Students with disabilities in higher education in Portugal

Authors

  • José Miguel Nogueira Instituto Universitário de Lisboa - Portugal
  • Lara Querido Instituto Universitário de Lisboa - Portugal
  • Nuno Nunes Instituto Universitário de Lisboa - Portugal
  • Alejandra Ortiz Instituto Universitário de Lisboa - Portugal
  • Maria do Carmo Botelho Instituto Universitário de Lisboa - Portugal

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n3a2023-69998

Keywords:

Higher Education, Disability, Accessibility, Integration, Diversity

Abstract

This article analyses the legislative and academic progresses in inclusive higher education, focusing on existing accessibility conditions for students with special educational needs (SEN) in Higher Education Institutions (HEIs) in Portugal. Through the analysis of secondary sources, national documents, recent data, and a case study from a higher education institution, it is shown that there is increasing implementation of specific regulations oriented to students with SEN by HEIs. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Miguel Nogueira , Instituto Universitário de Lisboa - Portugal

Doutorado em Políticas Públicas. Iscte (Investigador integrado CIES-Iscte), Lisboa, Portugal.

Lara Querido, Instituto Universitário de Lisboa - Portugal

Mestre em Sociologia. Iscte (Assitente de investigação CIES-Iscte), Lisboa, Portugal.

Nuno Nunes, Instituto Universitário de Lisboa - Portugal

Doutorado em Sociologia. Iscte (Professor do Departamento de Ciências Sociais e Empresariais), Lisboa, Portugal.

Alejandra Ortiz, Instituto Universitário de Lisboa - Portugal

Doutorada em Sociologia. Iscte (Investigadora integrada CIES-Iscte), Lisboa, Portugal.

Maria do Carmo Botelho, Instituto Universitário de Lisboa - Portugal

Doutorada em Métodos Quantitativos. Iscte (Professora do Departamento de Métodos de Pesquisa Social), Lisboa, Portugal.

References

ABREU, S. M. Alunos com necessidades educativas especiais: Estudo exploratório sobre a inclusão no Ensino Superior. Funchal: Universidade da Madeira, 2011. Disponível em:

http://hdl.handle.net/10400.13/330.

Agência Europeia para o Desenvolvimento da Educação Especial. Vozes Jovens Ao Encontro da Diversidade na Educação, 2007.

ANTUNES, A. P.; FARIA, C. P.; RODRIGUES, S. E.; ALMEIDA, L. S. Inclusão no Ensino Superior: Percepções de professores em uma universidade portuguesa.

Psicologia em Pesquisa, v.7, n.2, p. 140–150, 2013.

ANTUNES, A. P.; RODRIGUES, D.; ALMEIDA, L. S.; RODRIGUES, S. E. Alunos com necessidades educativas especiais: Análise da regulamentação no ensino superior português. Investigação Qualitativa em Educação, Atas CIAIQ 2019 – v. 1, 2019.

CAPUCHA, L.; NOGUEIRA, J. M. (2014), A Educação Especial em Portugal, os últimos 40 anos. In: RODRIGUES, M. L. (Orgs.). 40 Anos de Educação em Portugal. Coimbra: Almedina, 2014.

CASTANEIRA, L. Integração de alunos com necessidades educativas especiais no Ensino Superior: a evidência de um percurso. In: SILVA, B. D.; ALMEIDA L.S.; BARCA A.; PERALBO, M.; FRANCO, A.; MONGORINHO, R. (Orgs.). Atas do XII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Braga: Universidade do Minho. p. 5588-5595. 2013. ISBN 978-989-8525-22-2.

Conselho da Europa. Access to social rights for people with disabilities in Europe. 2003 In https://book.coe.int/en/integration-of-people-with-disabilities/2596-access-to-social-rights-for-people-with-disabilities-in-europe.html#

Declaração de Incheon: Educação 2030: Rumo a uma Educação de Qualidade Inclusiva e Equitativa e à Educação ao Longo da Vida para Todos, 2015.

Declaração de Salamanca sobre Princípios, Política e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais, 1994.

ESPADINHA, A. C. Modelo de Atendimento às Necessidades Educativas Especiais Baseado na Tecnologia: Estudo de Caso Centrado em Alunos com Baixa Visão. Tese de Doutoramento, 2010.

FERNANDES, E.; ALMEIDA, L. Estudantes com deficiência na universidade: Questões em torno da sua adaptação e sucesso académico. Revista de Educação Especial e Reabilitação, v. 14, p. 7-14, 2007.

GARCIA, J. Estudos sobre a Deficiência no Ensino Superior: Contributos para uma revisão sistemática da literatura. Desenvolvimento e Sociedade, n.2, 2017.

GONÇALVES, I.; CARDOSO, P. M. S. Percepção de barreiras da carreira: Estudo com estudantes universitários com incapacidade. International Journal of Developmental and Educational Psychology, v.XXI, p. 495-503, 2010. https://hdl.handle.net/10174/2515.

ODDH. Pessoas com Deficiência em Portugal - Indicadores de Direitos Humanos 2019, 2019.

ODDH. Pessoas com Deficiência em Portugal - Indicadores de Direitos Humanos 2021, 2021.

ONU. Convention on the Rights of Persons with Disabilities, 2006

PIRES, L. A. A caminho de um ensino superior inclusivo? A experiência e percepções dos estudantes com deficiência - estudo de caso. Mestrado em Educação Especial, Faculdade de Motricidade Humana, Universidade Técnica de Lisboa, 2007.

RODRIGUES, F. Universidade Inclusiva e o Aluno com Necessidades Especiais. Dissertação de Mestrado. Universidade da Madeira, 2015.

SANDEL, M. J. The Tyrany of Merit: What’s Become of the Common Good?, London, Penguin Books, 2020.

Union of Equality: Strategy for the Rights of Persons with Disabilities 2021-2030.

VICKERMAN, P.; BLUNDELL, M. Hearing the voices of disabled students in higher education. Disability & Society, v.25, n.1, p. 21-32, 2010.

Legislação consultada:

Despacho n.º 8584/2017, de 29 de setembro

Despacho n.º 10734/2017

Lei n.º 71/2018, de 31 de dezembro

Portaria n.º 715/ 2001

Published

2023-07-12

How to Cite

NOGUEIRA , J. M.; QUERIDO, L.; NUNES, N.; ORTIZ, A.; BOTELHO, M. do C. Students with disabilities in higher education in Portugal. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 1000–1018, 2023. DOI: 10.14393/REPOD-v12n3a2023-69998. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69998. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICAS PÚBLICAS LUSO-BRASILEIRAS DE ACESSIBILIDADE E INCLUSÃO PARA PESSORAS COM DEFICIÊNCIA NO ENSINO SUPERIOR