Experiences of students with disabilities in extracurricular activities in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n3a2023-70011

Keywords:

Special Education, Extracurricular activities, University education, Systematic review

Abstract

This article is part of a master's degree that aimed to analyze the panorama of Brazilian academic productions on the experience of students with disabilities enrolled in Higher Education, in extracurricular activities. In this scope, a Systematic Literature Review was carried out between October and November 2022 on the Capes and BDTD platforms. Through the results obtained, it was possible to perceive the interference that extracurricular activities had in their trajectories, both in personal development and in academic development. There were also perceptible reports on capacitism, in which the ability of students was, even if not directly, questioned, whether in selection processes or even in the exercise of AE tasks.

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Author Biographies

Luciléia Bechmann Saldanha, Universidade Federal de São Carlos - Brasil

Licenciada em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria. Universidade Federal de São Carlos (mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação Especial). São Carlos, SP, Brasil.

Rosimeire Maria Orlando, Universidade Federal de São Carlos - Brasil

Doutora em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Universidade Federal de São Carlos (Professora adjunta IV, na Universidade Federal de São Carlos, licenciatura em Educação Especial e no Programa de Pós-Graduação em Educação Especial), São Carlos, SP, Brasil.

Clarissa Bengtson, Universidade Federal de São Carlos - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Universidade Federal de São Carlos (Professora no Curso de Especialização em Educação e Tecnologias), São Carlos, SP, Brasil.

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Published

2023-07-12

How to Cite

SALDANHA, L. B.; ORLANDO, R. M.; BENGTSON, C. Experiences of students with disabilities in extracurricular activities in higher education. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 1264–1282, 2023. DOI: 10.14393/REPOD-v12n3a2023-70011. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70011. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICAS PÚBLICAS LUSO-BRASILEIRAS DE ACESSIBILIDADE E INCLUSÃO PARA PESSORAS COM DEFICIÊNCIA NO ENSINO SUPERIOR