Abstract
Among the technological applications that deal with the large volume of information for decision making, the use of Business Intelligence (BI) stands out, which allows the identification of behavior patterns and events occurrences that add value and knowledge to companies. However, for BI to provide such benefits, the alignment between Information Technology (IT) and the business is essential for the successful implementation of this tool. In this context, this study aims to present the implantation of the BI system in a car dealership in the countryside of Minas Gerais considering the diagnosis of the level of alignment between IT and the business. As a methodology, a descriptive research was carried out, applied with a mixed approach. For the diagnosis of the level of alignment, the methodology of Lima (2008) was used through questionnaires. In the later stages of the BI implementation in the organization, the Bezerra and Siebra (2015) methodology was used. The results of the study demonstrate that the application of the diagnostic model of the level of alignment between IT and the business enabled the identification of improvement opportunities that promoted the implantation of BI, whose contribution is the evidence of a case of its implantation in companies of the branch of vehicle dealerships in the countryside of Minas Gerais.
References
Affeldt, F. S., Silveira, F. C. D. S., & Vanti, A. A. (2006). Análise Trinômio Alinhamento Estratégico x Business Intelligence (BI) x Controladoria Estratégica. In: Anais do XIII Congresso Brasileiro de Custos - Belo Horizonte -MG, Brasil, 30.
Amarilli, F., Van Vliet, M., & Van Den Hooff, B. (2017 - Dezembro). An Explanatory Study on the Co-Evolutionary Mechanisms of Business IT Alignment. In 38th International Conference on Information Systems: Transforming Society with Digital Innovation, ICIS 2017, Seoul, South Korea,10 (pp. 1-22). AES Electronic Library.
Bezerra, A. A., & Siebra, S. A. (2015). Implantação e Uso de Business Intelligence: Um Relato de Experiência no Grupo Provider. Revista Eletrônica de Gestão Organizacional, 13(3), 233-243.
Barbieri, C. (2011). BI2--Business Intelligence: Modelagem & Qualidade. Elsevier Editora.
Demo, P. (2009). Metodologia do Conhecimento Cientifico. 7. reimpressão. São Paulo: Atlas.
Fatima, A., & Linnes, C. (2019). The Current Status of Business Intelligence: A Systematic Literature Review. American Journal of Information Technology, 9(1), 1-22.
Federação Nacional da Distribuição de Veículos Automotores. (2021). Anuário 2020 O desempenho da distribuição automotiva no Brasil. Recuperado em 05 março, 2021, de http://www.fenabrave.org.br/portal.
Fraga, B. D., Erpen, J. G., Varvakis, G., & dos Santos, N. (2017). Business Intelligence: métodos e técnicas de gestão do conhecimento e as tendências para avanços do capital intelectual. Navus-Revista de Gestão e Tecnologia, 7(1), 43-56. http://dx.doi.org/10.22279/navus.2017.v7n1.p43-56.410
Gil, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2010.
Guarda, T., Pinto, F. M., Cordova, J. P., Mato, F., Quiña, G. N., & Augusto, M. F. (2016, June). Pervasive Business Intelligence as a Competitive Advantage. In: 11th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 2016, Canary Islands, Spain, 15 (pp. 1-4). IEEE.
Johnson, G., Scholes, K., & Whittington, R. (2011). Fundamentos de Estratégia. Bookman Editora.
Joia, L. A., & Souza, J. G. A. D. (2009). Articulando Modelos de Alinhamento Estratégico de Tecnologia da Informação. Cadernos EBAPE.BR, 7(2), 252-269. https://doi.org/10.1590/S1679-39512009000200006
Kenneth, C. L., & Laudon, J. P. (2011). Sistemas de Informação Gerenciais. Editora Person. São Paulo.
Lima, A. G. B. (2008). Diretrizes para um processo de diagnóstico da governança de tecnologia da informação. (Dissertação de Mestrado, Universidade Católica de Brasilia). Brasília, DF, Brasil.
Luftman, J. (2004). Assessing Business-IT Allignment Maturity. In W. Van Grembergen (Eds.), Strategies for Information Technology Governance (pp. 99-128). IGI Global. http://doi:10.4018/978-1-59140-140-7.ch004
Luftman, J., Lyytinen, K., & Zvi, T. B. (2017). Enhancing the measurement of information technology (IT) business alignment and its influence on company performance. Journal of Information Technology, 32(1), 26-46. https://doi.org/10.1057/jit.2015.23
Moreira Pereira, O., Pereira Zaupa, A., Virginio Maracci, F., & Bocchi Pedroso, C. (2016, April). Proposta para Implantação de Business Intelligence em Shopping Center. Colloquium Exactarum, 8(2), 13-26. http://dx.doi.org/10.5747/ce.2016.v08.n2.e152
Pinto, S. A. O. (2012). Estruturas de Gestão de Informações para Inteligência de Negócio nas Organizações e o Impacto Individual nas Atividades (Tese de Doutorado, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade / Universidade de São Paulo). http://dx.doi.org/10.11606/T.12.2012.tde-05112012-183755
Reginato, L., & Nascimento, A. M. (2007). Um Estudo de Caso Envolvendo Business Intelligence como Instrumento de Apoio à Controladoria. Revista Contabilidade & Finanças-USP, 18, 69-83. https://doi.org/10.1590/S1519-70772007000300007
Rezende, D. A., & Abreu, A. F. D. (2000). Tecnologia da Informação Aplicada a Sistemas de Informação Empresariais. São Paulo: Atlas.
Serra Costa, J. F., & Duarte, K. S. (2010). Escolha da Ferramenta Adequada para o Desenvolvimento de Painéis de Indicadores em uma Empresa de Seguros: uma Abordagem Multicritério. Sistemas & Gestão, 5(1), 32-49. https://doi.org/10.7177/sg.2010.V5N1A3
Silva, R. A., Silva, F. C. A., & Gomes, C. F. S. (2016). O uso do Business Intelligence (BI) em Sistema de Apoio à Tomada de Decisão Estratégica. Revista GEINTEC-Gestão, Inovação e Tecnologias, 6(1), 2780-2798. https://doi.org/10.47059/geintecmagazine.v6i1.726
Silveira, V. N. S. (2017). Alinhamento estratégico: Análise Conceitual e Perspectivas Teóricas. Revista Pretexto, 18(3), 67-91. https://doi.org/10.21714/pretexto.v18i3.5675
Sharda, R., Delen, D., & Turban, E. (2009). Business Intelligence e Análise de Dados para Gestão do Negócio. 4. Ed. Bookman Editora.
Strate, L. H., & Pretto, F. (2015). Gestão de TI: Implantação de um Software de Chamados Técnicos e Geração de Indicadores de BI. Revista Destaques Acadêmicos, 7(1), 150-162.
Watson, H. J., & Wixom, B. H. (2007). The Current State of Business Intelligence. Computer, 40(9), 96-99. https://doi.org/10.1109/MC.2007.331
São políticas de direitos autorais da MiP:
I - ao enviar o material para publicação, os autores automaticamente abrem mão de seus direitos autorais, conforme normas Creative Commons, adotada pela revista;
II - os artigos que não forem aprovados para publicação na revista, não terão os direitos autorais retidos;
III - é proibida a tradução de artigos publicados na Revista para outro idioma sem a autorização por escrito do Editor(a)-chefe e detentores dos direitos autorais.