METHODOLOGICAL PROPOSAL FOR DIGITAL ELEVATION MODELING BY TERRESTRIAL LASER SCANNING WITH EMPHASIS ON ROUTE GEOMETRIC DESIGN

Authors

  • Emerson Cordeiro Lopes Universidade Federal de Viçosa. Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Departamento de Engenharia Civil.
  • Taciano Oliveira da Silva Universidade Federal de Viçosa. Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Departamento de Engenharia Civil
  • Afonso de Paula dos Santos Universidade Federal de Viçosa. Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Departamento de Engenharia Civil
  • Antonio Santana Ferraz Universidade Federal de Viçosa. Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Departamento de Engenharia Civil.
  • Carlos Alexandre Braz de Carvalho Universidade Federal de Viçosa. Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Departamento de Engenharia Civil
  • Heraldo Nunes Pintanga Universidade Federal de Viçosa. Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Departamento de Engenharia Civil

DOI:

https://doi.org/10.14393/19834071.2016.34274

Abstract

In order to propose and evaluate a processing routine for data from the equipment Terrestrial Laser Scanning (LST) to produce contour curves to be used in road geometric design, this study case developed an alternative route in the campus of the Federal University of Viçosa. Data collected were processed in the software RiSCAN PRO and ArcGIS. Contour curves were generated in both softwares, but two different interpolators were tested in ArcGIS, and statistical filters were applied to the best result using values of the nearest neighbors, the mean and the minimum. LST equipment was efficient for unvegetated sites, generating contour curves of high quality and accuracy. However, in vegetated areas, the filtering process was inefficient, leaving points above the terrain quota and overestimating the volumes of land movement in earthwork projects. The most efficient statistical filter was the one using the mean values, because it eliminated the noise in contour curves and did not skew the model produced. In conclusion, the LST equipment can be used in road geometric design, provided that it is accompanied by conventional topography in densely vegetated areas. Keywords: Contour Curves, Vegetation, Land movement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emerson Cordeiro Lopes, Universidade Federal de Viçosa. Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Departamento de Engenharia Civil.

Engenheiro Florestal, Metre em Engenharia Civil. Universidade Federal de Viçosa. Centro de Ciências Exata e Tecnológica. Departamento de Engenharia Civil. Área de Transportes.

Taciano Oliveira da Silva, Universidade Federal de Viçosa. Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Departamento de Engenharia Civil

Engenheiro Civil, Doutor em Engenheiro Civil, Universidade Federal de Viçosa. Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Departamento de Engenharia Civil. Área de Transportes.

Afonso de Paula dos Santos, Universidade Federal de Viçosa. Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Departamento de Engenharia Civil

Engenheiro Agrimensor, Doutor em Engenharia. Universidade federal de Viçosa. Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Departamento de Engenharia Civil. Área de Informações Espaciais.

Antonio Santana Ferraz, Universidade Federal de Viçosa. Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Departamento de Engenharia Civil.

Engenheiro Agrônomo, Doutor em Ciências Florestais. Universidade Federal de Viçosa. Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Departamento de Engenharia Civil. Área de Informações Espaciais.

Carlos Alexandre Braz de Carvalho, Universidade Federal de Viçosa. Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Departamento de Engenharia Civil

Engenheiro Civil, Doutor em Transportes. Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Departamento de Engenharia Civil. Área de Transporte.

Heraldo Nunes Pintanga, Universidade Federal de Viçosa. Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Departamento de Engenharia Civil

Engenheiro Civil, Doutor em Geotecnia, Universidade Federal de Viçosa. Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Departamento de Engenharia Civil. Área de Transportes.

Published

2017-01-12

Issue

Section

Civil Engineering