Fake News in WhatsApp groups and the digital literacies role at the disinformation combat

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/par-v8n1-2023-69832

Keywords:

Fake News, Digital literacies, Digital social networks, High school

Abstract

This article presents exploratory research about fake news in the school environment and encourages debate at education. For this, a corpus was analyzed about a rumored dissemination related to school attacks, due to violent episodes that happened at institutions around the country in the first semester of 2023. The corpus is composed of rumors shared in groups on messaging apps (WhatApp) from a public high school in Cuiaba (MT) in April 2023. From analysis, the study points out that the way to go against fake news and disinformation is the promotion of digital literacies, which through abilities involving interpretation, selection and evaluation promote information critical reading. Besides, abilities on the digital literacy scope are urgent in schools and must be a commitment in intuitions. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca Voltolini, Universidade Metodista de São Paulo – São Paulo – Brasil

Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca Voltolini, pós-doutorado (ECCO/UFMT), doutora em Comunicação Social (UMESP), coordenadora e docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino em Associação Ampla entre a Universidade de Cuiabá-UNIC e o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado de Mato Grosso- IFMT.

Hilma Pessoa Maciel Pereira, Universidade de Cuiabá – Mato Grosso – Brasil

Técnica Administrativa Educacional - Seduc/MT, Graduada em Comunicação Social (UNIC), Mestranda do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino em Associação Ampla entre a Universidade de Cuiabá-UNIC e o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado de Mato Grosso- IFMT. Bolsista PROSUP - CAPES.

References

ANDRADE, Allison Guimarães. Proposta de sequência didática para a leitura de fake news sob a perspectiva do pensamento crítico. Revista Desempenho, n. 32, v.1, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/36558. Acesso em: 27 jul. 2022.

CGI.br. (2022). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros – TIC Domicílios 2021. Disponível em: https://cetic.br/media/analises/tic_domicilios_2021_coletiva_imprensa.pdf. Acesso em: 14 abr. 2023.

D’MASCHIO, Ana Luísa; LOPES, Marina. Como combater boatos sobre os ataques às escolas. Porvir. 12 abr. 2023. Disponível em: https://porvir.org/como-combater-boatos-sobre-ataques-as-escolas/. Acesso em: 14 abr. 2023.

DA SILVA, Edna Marta Oliveira. O letramento crítico e o letramento digital: a web no espaço escolar. Revista X, [S.l.], v. 2, n. 1, 2016. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/46572/100. Acesso em: 27 abr. 2023.

DUDENEY, Gavin; HOCKLY, Nicky; PEGRUM, Mark. Letramentos digitais. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

FAUSTINO, André. Fake News: A liberdade de expressão nas redes sociais e na sociedade da informação. São Paulo: Lura Editorial, 2019.

FERRARI, Ana Claudia; OCHS, Mariana; MACHADO, Daniela. Guia da Educação Midiática, 1. ed. São Paulo: Instituto Palavra Aberta, 2020.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. - 4. ed. - São Paulo. Atlas, 2002.

Inter-relações comunicação e educação no contexto do ensino básico [recurso eletrônico] organização Adilson Citelli. – São Paulo: ECA-USP, 2020. 217 p. Disponível em: https://mecom.eca.usp.br/. Acesso em: 14 abr. 2023.

LUCCA, Bruno; PIOVEZAN, Stefhanie. Diante do medo, escolas e creches amanhecem esvaziadas em SP. Folha de São Paulo, 20 abr. 2023. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/cotidiano/2023/04/diante-do-medo-escolas-e-creches-amanhecem-esvaziadas-em-sp.shtml#:~:text=Por%20medo%2C%20diante%20de%20boatos,para%20o%20dia%20e%20hor%C3%A1rio. Acesso em: 19 abr. 2023.

MANDELLI, Mariana. Combater a desinformação também é uma tarefa individual. EducaMídia, São Paulo, 25 agosto 2022. Disponível em: https://educamidia.org.br/combater-a-desinformacao-tambem-e-uma-tarefa-individual/. Acesso em: 27 abr. 2022.

MANDELLI, Mariana. Por que os jovens não sabem diferenciar fatos de opinião? EducaMídia, São Paulo, 20 maio 2021. Disponível em: https://educamidia.org.br/por-que-os-jovens-nao-sabem-diferenciar-fatos-de-opiniao. Acesso em: 27 abr. 2022.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas 2003.

MARTINO, Luís Mauro Sá. Teoria das Mídias Digitais: Linguagens, ambientes e redes. Petrópolis, RJ : Vozes, 2014.

MATOS, Ralfo. Territórios e redes: dimensões econômico - materiais e redes sociais especiais. In: DIAS, Leila Christina; FERRARI, Maristela. (org.). Territorialidades Humanas e Redes Sociais. Florianópolis: Insular, 2013.

RIBEIRO, Ana Elisa. Letramento digital: um tema em gêneros efêmeros. Revista da ABRALIN, [S. l.], v. 8, n. 1, 2017. Disponível em: https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1002. Acesso em: 20 jun. 2022.

RIBEIRO, Ana Elisa. Multimodalidade, Textos e Tecnologias: Provocações para a sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2021.

SANTOS, Clara. A Época da Pós-Verdade e os Desafios Éticos na Intervenção Social. Sensos-e, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 17–24, 2018. Disponível em: https://parc.ipp.pt/index.php/sensos/article/view/2535. Acesso em: 14 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.34630/sensos-e.v4i2.2535.

TERRA, Victor. Ação coordenada impulsionou ameaças de ataques a escolas para gerar pânico. Lupa news. 19 abr. 2023. Disponível em: https://lupa.uol.com.br/jornalismo/2023/04/19/acao-coordenada-impulsionou-ameacas-de-ataque-a-escolas-para-gerar-panico. Acesso em: 19 abr. 2023.

Published

2023-06-29

How to Cite

Voltolini, A. G. M. F. da F., & Pereira, H. P. M. (2023). Fake News in WhatsApp groups and the digital literacies role at the disinformation combat. Paradoxos, 8(1), 1–17. https://doi.org/10.14393/par-v8n1-2023-69832