The influence of artificial intelligence in communicational relations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/par-v5n1-2020-54430

Keywords:

Artificial intelligence, Relationships, Communication

Abstract

This article aims to discuss how artificial intelligence has influenced communication relations in contemporary society, since both this tecnology and its machine learning and deep learning aspects have already been explored in several areas, such as journalism, adverstising and games. The research aims to highlight, through initiatives already contemplated in the market, the need for a new atitude by the professionals, based on knowledge of technology and its applications. Methodologically, it crosses theoretical references and multidisciplinary scientific articles to observe case studies that demonstrate how the communicational sphere has used new technologies to create engagement and relationships with its audiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARRUDA, Eucidio Pimenta. Fundamentos para o desenvolvimento de jogos digitais. Porto Alegre: Bookman, 2014.

BAUDRILLARD, Jean. Tela total. Porto Alegre: Editora Sulina, 2011.

BAUMAN, Zygmunt. Amor líquido: sobre a fragilidade dos laços humanos. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

BAUMAN, Zygmunt. Tempos líquidos. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

CARR, Nicholas. A grande mudança. São Paulo: Ed. Landscape, 2008.

CASTELLS, Manuel. A Sociedade em rede. Volume I. 8ª edição revista e ampliada. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CASTELLS, Manuel. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.

COHN, Gabriel. O meio é a mensagem: análise de Mcluhan in Comunicação e Indústria Cultural. São Paulo: TA Queiroz, 1987.

DAVENPORT, T. Big data no trabalho. Tradução de Cristina Yamagami. Rio de Janeiro: Editora Alta Books, 2017.

DOMINGOS, Pedro. A revolução do algoritmo mestre. Lisboa: Ed. Manuscrito, 2017.

FERRARI, Pollyana. A força da mídia social. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014.

FERRARI, Pollyana. Nós. Porto Alegre: Editora Fi, 2020.

GABRIEL, Martha. Você, eu e os robôs. São Paulo: Ed. Atlas, 2018.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Ed. Aleph, 2015.

JONCO, Camila Medeiros; SILVEIRA, Stefanie Carlan da. Hey Siri: Inteligência artificial e a humanização dos assistentes pessoais. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/bitstream/handle/UNISINOS/6407/Camila%20Medeiros%20Jonco_.pdf?sequence=1. Acesso em: 20.abr.2019.

KAUFMAN, Dora. Inteligência Artificial: Questões éticas a serem enfrentadas. Anais do IX Simpósio Nacional ABCiber. Disponível em: http://abciber2016.com/wp-content/uploads/2016/trabalhos/inteligencia_artificial_questoes_eticas_a_serem_enfrentadas_dora_kaufman.pdf. Acesso em 18/06/2019.

KELLMEREIT, D. OBODOVSKI, D. The silent intelligence: the internet of things. DND Ventures LLC. Edição do Kindle, 2013.

KELLY, Kevin. Inevitável. Rio de Janeiro: Ed. Alta Books, 2017.

KISHIMOTO, André. Inteligência artificial em jogos eletrônicos. Disponível em: http://www.karenreis.com.br/pdf/andre_kishimoto.pdf%20. Acesso em 09.mai.2019.

KOTLER, Philip. Marketing 4.0. Rio de Janeiro: Ed. Sextante, 2017.

LEMOS, André. Ciberespaço e tecnologias móveis: processos de territorialização e

desterritorialização na cibercultura. In: MÉDOLA, Ana Silvia; ARAÚJO, Denise;

BRUNO, Fernanda. [Orgs], Imagem, visibilidade e cultura midiática. Porto Alegre: Editora Sulina, 2007.

LIMA, Sérgio. O que é mídia programática. Disponível em: http://propmark.com.br/digital/o-que-e-midia-programatica. Acesso em: 18.abr.2019.

LOBATO, Rodrigo. Por que a inteligência artificial está revolucionando as campanhas digitais? Disponível em: https://digitalks.com.br/artigos/por-que-a-inteligencia-artificial-esta-revolucionando-as-campanhas-digitais/. Acesso em 16.mar.2019.

MARKETSANDMARKETS. Artificial Intelligence Market. Disponível em: https://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/artificial-intelligence-market-74851580.html. Acesso em 18 jun 2020.

MARTINO, Lui¬s Mauro Sá. Teorias das mídias digitais: Linguagens, ambientes e redes. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2014.

MAYER-SCHOENBERGER, Viktor. CUKIER, Kenneth. Big data. Rio de Janeiro: Ed. Campus, 2013.

RECUERO, Raquel. Redes sociais. In: CITELLI, Adilson et al. Dicionário de comunicação. Ed. Contexto: São Paulo, 2014.

REDAÇÃO LINK, O Estado de S.Paulo. Reconhecimento facial ajuda empresas.

Disponível em: http://link.estadao.com.br/noticias/geral,reconhecimento-facial-ajuda-empresas,10000032319. Acesso em: 30.abr.2019.

RUSSEL, S.J.; NORVIG, P. Artificial intelligence: A modern approach. New Jersey: Prentice Hall, 2009.

SFEZ, Lucien. Crítica da comunicação. Rio de Janeiro: Ed. Loyola, 1994.

SHIRKY, Clay. A cultura da participação. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 2011.

SIEGEL, Eric. Análise Preditiva. Rio de Janeiro: Ed. Alta Books, 2017.

THOMPSON, John B. A mídia e a modernidade. In: Uma teoria social da mídia. Rio de Janeiro: Ed. Vozes, 2013.

TOFFLER, Alvin. A terceira onda. Rio de Janeiro: Ed. Record, 2014.

TRINDADE, Eneus. Tendências para pensar a formação em publicidade na contemporaneidade. Disponível em: http://www.alaic.org/revista/index.php/alaic/article/view/1055/515. Acesso em 24/06/2019.

VILLANOVA, Mariah. Mídia programática: o futuro da publicidade. Disponível em: https://www.inlocomedia.com/blog/2016/02/10/midia-programatica-o-futuro-da-publicidade/. Acesso em: 18.mar.2019.

Published

2020-07-10

How to Cite

Cardozo, M., Ferrari, P., & Boarini, M. (2020). The influence of artificial intelligence in communicational relations. Paradoxos, 5(1), 49–65. https://doi.org/10.14393/par-v5n1-2020-54430