Experiences of students with disabilities in extracurricular activities in higher education
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n3a2023-70011Keywords:
Special Education, Extracurricular activities, University education, Systematic reviewAbstract
This article is part of a master's degree that aimed to analyze the panorama of Brazilian academic productions on the experience of students with disabilities enrolled in Higher Education, in extracurricular activities. In this scope, a Systematic Literature Review was carried out between October and November 2022 on the Capes and BDTD platforms. Through the results obtained, it was possible to perceive the interference that extracurricular activities had in their trajectories, both in personal development and in academic development. There were also perceptible reports on capacitism, in which the ability of students was, even if not directly, questioned, whether in selection processes or even in the exercise of AE tasks.
Downloads
Metrics
References
AKOBENG, A. Understanding systematic reviews and meta-analysis. Archives of Disease in Childhood, v. 90, p. 845-848, 2005.
ALMEIDA NETO, M. Novos atores no ensino superior brasileiro: impactos do perfil socioeconômico e das condições pós-acesso sobre o fluxo escolar e inserção profissional de estudantes de Ciências Sociais de uma instituição privada. 2015. 196 f. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.
ALVES, S. A inclusão de alunos com deficiência no instituto de artes e design da Universidade Federal de Juiz de Fora: desafios e perspectivas. 171 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2019.
AMARAL, L. Conhecendo a deficiência: em companhia de Hércules. São Paulo: Robe Editorial, 1995.
ARNAIS, M. Alteridade e reconhecimento acadêmico no Atendimento Educacional Especializado no ensino superior. 310 p. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2021.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 1, 5 out. 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 28 fev. 2023.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 2, 7 out. 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 28 fev. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. PARECER CNE/CES 583/2001. Orientação para as diretrizes curriculares dos cursos de graduação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0583.pdf. Acesso em: 28 de mar. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. PARECER CNE/CES nº 67/2003. Referencial para as Diretrizes Curriculares Nacionais – DCN dos Cursos de Graduação. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_pces06703.pdf?query=CURRICULARES. Acesso em: 28 de mar. 2023.
BUENO, J.G.S.; MELETTI, S.M.F. Educação infantil e educação especial: uma análise dos indicadores educacionais brasileiros. Contrapontos (Online), v. 11, p. 65-80, 2011.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo Escolar 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar. Acesso em: 13 mar. 2020.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo da Educação Superior. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior. Acesso em: 13 mar. 2020.
BRIZOLA, J.; FANTIN, N. Revisão da Literatura e Revisão Sistemática da Literatura. Revista de Educação do Vale do Arinos, v. 3, n. 2, 2017. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/relva/article/view/1738. Acesso em: 10 set. 2022.
CABRAL, V.; ORLANDO, R.; MELETTI, S. O Retrato da Exclusão nas Universidades
Brasileiras: os limites da inclusão. Educação & Realidade, v. 45, n. 4, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-6236105412. Acesso em: 28 fev. 2023.
CASTANHO, D. Política para inclusão de alunos com necessidades educacionais especiais: um estudo em universidades e centro universitário de Santa Maria/RS. 127 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2007.
COSTA, A.; ZOLTOWSKI, A. Como escrever um artigo de revisão sistemática. In: KOLLER, S.; COUTO, M.; HOHENDORFF, J. (org.). Manual de Produção Científica. Porto Alegre: Penso, 2014. p. 55-70.
DUARTE, N. O “aprender a aprender”: crítica às apropriações pós-modernas e neoliberais da teoria Vigotskiana. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2001.
GALVÃO, M. C. B.; RICARTE, I. L. M. Revisão Sistemática da Literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 57-73, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73. Acesso em: 10 set. 2022.
KASSAR, M. Percursos da constituição de uma política brasileira de educação especial inclusiva. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 17, p. 41-58, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-65382011000400005. Acesso em: 28 fev. 2023.
KITCHENHAM, B. Procedures for Performing Systematic Reviews. Keele University Technical Report TR/SE-0401, jul. 2004. ISSN:1353-7776. Disponível em: https://www.inf.ufsc.br/~aldo.vw/kitchenham.pdf. Acesso em 10 set. 2022.
LANNA JÚNIOR, M. História do Movimento Político das Pessoas com Deficiência no Brasil. Brasília: Secretaria de Direitos Humanos/Secretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência, 2010.
MELLO, A. Gênero, deficiência, cuidado e capacitismo: uma análise antropológica de experiências, narrativas e observações sobre violências contra mulheres com deficiência. 2014. 262 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.
OLIVEIRA, C.; SANTOS, A.; DIAS, A. Percepções de Estudantes Universitários sobre a Realização de Atividades Extracurriculares na Graduação. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 36, n. 4, p. 13, out./dez. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-3703003052015. Acesso em: 31 ago. 2021.
OLIVEIRA, E. Acessibilidade na Universidade Estadual de Londrina: o ponto de vista do estudante com deficiência. 197 p. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2003.
RAMOS, A.; FARIA, P. M.; FARIA, Á. Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em ciências da educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 17-36, abr. 2014. Disponível em:
https://www.redalyc.org/pdf/1891/189130424002.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.
RIBEIRO, S. S. Estratégias pedagógicas para a permanência de estudantes surdos na Educação Superior. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017.
SAVIANI, D. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política! 32. ed. Campinas: Autores Associados, 1999.
SAVIANI, D. O paradoxo da educação escolar: análise crítica das expectativas contraditórias depositadas na escola. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, v. 5, n. 10, p. 13-28, ago. 2010. Disponível em: https://app.utp.br/cadernosdepesquisa/pdfs/cad_pesq10/2_o_paradoxo_cp10.pdf. Acesso em: 10 fev. 2023.
SILVA, J. Acessibilidade, barreiras e superação: estudo de caso de experiências de estudantes com deficiência na educação superior. 242 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.
SILVA, M. Processo de inclusão no ensino superior: O caso de estudantes com deficiência na Universidade Federal de Ouro Preto. 253 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2016.
SOUSA, H. Para lembrar que você existe: um estudo de caso sobre as políticas de inclusão para os estudantes com deficiência na Universidade Federal do Espírito Santo. 150 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013.
ZAMPAR, J. Integração à universidade na percepção de estudantes com deficiência. 106p. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.