Students with disabilities in higher education in Portugal
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n3a2023-69998Keywords:
Higher Education, Disability, Accessibility, Integration, DiversityAbstract
This article analyses the legislative and academic progresses in inclusive higher education, focusing on existing accessibility conditions for students with special educational needs (SEN) in Higher Education Institutions (HEIs) in Portugal. Through the analysis of secondary sources, national documents, recent data, and a case study from a higher education institution, it is shown that there is increasing implementation of specific regulations oriented to students with SEN by HEIs.
Downloads
Metrics
References
ABREU, S. M. Alunos com necessidades educativas especiais: Estudo exploratório sobre a inclusão no Ensino Superior. Funchal: Universidade da Madeira, 2011. Disponível em:
http://hdl.handle.net/10400.13/330.
Agência Europeia para o Desenvolvimento da Educação Especial. Vozes Jovens Ao Encontro da Diversidade na Educação, 2007.
ANTUNES, A. P.; FARIA, C. P.; RODRIGUES, S. E.; ALMEIDA, L. S. Inclusão no Ensino Superior: Percepções de professores em uma universidade portuguesa.
Psicologia em Pesquisa, v.7, n.2, p. 140–150, 2013.
ANTUNES, A. P.; RODRIGUES, D.; ALMEIDA, L. S.; RODRIGUES, S. E. Alunos com necessidades educativas especiais: Análise da regulamentação no ensino superior português. Investigação Qualitativa em Educação, Atas CIAIQ 2019 – v. 1, 2019.
CAPUCHA, L.; NOGUEIRA, J. M. (2014), A Educação Especial em Portugal, os últimos 40 anos. In: RODRIGUES, M. L. (Orgs.). 40 Anos de Educação em Portugal. Coimbra: Almedina, 2014.
CASTANEIRA, L. Integração de alunos com necessidades educativas especiais no Ensino Superior: a evidência de um percurso. In: SILVA, B. D.; ALMEIDA L.S.; BARCA A.; PERALBO, M.; FRANCO, A.; MONGORINHO, R. (Orgs.). Atas do XII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Braga: Universidade do Minho. p. 5588-5595. 2013. ISBN 978-989-8525-22-2.
Conselho da Europa. Access to social rights for people with disabilities in Europe. 2003 In https://book.coe.int/en/integration-of-people-with-disabilities/2596-access-to-social-rights-for-people-with-disabilities-in-europe.html#
Declaração de Incheon: Educação 2030: Rumo a uma Educação de Qualidade Inclusiva e Equitativa e à Educação ao Longo da Vida para Todos, 2015.
Declaração de Salamanca sobre Princípios, Política e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais, 1994.
ESPADINHA, A. C. Modelo de Atendimento às Necessidades Educativas Especiais Baseado na Tecnologia: Estudo de Caso Centrado em Alunos com Baixa Visão. Tese de Doutoramento, 2010.
FERNANDES, E.; ALMEIDA, L. Estudantes com deficiência na universidade: Questões em torno da sua adaptação e sucesso académico. Revista de Educação Especial e Reabilitação, v. 14, p. 7-14, 2007.
GARCIA, J. Estudos sobre a Deficiência no Ensino Superior: Contributos para uma revisão sistemática da literatura. Desenvolvimento e Sociedade, n.2, 2017.
GONÇALVES, I.; CARDOSO, P. M. S. Percepção de barreiras da carreira: Estudo com estudantes universitários com incapacidade. International Journal of Developmental and Educational Psychology, v.XXI, p. 495-503, 2010. https://hdl.handle.net/10174/2515.
ODDH. Pessoas com Deficiência em Portugal - Indicadores de Direitos Humanos 2019, 2019.
ODDH. Pessoas com Deficiência em Portugal - Indicadores de Direitos Humanos 2021, 2021.
ONU. Convention on the Rights of Persons with Disabilities, 2006
PIRES, L. A. A caminho de um ensino superior inclusivo? A experiência e percepções dos estudantes com deficiência - estudo de caso. Mestrado em Educação Especial, Faculdade de Motricidade Humana, Universidade Técnica de Lisboa, 2007.
RODRIGUES, F. Universidade Inclusiva e o Aluno com Necessidades Especiais. Dissertação de Mestrado. Universidade da Madeira, 2015.
SANDEL, M. J. The Tyrany of Merit: What’s Become of the Common Good?, London, Penguin Books, 2020.
Union of Equality: Strategy for the Rights of Persons with Disabilities 2021-2030.
VICKERMAN, P.; BLUNDELL, M. Hearing the voices of disabled students in higher education. Disability & Society, v.25, n.1, p. 21-32, 2010.
Legislação consultada:
Despacho n.º 8584/2017, de 29 de setembro
Despacho n.º 10734/2017
Lei n.º 71/2018, de 31 de dezembro
Portaria n.º 715/ 2001
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.