Aquatic fears: a poetics of liquid horror in h. P. Lovecraft

Authors

  • Marcos Lampert Varnieri Laureate International Universities UniRitter
  • Heitor Tomé da Rosa Filho Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Regina da Costa da Silveira

DOI:

https://doi.org/10.14393/TES-V1n1-2018-8

Keywords:

Aquatic images, Lovecraft, Bachelard

Abstract

Water appears in the work of H. P. Lovecraft not in its life-generating character, but in its inverse, that is, as still water or dead water that the theorist of literature Gaston Bachelard identifies in the work of another icon of the supernatural literature Edgar Allan Poe. This paper identifies the influence of aquatic materiality on the composition of the tales Dagon, What the Moon Brings, The Colour out of Space, The Shadow over Innsmouth and The Call of Cthulhu. The guiding method of the reflections presented here is called thematic according to Bergez (2006). The study of water-related images helps to expand the understanding of Lovecraft's work, commonly interpreted as cosmic terror.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Lampert Varnieri, Laureate International Universities UniRitter

Mestrando em Letras na UniRitter. Graduado em Licenciatura em Língua Inglesa e Literaturas de Língua Inglesa (UniRitter). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Inglesa e Literatura Comparada. Desenvolve projeto de dissertação sobre a épica finlandesa na obra Kalevala sob a perspectiva teórica do Animismo.

Heitor Tomé da Rosa Filho, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Médico formado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Regina da Costa da Silveira

Doutorado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997) - UFRGS; Pós-doutorado na Universidade Federal do Rio de Janeiro, junto ao Programa de Pós-graduação em Ciência da Literatura (2017) - UFRJ. Participa do Grupo de Pesquisa "Nós do Insólito: vertentes da ficção, da teoria e da crítica" e do Grupo de Trabalho Vertentes do Insólito Ficcional, da Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ. Tem experiência na área de Letras, em Programa de Pós-graduação Mestrado e Doutorado em Letras, literatura brasileira, literatura comparada, literaturas africanas de língua portuguesa, desenvolvendo pesquisas sobre Guimarães Rosa, animismo, realismo animista, interdisciplinaridade, intertextualidade.

References

BACHELARD, G. L’eau et les rêves. Paris. Le Livre de Poche, 2015.

BERGEZ, D. et al. Métodos críticos para a análise literária. Tradução: Olinda Maria Rodrigues Prata. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BONTEMPS, V. Bachelard. Tradução: Nícia Adan Bonatti. São Paulo: Estação Liberdade, 2017.

FREUD, S. Obras completas, volume 14: História de uma neurose infantil (“O homem dos lobos”); Além do princípio do prazer e outros textos (1917 – 1920). Tradução: Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

JOSHI, S. T. The evolution of the weird tale. New York: Hippocampus Press, 2004.

JUÍZES. In: Bíblia de Jerusalém. São Paulo: Paulus, 2013.

LOVECRAFT, H. P. H. P. Lovecraft: The complete fiction. New York: Barnes & Noble, 2011.

REALE, G. História da filosofia antiga: volume 1. São Paulo: Loyola, 2005.

Published

2018-11-26

How to Cite

LAMPERT VARNIERI, M.; TOMÉ DA ROSA FILHO, H.; DA COSTA DA SILVEIRA, R. Aquatic fears: a poetics of liquid horror in h. P. Lovecraft. Téssera, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 126–138, 2018. DOI: 10.14393/TES-V1n1-2018-8. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/tessera/article/view/42942. Acesso em: 4 dec. 2024.