Capacitação profissional através do lúdico. Experiência interdisciplinar do design e da comunicação
DOI:
https://doi.org/10.14393/par-v1n1-2016-41624Keywords:
Design games, Board games, Public Relations, Communication, DesignAbstract
This article explains about the experience of working together in the areas of Design and Communication. Highlights the role of design in product design focused on the formation and training of human resources in a business environment, as well as the practice of communicative processes that make up the dialogues with the internal public organizations. Establishing interdisciplinary relationships between the designer, the professional communication and public relations, corroborating with the current trends of the formation of multifaceted teams to solve problems projective. Experience in research and development of the final work provided an opportunity to experience teaching and learning differently experimentally realizing the construction of new knowledge. Much more than an interdisciplinary practice, the various steps undertaken allowed integration of knowledge in rexognizing the separate status of each discipline outlined and defined the object of study. Equally important was the recognition of the specific science that determined the boudaries of the areas involved.
Downloads
References
CAVALCANTE, S. M. Gestão da Comunicação Organizacional: conhecendo as ferramentas e suas aplicabilidades. Monografia apresentada à Universidade Potiguar como requisito parcial para a conclusão da Especialização em Gestão Empresarial de Pessoas. João Pessoa, 2008.
FAZENDA, I. C. A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro. Efetividade ou ideologia. São Paulo: Loyola, 2003.
HESKETT, J. Design. São Paulo: Ática, 2008.
KUNSCH, M. M. K. Obtendo resultados com relações públicas. São Paulo: Pioneira, 1997.
MARTINO, L. C. Elementos para uma epistemologia da comunicação. Apresentado no V Congresso Latino-Americano de Ciências da Comunicação, na Universidade Diego Portales, em Santiago do Chile, em abril de 2000.
NEWCMB, H. À procura de fronteiras no campo dos estudos de mídia. IN: Comunicação & Sociedade. São Bernardo do Campo: Unesp, ano 23, nº 36, 2° semestre de 2001.
RAPOSO, A. L. C. R. Teoria dos Jogos: um instrumento para tomadas de decisão em Relações Públicas. Tese de Mestrado em Gestão Estratégica das Relações Públicas, Escola Superior de Comunicação Social. Lisboa, 2009.
RODRIGUES, F. Criação de Jogo de Tabuleiro para Treinamento Corporativo. Dissertação de Mestrado. POLI USP, 2003.
SCHNEIDER, B. Design - Uma Introdução: o Design no Contexto Social, Cultural e Econômico. São Paulo: Biücher, 2010.
VICENTE, P. Jogos de Empresas: A fronteira do conhecimento em administração de negócios. São Paulo: MAKRON Books, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.