Efficiency indicators in cogeneration schemes

Autores/as

  • Rolando Nonato de Oliveira Lima Universidade Federal de São João Del Rei
  • Paulo Cezar Fernandes Universidade Federal de São João Del Rei

Resumen

ABSTRACT This work makes an analysis about technical and thermodynamics indicators in cogeneration schemes. With the recent crisis of energy supply in Brazilian market, cogeneration starts to play an excellent alternative for composition of energetic matrix of the country. One of the most important step in cogeneration analysis is the identification of technical and thermodynamic indicators, that establish a comparative frame between the possible arrangements proposed. Thus the objective is to show which is the more consistent parameter between the various possible indicators. An installation with a backpressure turbine is used for reference, because this is the more complicated one. Additional operational characteristics like variable power to heat ratio is inserted in the reference plant to validate the study in a more complex scenario. Keywords: cogeneration, fuel utilization factor, heat rate, artificial efficiency, fuel savings. RESUMO Trata-se aqui de indicadores técnicos e termodinâmicos aplicados em arranjos cogeradores. Com a recente crise de fornecimento de energia no Brasil, a cogeração passa a desempenhar papel importante na composição da matriz energética do país.Um dos passos mais importantes na análise de arranjos cogeradores é a identificação de indicadores técnicos e termodinâmicos, que permitam uma visão comparativa dentre as várias opções tecnológicas possíveis. O objetivo é mapear os parâmetros mais utilizados e mostrar qual deles é o mais consistente. Uma instalação cogeradora com turbina de contrapressão e taxa potência/calor flexibilizada é utilizada como referencial, por se tratar do arranjo mais complexo dentre as alternativas existentes e, assim permitir a validação do estudo no cenário mais abrangente possível. Palavras-chave: cogeração, fator de utilização de combustível, eficiência artificial, economia de combustível.

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Biografía del autor/a

Rolando Nonato de Oliveira Lima, Universidade Federal de São João Del Rei

Departamento de Ciências Térmicas e dos Fluídos

Paulo Cezar Fernandes, Universidade Federal de São João Del Rei

Departamento de Ciências Térmicas e dos Fluídos

Publicado

2008-06-13

Número

Sección

Sumário