Ciencias Humanas. Barcelona : Anthropos, 1989.

VIERNE, S. "Pour l’Élaboration d’une Mythocritique". In GRASSIN, Jean-Marie (Coord.).

Mythes, Images, Représentations. Actes du XIVe congrès (Limoges, 1977) de la Société Française de Littérature Générale et Comparée. Limoges. Didier, nº 79: Trames, Université de Limoges, p. 79-85, 1981.

WUNENBURGER, Jean-Jacques. La Vie des Images. Grenoble: PUG, 2002.

Published

2018-11-26

How to Cite

ARAÚJO, A. F.; ALMEIDA, R. de. Methodological foundations of the imaginary: myth-criticism and myth-analysis. Téssera, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 18–42, 2018. DOI: 10.14393/TES-V1n1-2018-2. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/tessera/article/view/42944. Acesso em: 24 nov. 2024.