SENSITIVITY OF MECHANISTIC-EMPIRICAL METHODS FOR ANALYSIS OF FLEXIBLE PAVEMENTS

Authors

  • Thaís Ferrari Réus Universidade Estadual de Londrina, Departamento de Engenharia Civil Rodovia Celso Garcia Cid
  • Heliana Barbosa Fontenele Universidade Estadual de Londrina, Departamento de Engenharia Civil Rodovia Celso Garcia Cid

DOI:

https://doi.org/10.14393/19834071.2016.32166

Abstract

The mechanistic-empirical method (E-M) of design the initial structure adopted for the pavement should be checked for performance criteria and changed if they are not met. In this context, the sensitivity analysis may help to understand that changes can be made. Thus, this study aims to compare the sensitivity of E-M AASHTO, applying the Mechanistic Empirical Pavement Design Guide (MEPDG) software, and the software ELSYM5 for variation in thickness and resilient modulus of flexible pavement layers. Therefore, simulations were performed on software to estimate the pavement performance. The results were adjusted by regression models and regression coefficients were used to determine the significant parameters in predicting performance and to compare applied methods as sensitivity. Distress estimated by the MEPDG software were sensitive to at least one of the parameters under consideration, while the performance predicted by the computer program ELSYM5 was sensitive to variations in the thickness of the asphalt layer and the sub-base and the subgrade resilient modulus. It was concluded that there are differences in sensitivity observed in both softwares, however, the ELSYM5 is a viable alternative to the use as an E-M method of design. Keywords: Sensitivity analysis, Mechanistic-empiral method, MEPDG software, Software ELSYM5.

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Author Biographies

Thaís Ferrari Réus, Universidade Estadual de Londrina, Departamento de Engenharia Civil Rodovia Celso Garcia Cid

Mestranda em Engenharia de Edificações e Saneamento na Universidade Estadual de Londrina.

Heliana Barbosa Fontenele, Universidade Estadual de Londrina, Departamento de Engenharia Civil Rodovia Celso Garcia Cid

Possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade da Amazônia (1997), mestrado em Engenharia Civil na Área de Transportes pela Escola de Engenharia de São Carlos USP (2001) e doutorado em Ciências na Área de Infraestrutura em Transportes pela Escola de Engenharia de São Carlos USP (2012). Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Estadual de Londrina. Tem experiência na área de Infraestrutura de Transportes, com ênfase em Gerência de Pavimentos e Gestão ambiental de estradas, atuando principalmente nos seguintes temas: avaliação de pavimentos flexíveis e de estradas de terra, desempenho de pavimentos e desempenho ambiental rodoviário. Professora Adjunta da Universidade Estadual de Londrina.

Published

2016-09-09

Issue

Section

Civil Engineering