SPACE TECHNOLOGY APPLIED TO THE AUTOMOTIVE VEHICLES AS AN ALTERNATIVE TO MITIGATE THE GREENHOUSE GASES EMISSIONS: A HYDROGEN LIFE CYCLE ASSESSMENT IN FUEL CELLS

Authors

  • Cleber Eduardo Lorenzi Instituto Mauá de Tecnologia
  • Roberto de Aguiar Peixoto Instituto Mauá de Tecnologia

Abstract

This article analyzes the introduction of vehicles moved by hydrogen fuel cells and its impact in the reduction of the carbon dioxide emission to the atmosphere, comparing these results to vehicles moved by gasoline in internal combustion engines. One of the results reveals that the reduction of the carbon dioxide is balanced by the emissions during the phase of generation of electricity for hydrogen production by water electrolysis, where it could affect directly the global carbon dioxide emissions to the atmosphere. In this article the hydrogen is presented as an excellent alternative in countries like Brazil, who has a clean energy production of electricity, due to his hydraulic potential, and could reduce the carbon dioxide emissions from the use of automobiles in 79%, however unviable of the point of view of mitigating the greenhouse effect in countries which has a fossil based generation of electricity, like the USA, that it could increase the emissions in 47%. In spite of not emitting carbon dioxide during the phase of use of the vehicles with hydrogen fuel cells, the emissions of CO2 in the phase of electric power generation for production of the hydrogen by electrolysis can overcome the emissions of gasoline in conventional vehicles.

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Author Biographies

Cleber Eduardo Lorenzi, Instituto Mauá de Tecnologia

Engenheiro Mecânico pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (1996), Especialista em Atividades Espaciais pela UNESP (2002), MBA em Gerenciamento de Projetos pela George Washington University (2007) e mestrando em Engenharia de Processos Químicos e Bioquímicos pelo Inst. Mauá de Tecnologia. Professor de Gestão Energética e Ambiental no Depto de Engenharia de Produção Mecânica do IMT.

Roberto de Aguiar Peixoto, Instituto Mauá de Tecnologia

Graduado em Engenharia Naval pela Universidade de São Paulo (1977), especialização em Administração de Energia na Indústria pelo Instituto de Engenharia de São Paulo (1984), especialização em Design Of Thermal Systems pela Fundação para Desenvolvimento Tecnológico da Engenharia (1988), especialização em Otimização Energética e Econômica de Processos pelo Instituto de Pesquisas Tecnológicas do Estado de São Paulo (1988), especialização em Análise Exergética de Processos pelo Instituto de Pesquisas Tecnológicas do Estado de São Paulo (1988), mestrado em Engenharia Naval e Oceânica pela Universidade de São Paulo (1987) e doutorado em Engenharia Mecânica pela Universidade de São Paulo (1994). Atualmente é Professor Pleno do Instituto Mauá de Tecnologia e Consultor - Programa das Nações Unidas Para Desenvolvimento. Tem experiência na área de Engenharia Mecânica, com ênfase em Engenharia Térmica.

Published

2011-07-20

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